Hej,

Här är ett hus som det ständigt pågår renovering och upprustning i. Vi har bott här i ett par år nu och det hopar sig bara mer och mer projekt i detta gamla mejeri från 20-talet.

Mycket info och bilder finns på http://www.getodlare.se

Just nu är det köket som försöker färdigställas. Vi bestämde oss (dvs frugan) att köket skulle vara på nedre planet så det blev till att göra ALLT. Det fanns inte tillstymmelse till vatten, avlopp eller andra bra o ha saker där. Men nu börjar det närma sig lite iaf :)

Men innan man har hunnit tänka tanken på att bli klar så är redan hela nästa år inbokat med ett nytt badrum, tre sovrum, två vardagsrum och 100 kvm altan. Suck,,,,,,

Tjo
Henrik

Här är lite info om huset:
Detta hus är byggt 1929 av sandsten som är tagen från närområdet. Fasaden är uppbyggd av dubbla lager tegel och puts utanpå det. Huset står med andra ord väldigt stadigt. Hela nedervåningen är uppbyggd genom betongvalv vilket gör att ingen vägg är bärande = roligt att flytta väggar.
När vi flyttade in var husets kvm fördelade så här:
Nedervåningen hade tre stora rum, en entréhall, en groventré, ett litet duschrum med bastu, en liten toalett, ett "syrum" och ett litet förrådsutrymme.
Övervåningen hade ett stort sovrum, två mindre sovrum varav halva väggen mellan rummen är borttagen (kanske ska räknas som ett rum?), en toalett, ett kök och ett allrum. Biarean är ett pannrum som idag agerar som tvättstuga och verktygsförråd.

Idag är undervåningen lite annorlunda uppbyggd. Toalett, lilla förråd och duschrummet har blivit ett badrum. Två av de stora rummen håller på att bli kök och det tredje stora rummet har blivit två lagom stora rum.

Huset är som sagt ett gammalt mejeri och var verksamt som det mellan 1929-1954. Mellan 1954-1977 användes huset som lådfabrik. Sedan blev det mer permanentat för boende.

På tomten finns en tjänstebostad om ca 48kvm och ett garage (gammalt för traktorer och truckar) om ca 115 kvm.

Tomten är ca 4000 kvm
 
Redigerat:
Detdär kommer bli jättebra!
Lite mer överblicksbilder invändigt bara, men det kanske är jag som har lyckats missa dom bara? =)

Mvh Johan
 
Hej,

Ja du hittar lite mer invändiga bilder under "Renovering" och fliken "Innan vi flyttat in". Där ligger en sabla massa bilder på hur det såg ut innan. Det har inte gjorts några jätterenoveringar ännu (bortsett från ett badrum och nu köket), annars har det mest varit tapetsering, nya golv,,, och tja en trekammarbrunn då,,, hm, lite har ju faktiskt gjorts :)

Ah, nu fick jag knas på hur man fick fram bilderna :)

husvinterfc9.jpg
dscf4051py1.jpg
Så här såg en del av badrummet ut innan :) Risk för sjösjuka
wcnerelw8.jpg
 
Redigerat:
Jag har alltid undrat vad jag ska ha för nytta av mellanvinden som finns mellan de två planen. Huset är ganska högt då det har varit mejeriutrustning på nedre planet. När det senare gjordes om för boende så sänktes taket en del till en "normal" takhöjd på 2.50.

Men nu när jag bygger köket där på nedre planet så har jag dragit alla elkopplingar på mellanvinden. Perfekt när man ska koppla in 21 belysningspunkter som det blir i köket.
8 stycken spottar i nischen ovanför högskåpen
3 lampor ovanför köksön
1 fläkt ovanför köksön (med lampor)
7 spottar som går utefter väggarna
2 taklampor ovanför matbordet
1 lampa i vardera fönster också

Jaja det blev lite mer än 21 belysningspunkter :)

Här är en bild uppe från mellanvinden med min danske huselektriker Rolf långt in i mörkret.

husbygge022nu4.jpg
 
Hej!

Hur går det för er?

Åkte förbi för några helger sen, när vi ändå åkte den vägen hem, och det såg ut att vara full aktivitet i trädgården. =)

Mvh J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.