Mäster skrev:
Jag vände runt spånen i ett hus för ett tag sedan, det dammade inte särskilt, men andningsskydd är väl att rekomendera ändå . Tog 30-45 minuter kanske, och kostade inget.
Mätte inte men tror att volymen ökade med det dubbla, närmast innertaket var det så packat/hopsjunket att det var som en spånskiva(lätt överdrift), det var som kakor jag fick smula sönder,
Huset byggt -63, om det blev någon större energivinst vet jag inte, då vintrarna är ojämna och svåra att jämföra, samt att samma höst byttes även fönster.
Hej! Hur mycket spar man på att byta fönster från 2glas till 3glas rent energi mässigt,vet nån det?:)
 
Enligt en som jag pratade med som jobbade med termofotografering så är det helt förkastligt rent ekonomiskt att byta fönster, enda gången det var ekonomiskt var när fönstret ramlat ut :D

Nån som kan det här med Uvärden kan säkert visa ett räkne exempel

Att byta tätningslister i dörrar och fönster var det jag skulle tjäna mest på snabbast...
Isolera källaren var också nått man tjänade in fort, förutom att tillägsisolera vinden (men det var redan gjort)
Tillägsisolera väggarna var inget jag skulle tjäna på skulle ta 40år? att tjäna in det....

Ska se om jag hittar papperen
 
Energimässigt har jag inte en aning,
Mor var trött på den rassliga altandörren och fönstren,
och ville inte hålla på och tvätta fönstren emellan glasen mer,

På köpet blev det tystare , gräsklippare å sånt hörs knappt mer, på sommaren blev det svalare, (så länge man använder persienner förstås)

Vintertid så har dom alltid haft stånkvarmt (23-25 grader) , men kanske energikostnaden sjönk någon krona...
 
Ok! tack för svaren.Det låter som ja får ta o måla upp mina gamla 2-glas fönster i sommar o peta in en pinne till i brasan på vintern:)
 
Till er alla som ska spara era 2 glas fönster. Det finns dammlister som man sätter imellan dom två kopplade bågarna. Så slipper ni byta fönster bara för att dom blir skitiga mellan glasen.
 
Säj det till mor du, fönstret kan vara professionellt tvättat, och hermetiskt tillslutet, två dagar tidigare, ändock, måste det nog öppnas och gnos på någon fläck...;)
 
Då skulle hon se fönstren i min lya...:D
 
Eller mina. Hon skulle få spader!
 
Mössen trivs sämre i sågspån/kutterspån då dom inte kan bygga bestående gångar i det. Vilket dom kan i mineralull
 
Niq skrev:
Mössen trivs sämre i sågspån/kutterspån då dom inte kan bygga bestående gångar i det. Vilket dom kan i mineralull
mm.. jag har även läst att borsalt (stavning?), alltså isolering med det medlet (mot brand) ska heller inte mössen gilla.

Vet att bla ekofiber har det i sin isolering.

Kan någon bekräfta eller dementera det så vorde det kanon.
 
Traditionellt blandades kalk i spånet för att hålla mössen borta. Borsalt låter ju inte så hemtrevligt det heller...
 
Finns en del att läsa här också
 
Redigerat:
Länken funkar ej för mig.

Angående röra om, har skyfflat upp allt vårt spån i en hög, munskydd ja, dammigt nej. Akta bara så du inte skadar pappen om sådan finns under.
Det går helt utmärkt att lägga på mer spån eller någon cellulosa isolering om du vill öka på lagret

OT om fönsterna men tycker det är förkastligt att slänga ut kärnvirkesfönster mot aluminium... Det läcker väl bara ut mer värme nån annanstans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.