Här ser man lite iallafall.
 
  • 73546_1215107130.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 23215_1215602228.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju ut att vara en rejäl grund och en massa onödigt arbete att riva för att bygga något liknande. Storleken ser ju också ut att vara också. Den överhängande kanten högst upp på grunden passar kanske inte så bra till en gammeldags veranda men det går ju att bygga ut sidorna lite så att de kommer i nivå.
 
Man kanske kan hacka bort det?
Jag hoppas vi pratar om rätt verandor nu (finns ju utan glas), jag vill ha en inglasad (alltså ett till rum). Hur gör man med isolering av golvet, när det är på detta viset? Jag är inte så insatt, stor risk för fukt?
 
Fast bygga ut behöver ju inte va så svårt, på grunden alltså.
 
Jag vet inte riktigt hur du skall lösa det med isolering, jag tänkte på en klassisk glasveranda med enkelglas som ofta var oisolerade.

Bygga ut grunden är kanske inte så svårt heller, men framåt blir det ju lite knepigt om du skall behålla trappan.

Några direkta fuktproblem borde det ju inte bli med en så pass hög grund, det viktigaste är förmodligen att det byggs en ordentlig dropplist längst ner som leder regnvattnet utanför grunden, så det inte rinner emellan.
 
Någon annan som har något tips hur man ska isolera golvet i en glasveranda med hög betong grund? Se föregående bild.
 
Fin förstukvist! jag skulle definitivt inte glasa in din fina fösrtukvist till en 'veranda'. Även om detta varit vanligt är det ofta en dum idé: 1) funktionen hos en kvist är att skydda dörren, underlätta ingång mm samt estetiskt att skapa fokus i entréfasaden. Man kan ju sätta litet glas på hela / halva denna men funktionen är den samma. En 'veranda' är ofta snarare en 'solstuga' dvs ingen entré utan ett rum med extra mkt fönsteryta, vänt mot trädgårdssidan snarare än huvudentrésidan av tomten. från verandan kan man sommartid gå ut, om man redan är i huset. 2) för man samman dessa funktioner blir det varken hackat eller malet - du skall hänga ytterkläder, ställa skor etc etc som man behöver i en huvudentré i din nya 'veranda', samt öppna och stänga varje gång ngn kommer in , går ut etc, året om-med smuts, kyla och allmän röra som resultat - det är svårt att förena detta i praktiken med en 'veranda' användning, dvs ett glasrum där man har blommor och växter, sittgrupper, kan njuta av ljuset på vinterhalvåret, bara använder inomhusskor.

Om väderstrecken tillåter det skulle jag ha kvar den fina kvisten - möjligen ta bort järnledstängerna - och bygga en glasveranda med ev. sommarutgångsdörr på någon av huset övriga tre sidor - kanske just mot söder.

Kruxet med idén om en 'veranda' i sverige är att den till stor del är hämtad från en ganska light sommarhusarkitektur, och många i en meningen traditionella aspekter av dessa utbyggnader därmed inte kan överföras direkt till hus för åretruntboende
 
Det har varit en veranda på detta huset och det skulle vara kul om man kunde åter få det, därför vi skulle vilja ha det. Sen så har vi en till ingång till vänster och sen planerar vi att göra en altan mot söder, alltså andra sidan huset.
Mina föräldrar har glas veranda och den fungerar som ett året rum boende oxå, det e ett stort valv till hallen. Så man kan ju inte stänga om till.

Man behöver ju inte ha en stor sittgrupp bara för att det e en veranda, man kan ha två stolar och ett cafébord. Upp hängning av kläder för eventuellt främmande kan man ju ha på en snygg "betjänt" (vet inte va det heter men en pinne me massa krokar på)
En veranda blir ju vad man gör det till.

Men tack för svaret =). Tänkte annars göra en förstukvist med snickarglädje =D
 
Karin_Lindhagen skrev:
Wow vilken länk, Lars D!!
Men jag saknar bilder av hur man färgsätter en veranda till ett falurött hus. Eller var de alltid helt vita (det är det enda jag har hittat)? Vi har nämligen byggt upp NÄSTAN en sån öppen veranda som vårt hus hade på gamla foton från 1920-talet. Jättefint har det blivit men kostnaden skenade iväg ganska mycket, så det hade nog aldrig blivit gjort det om jag hade insett från början hur dyrt det skulle bli... Men nu återstår att måla verandan, och vi vet inte hur vi ska färgsätta den. På de svartvita fotona anar man att den nog inte var enbart vit, men vad kan den ha varit istället?
Vår har varit kromoxidgrön/mörkgrön. Det syns där färgen flagar, under det vita.

Men, hela huset har varit falurött med GRÖNA knutar och fönsterluckor.

Allternativt målat med järnoxid eller ? (Typ, det syns inte under det faluröda numera) - Då stämmer ju färgsättningen.
 
Jag älskar sekelskifte och vid tillbyggnaden av vårat gamla hus, stod en veranda högt upp på listan. Idag har vi en (nästan) färdig veranda som vi är så glada för.

Vår inspiration till veranda har vi fått från en underbar "gå runt hörnet" veranda i boken "Så renoveras Torp & Gårdar" (Se bild på den vackra verandan på min blogg http://smalltownstyle.blogg.se/2008/april/amerikansk-veranda.html).

Men en annan stor inspirationskälla har varit Öregrunds Societetshus stora veranda (http://smalltownstyle.blogg.se/2008/june/inspiration-till-var-veranda.html).

Sara Small Town
 
Ingen veranda men här är vårt lusthus med öppna sidor.

mvh plexi
 
  • IMG_5528.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5530.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj, vilka tårtpappers-snickerier... Snyggt, Pleximaster
 
T3ZZ - vårt hus är jättelikt ditt! Har också en farstukvist med pelare och betonggolv som tidigare varit en inglasad veranda!

Under tidigt 40-tal brann det i vårt hus och då passde de på att ta bort den gamla verandan och ersätta den med en "fin" farstukvist. Tydligen var det en man från trakten som hade besökt Amerika slutet av 30-talet, som kom hem och berättade att dessa farstukvistar med balkong var högsta mode. Detta resulterade i att massor av verandor togs bort och ersattes av balkong och 4 pelare i våra trakter. Har den stora tillgången att ha en äldre granne som med inlevelse berättar vad traktens hus och folk har gått igenom. =0D

Vi har också tänkt att riva balkong och farstukvist precis som du T3ZZ och ersätta med veranda som ska efterlikna orginalet. Exakt hur vi ska gå tillväga har vi inte bestämt ännu.. Har lite andra projekt först. Men berätta gärna hur det går för er!
/Moltas
 
Hej. Kul om det finns lite bilder på resultatet.
Behöver inspiration av någon som myligen gjort något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.