Har en bit mur av tegel på vardera sidan av kakelugnen, har varit putsat förut med lerbruk. Inte så välmurad att jag ville behålla teglet bart, stora flisor borta mm. Nu har jag putsat om den med lerklining, som förstärkning använde jag det jag fick av frisören (alltså hår). Putsade med lervälling utan armering men den lösningen blev nog för klen, för nu när jag målat (limmat först med pärllim) med matt linoljefärg så känns den fortfarande luden :eek: Finns det något bra förslag på lätt åtgärd för den lata?????
 
Hallååååå! Ingen som har förslag? Bara att riva ner och börja om med annan armering i bruket????
 
Måla med limfärg, den är tjock och fyller ut bättre än linoljefärgen. Den ser dessutom ut som du vill att färgen ska se ut (matt och vit). Jag vågar inte lova att det är lösningen på ditt problem, men det är ett förslag iaf, vilket ju efterfrågades. :)
 
Jag har sett en gammal lerklinad vägg där hår från kor använts som armering. Där stack det ut hår lite här och var. Att din vägg är luden är kanske normalt? Eller har du använt ovanligt mycket hår. Går det ludna kanske bort om du sandpapprar ytan?
 
Rakhyvel? ;)
 
Hmmmm, jag vet inte vad som är ovanligt mycket, för att jämna till och förhoppningsvis binda in håret slammade jag på den torra kliningen med lervälling, och när det torkat, flera lager pärllim innan jag målade. Men det känns ganska besynnerligt att lägga handen på en mur och det är fullt av hår som killar i handflatan. Har du några förslag på hur man skulle kunna "binda in" hårstråna? Verkar också som om dom förstyvats av färgen. Eller ska jag bara nöja mig - "så blev det, punkt" ?
Tror inte det hjälper att sandpappra, kommer nog bara djupare in i kliningen med hår, men kan ju prova innan jag ev river ner.
 
Redigerat:
Rakhyvel var bra förslag, tanter tänker inte på det!!! Maken har föreslagit att jag ska sve av det, det gör jag INTE och INTE han heller.
 
karin_h skrev:
Har du några förslag på hur man skulle kunna "binda in" hårstråna? Verkar också som om dom förstyvats av färgen.
Det var det jag hoppades att limfärgen skulle kunna göra, den är ju ganska tjock och borde kunna bädda in stråna. För det är väl inte fråga om flera millimeter om du redan har smetat på lim, lervälling och färg?
 
Hej Karakorum!

Nu såg jag ditt första inlägg om limfärg! Jag har funderat på det men vet inte om det fäster på den matta linoljefärgen. Anledningen till att jag inte använde limfärg från början är dålig erfarenhet, den har spjälkat och fallit ner från ett tak som jag målat. Och jo, det är flera, ibland många millimeter långa strån som sticker ut :mad:
Har provat med rakhyvel (engångs) och det funkar inte, eller så är jag inte tillräckligt hårdhänt.
Kanske ska sandpappra/slipa ner ytan inkl färg för att lägga på ny klining, får fundera lite till och se vad latmasken i mig säger.:)
 
karin_h skrev:
Hej Karakorum!

Nu såg jag ditt första inlägg om limfärg! Jag har funderat på det men vet inte om det fäster på den matta linoljefärgen. Anledningen till att jag inte använde limfärg från början är dålig erfarenhet, den har spjälkat och fallit ner från ett tak som jag målat. Och jo, det är flera, ibland många millimeter långa strån som sticker ut :mad:
Har provat med rakhyvel (engångs) och det funkar inte, eller så är jag inte tillräckligt hårdhänt.
Kanske ska sandpappra/slipa ner ytan inkl färg för att lägga på ny klining, får fundera lite till och se vad latmasken i mig säger.:)
Jag tänkte mig inte att du skulle slipa ner hela ytan, utan bara putsa med ett fint sandpapper, på samma sätt som man tar bort fibrer som rest sig när man målar obehandlat trä. Kanske är hårstråna segare än resta träfibrer, men kanske värt att pröva. I princip tycker jag et är charmigt när det sticker fram hårstrån här och var. Kanske fel typ av färg på den slags vägg?
 
Jag är rätt säker på att limfärg fäster på matt linoljefärg. Är själv nybörjare på limfärg, men är väldigt nöjd med det lilla jag har målat. Har haft Pontus Tunanders bok Målning och träskydd till hjälp.

Om det är så mycket som sticker ut så är kanske makens förslag inte så dumt ändå...
 
karin_h skrev:
Anledningen till att jag inte använde limfärg från början är dålig erfarenhet, den har spjälkat och fallit ner från ett tak som jag målat.
Lite OT, men jag måste bara fråga, lossnade färgen direkt eller satt den kvar en tid först?
 
Den lossnade ganska snart efter att jag målat, någon månad eller så. Hade nya brädor som jag grundat med mager linoljefärg först. I andra rum sitter den uppe bättre, har gått 6-7 år sedan jag målade där, och har både nya och gamla bräder med samma linoljegrundning. Så det vill nog till att få rätta proportioner på limfärgen för att det ska funka. Dessutom är den ömtåligare för smuts jfrt med matt linoljefärg. Man är kanske inte alltid så ren om fingrarna när man grejat med kakelugnen :)
 
Tack. Jag frågade eftersom jag har hört om så många som haft problem med spjälkning. Jag målade för några månader sedan och än så länge sitter färgen som den ska, men jag har funderat på om den ändå kan överraska.
 
Jo, det känns som att man inte har samma garantier med limfärg. Men vackert är det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.