Hej!

Ska göra ett nytt dörrfoder till ena sidan av karmen på en innedörr i källaren och köpte därför en hyvlad och kvistfri bräda 15 x 70 mm och 220 cm lång på ett byggvaruhus. Anledningen till att jag inte köpte färdigt dörrfoder är att det här måste vara 10-12 mm bredare och sågas till på ena sidan för att dölja en kakelkant, det fixar jag lätt, med en rak bräda.

Efter ett par dagar skulle jag skrida till verket och då ser brädan ut som på bilden. Då den köptes var den spikrak och stod i utomhusmiljö, under tak givetvis, här hemma har den förvarats inomhus i källaren i kanske +18 - 20 grader och kroknat rejält. Hur årsringarna ser ut framgår också av bilden.

Nu ligger brädan på vårt inglasade uterum i förhoppningen om att den ska återta sin ursprungliga form men ingenting händer. Varför?

Det är ingen katastrof men jag undrar varför brädan beter sig så, den borde väl bli glad över att få komma in i värmen, eller blev den rädd, den stog ju ganska nära sågen ett par dagar...
 
  • planka.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som den hade hög fuktighet i innan den kom in i värmen och torkade ihop.
 
Din bräda har liggande årsringar. Köp en ny med stående, den är mycket mer formstabil.
Försök hitta en som förvarats inomhus, alt. sätt den i planpress under torktiden,ca 1 vecka.
 
  • bräda.jpg
Redigerat:
Du har nog rätt, jag misstänkte att det kunde bero på årsringarna därför nämnde jag det. Då gäller det att få tag på en kvartersågad bräda att klämma fast mot en rätskiva och vänta på att den ska torka.
 
Den behöver ju inte vara 100% rak innan monteringen. Det går att räta upp en list ganska mycket när du spikar dit den... (Skulle ta ganska lång tid att sätta lister i ett hus om man skulle formpressa/torka/kvartersåga m.m. allt.)
 
Glöm inte att ströa.Jag menar att man lägger smala brädor mellan varje lager i den saplade brädhögen. Tex 8+12mm. Då torkar bräderna lika fort på var sida och det är mindre risk att dom slår sig.
 
bekin skrev:
köpte därför en hyvlad och kvistfri bräda 15 x 70 mm och 220 cm lång
Träig snickare: Hur ska han bära sig åt för att ströa EN bräda :eek:
 
Han lägger 3 el 4 st små brädor som jag beskrev hör över. UNDER det foder som han ska ha. Så får han ny och torr luft även på undersidan av sitt foder. Spelar inte någon roll om det är EN eller FLER brädor som ska torka. Sidorna ska ha samma förutsättningar att torka lika snabbt el långsamt som är att föredra. Risk för sprikor och att det slårsig finns det alltid. Det är ett levande matrial. Lycka till även du morsan om du ska ta in något för torkning.
 
Jodå, vi har ströat eftersom vi även sågat vårt eget virke. Men aldrig att vi ströat under EN bräda :) Vrider den sig så vrider den sig även med strö under. Det är klart, man kan ju lägga tyngder på också så att den inte kan röra sig undertiden den torkar. Sedan vet jag inte om de slår sig lättare om de står upp och inte ligger plant, TS skrev ju att den stod ganska nära sågen ett par dagar...
 
morsan skrev:
Sedan vet jag inte om de slår sig lättare om de står upp och inte ligger plant, TS skrev ju att den stod ganska nära sågen ett par dagar...
Det är min erfarenhet att det lättare slår sig om det står upp.
 
TS. Är det jag? Har jag skrivit? Stog nära sågen ett par dagar????

Morsan förklara?
 
Känner att jag behöver kommentera ett par saker. Jo brädan stod lutad mot en vägg inomhus några daga och det var då den ändrade form. Det där med nära sågen var jag som skrev och att det var ett skämt trodde jag alla skulle förstå.

Nu är det ju så att jag ska såga ur lite på ena sidan på en bordsåg för att dölja en kakelkant och andra sidan ska snedsågas (se skissen) det är i samband med detta jag ser problemet med att den är böjd.

Efter några dagar på uterummet börjar den rakna igen så nu funderar jag på att med tvingar räta ut den ännu mer mot en rätskiva och låta den komma in i värmen igen.
 
Redigerat:
Jag är väl dum, men jag förstår inte "skämtet"? Men där har du nog än del av problemet med ditt foder. Sen är ju aldrig liggande årsringar att föredra.
 
Skämtet "Brädan blev sned pga rädsla av att stå upp bredvid sågen" hahah
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.