Tänkte att köra med en Termogrund från LKB.

Termogrunden är gjuten av lättklinkerbetong och kommer prefabricerad och monteras av deras montörer.

Jag tänkte välja deras krypgrundsversion så att jag kan komma åt alla installationer underifrån. Kommer att isolera under med 300 mm cellplast samt sidorna med 100+50 mm. Det kommer då att vara en kryphöjd på ca 50 cm.

Uppvärmningen sker genom att man värmer upp luften i den oventilerade krypgrunden vilket kommer att värma upp bjälklaget. Bjälklaget är 8 cm som tunnast vilket kommer ge golvvärme på bottenvåningen.

Värmen kommer att produceras av en Comfortzone ce65L som är kopplad till en ackumulatortank. Dessa kommer att stå i en försänkt del av krypgrunden med en höjd på ca 190 cm.

Tänkte koppla in en vattenmantlad kamin till ackumulatortanken om jag kan hitta någon bra till ett vettigt pris. Alternativt dra ner varmluften med en fläkt från kaminen till ett stenmagasin i krypgrunden för att sedan släppas upp i bostaden. Blir som en kakelugn.

Kommer även att komplettera med några solfångare då jag kommer att ta värme från ackumulatortanken till uppvärmningen av en utomhuspool.

Hittade några tilluftskonvektorer för att slippa kalldraget från tilluftsventilerna. Jag ska undersöka om de kan vara ett bra alternativ.

Vore kul att höra era åsikter.

http://www.lkb.se/produkter/termogrund.html
www.x-vent.se/produktgruppe/b_produktgruppe.php?action=vis&id=4
www.exhausto.se/composite-1507.htm
 
Kör på.
Det är precis så vi har gjort med vårt nya hus. Men vi har en vanlig källare som fungerar som värmegrund. Husets boyta är på ca 144 kvm och källaren lika stor minus dubbelgarage. Vi har 2,40 meters takhöjd i källaren så det är lite mer luftvolym än vad du kommer ha att värma. Men det fungerar faktiskt riktigt bra. Iden funkar och jag fick jobba i motvind. Alla jag pratade med var skeptiska men även nu när det är ca - 10 grader så behövs det endast lite stöd av några element och då skall man komma ihåg att den enda värmekällan är en Sanyo 124 luftpump som värmer källaren och indirekt hela huset. Våran elförbrukning för det första året hamnade på ca 11500 kwh inkl alla elförbrukare. och värme och en pool som var igång under 3 månader i somras. Om jag vore dig så skulle jag öka på höjden i krypgrunden till minst 80 cm då det blir i minsta laget att krypa runt i 50 cm höjd.
Vattenmantlad kamin är troligen nästa sak vi kommer ordna som backup och gratis mysfaktor. Det börjar dyka upp en del intressanta luft/vatten pumpar nu som skulle kunna vara ett altenativ till CE65. Men då måste du ha ett separat FTX som ventilation. Det finns lösningar där man med FTX låter friskluft ventileras in i grunden och värmas upp som sedan får stiga upp i huset. Det är så vi har gjort och jag kommer kompletera detta med ett vattenbatteri på tilluften. Men jag kan som avslutning bara intyga att detta fungerar och risken för mögelskador i grunden som bortblåst.

Lycka till
 
Jag har varit och tittat på Ecogrunds visningshus och blev ganska imponerad av deras lösningar. Skillnaden mellan Termogrund och Ecogrunds lösningar är att Termogrund är helt sluten. Frågan är om det kommer att fungera lika bra då värmen inte kommer upp med luften in i huset utan endast genom golvvärme genom bjälklaget.

Jerk jag har läst om ditt hus och det verkar fungera mycket bra.

Har haft funderingar om att göra som Ecogrund men behålla Termogrunden. Alltså att värma grunden med en luftvärmepump. Nackdelen är att då måste jag även installera ett FTX system i huset och tappar ett vettigt sett att gör varmvatten. Prismässigt hamnar det nog på samma nivå som en lösning med en ce65. Jag hade en ce65 i mitt förra hus och var mycket nöjd med den.

Höjden i krypgrunden blir en avvägning mellan ett vettigt kryputrymme och försöka ha en så liten luftmängd som möjligt att värma upp. Mindre värmeförluster genom väggarna i krypgrunden.
 
Vi lämnade vissa saker för framtiden då bestämde oss för att göra så mycket som möjligt själva. Därför fick det bli en vanlig varmvattenberedare till att börja med. Om jag skulle göra samma hus en gång till så skulle jag bygga det ännu mer välisolerat och med solpaneler från början. Vi byggde källaren med sundolitt kub för att få bort köldbryggor och det har funkat kanon. Då våran installation inte blivit slutförd helt och hållet vad beträffar FTX systemet så värmer vi i dagsläget huset med just den varma luften i källaren som fungerar som golvvärme. Under slutet på byggtiden var det öppet längs väggarna där luften steg upp och det blev en jämn värme i hela huset av det. Nu är tanken att vi skall balansera upp det via FTX systemet istället.
 
Hej. Vi har ett nybyggt enplans hus från fiskarhedenvillan på 130kvadrat. Uppvärmningen sker via en frånluftsvärmepump och en vattenmantlad braskamin som är kopplad via en acc tank på 500L. Huste har golv värme.
Det har varit kallt här i Dalarna ganska länge (mellan -10 till -25c) och vi har bara eldat i braskaminen. inte en enda gång har FLP startat så det är suveränt bra med Vattenmantlad braskamin.
 
Suzz skrev:
Hej. Vi har ett nybyggt enplans hus från fiskarhedenvillan på 130kvadrat. Uppvärmningen sker via en frånluftsvärmepump och en vattenmantlad braskamin som är kopplad via en acc tank på 500L. Huste har golv värme.
Det har varit kallt här i Dalarna ganska länge (mellan -10 till -25c) och vi har bara eldat i braskaminen. inte en enda gång har FLP startat så det är suveränt bra med Vattenmantlad braskamin.
ah gott avis man blir på sånt då :(

har kamin o bergvärmepump men de har ju inget samband så blir ju bara fasans varmt när man vill myselda, tänk om man kunde tagit till vara på den energin som ni gör i vattenmantlad. grattis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.