Det låter inte riktigt bra det där. Man vill ju stänga ute fukten med att lägga en plast på marken i grunden.Det låter som en tankevurpa som gick helt fel.

Ett bra sätt att minska kondensen på sommaren är att isolera marken så det inte är så kallt i krypgrunden.
 
nikke skrev:
jo jag vet det är det jag tycker är konstigt med att lämna en öppen kant, det som sägs är att det ska vara en öppning på ca 20 cm från grunden (detta kanske är från -70 talet, när de började med krypgrundar) detta för att det ska kunna andas...

någon som hört/vet varför ?
Det är för att det kondensvatten mm som ändå blir på plasten ska rinna undan.
 
Men det ska väl inte bli kondensvatten. Då har man väl ett stort problem helt plötsligt.
 
Men nikke skriver ju 20 cm. Jag hade förståt om det va 20mm, men så vad det ju inte.Hjälp oss att finna detta problem. Jag tror fortfarande att det är en tankevurpa.
 
Kondensdroppar är det jämnt under plasten ...Jag tror snarare på om man inte har ett tunt lager sand uppe på plasten och får fukt uppe på plasten att man skall göra lite hål närmast yttermur så det kan rinna ner i marken igen ...för det skall luta svagt från utåt...
Jag skall själv fortsätta våran utbyggnad till våren...och skall fixa precis det som diskuteras ...
Men jag tänkte ha plasten ända ut....;)

Mvh
 
hmm kanske jag som missuppfattat, 20 mm kanske det ska vara, låter ju mer troligt...
 
OM det är så att det är 20 mm så kan jag förstå att det ska vara en glipa, så att vatten som ligger uppe på plasten ska kunna rinna ner i marken. Man ska inte ha sand på plasten, för den binder vatten som sen går upp i luften, i grunden. Vanliga stenar som man kan plocka runt huset är det bästa och billigaste.
 
då äntligen har det grävits ur, så nu sluttar det jämnt ut från huset mot sulan.

fråga: om man använde sig av ex. 8-16 som kapilärbrytande mot marken i krypgrunden, sen lägger på åldersbetändigplast (köpt på ex byggmax) är det inte risk för plasten att gå sönder om man nu blir tvungen att kliva i grunden... är det bättre att använda sand istället då ????
 
Ska du vara riktigt noga så låt en plast ligga under bygget som du kan spilla sågspån och byggrester. Om du går sönder den så gör det inget. Det sista du gör är och viker ihop plasten och lägger ut en ny. Det är det bästa, men du kanske inte vill eller kan ta bort den första plasten. Lite skadad gör inget, det viktiga är att det inte ligger några byggrester kvar.
 
Ska du vara riktigt noga så låt en plast ligga under bygget som du kan spilla sågspån och byggrester.
det hade jag helt missat, men ganska logiskt...
lägger nog ut någon stor pessening under själva bygget, sen blir det väl att lägga på plasten, när det börjar bli klart med spånplattorna till golvet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.