Kanske bör säga att det finns standarddimensioner man använder vid odex-borrning i berg men det är ingen standard vilken av dimensionerna man använder. Dock är det ganska normalt att det används 140 eller 160, men standarddimensioner är också 90, 115 och 190 dessutom finns det större dimensioner men det används sällan för privata bergbrunnar.

Många pumpar har dessutom värmeskydd monterat så att dom stännger av vid för hög temp för att inte gå sönder.
 
Tjacko skrev:
Om någon säkert säger vad din brunn ger över internet så är det enda du kan veta att den perssonen snackar mer skit än han kan prestera över en livstid
Så kloka ord.

Protte
 
Om man öppnar kranen och låter det rinna och stänger pumpen när vattnet är slut så hinner inte pumpen skadas av värme.

Protte
 
H
Tjacko skrev:
Att PEM-slangen smälter vid anslutningen har jag varken varit med om eller hört talas om så det är nog hörsägen eller en extremt hållbar pump för torrkörning under längre tid.
Jag har med egna ögon sett en pemslang som fått "ballongpunka" med en pump som monterats 100m djupt. Håller med om att det nog är ovanligt men den brunnen har extremt dålig tillrinning. Nu har har monterat en vattennivåmätare så han kan stänga av pumpen när vattennivån blir för låg.
 
H
Någon som har hört talas om en mätare som visar vattennivån i brunnen utan att man behöver lyfta på locket och som fungerar utan el?
 
Varför ska den fungera utan el? Har du handpump nu?
 
h2oro skrev:
Någon som har hört talas om en mätare som visar vattennivån i brunnen utan att man behöver lyfta på locket och som fungerar utan el?
Jag har till en djupborrad brunn gjort en flottör med en brytare som stänger av strömmen till pumpen om nivån blir för låg lite elektronik ser till att pumpen inte startar direkt vattnet är tillbaka utan det får rinna till ordentligt.

Flottören hänger i en egen kabel några meter ovan pumpen.

Protte
 
Varför är du osäker på om det finns tillräckligt med vatten? Vet du att denna brunn brukar sina? En djupborrad brunn sinar väl nästan aldrig har jag hört.
 
H
Om en brunn ska sina beror ju oftast på hur mycket vatten man pumpar. Om jag tex har en pool som jag vill kompensera för avdunstningen är det väl bra om jag kan se hur mycket vatten det finns i brunnen.
En flottör med brytare för strömmen är nog bra, men mätare som visar nivån hela tiden och dessutom inte är beroende av el tycker jag är bättre. Den jag skrev om tidigare ovan har en vattennivåmätare som fungerar så att en slang monteras ner till pumpen och ansluts till en manometer upptill som visar vattenpelaren. Det enda som krävs är att pumpa in luft tills lufttrycket och vattentrycket blir lika stort.
 
Varför inte hyra ett ljuslod och göra en stegpumpning för att få redan på brunnens kapacitet när du är intresserad av den?
 
h2oro skrev:
När jag ska köpa ett hus med egen brunn, hur kan jag vara säker på på att vattnet räcker eller finns det något enkelt sätt att mäta tillrinningen och hur görs det?
Vad säger gamla ägarna av huset? har dom fyllt poolen utan bekymmer? vattnat gräsmattan osv...???
 
Hur mycket avdunstar från en pool per dag, kan anges per kvm eller för ett typiskt mått.

Protte
 
H
Varför inte hyra ett ljuslod och göra en stegpumpning för att få redan på brunnens kapacitet när du är intresserad av den?
En vattennivåmätare, för ett par tusenlappar, som monteras permanent i brunnen ger samma resultat som stegpumpning förutsatt att jag känner till diametern på borrhålet. Jag kan då också läsa av brunnen under alla årstider och toppar när mina tonåringar duschar för fullt.
 
Du kan absolut hålla koll på nivån så och med en nivåmätare typ MJK så kan du göra en stegpumpning.
Perssonligen tycker jag det låter som en dyr lösning och som kan komma att krångla, då skulle jag köpa ett ljuslod och mäta manuellt. Men visst är det flott med en tryckgivare eller ultraljudsgivare med en logger och gsm uppringning för att tanka data till datorn vart du än är ;-)
Här kan du kolla på olika modeller http://www.mjk.se/prod/niva.html

Men som jag sagt tycker jag det är att skjuta rejält över målet för en privatbrunn

Om du mäter foderröret kan jag direkt säga vilken borrdiameter du har i berget
 
H
Jag har kollat mjk nu och ser klara nackdelar med deras mätare. De ser dyra ut, fast jag hittade ingen prislista, och de kräver el-matning. Utraljudsgivare fungerar inte i trånga borrhål. Jämför med "tryckluftsmätaren", den har inte några delar som kan krångla http://www.gwcontrol.se
Displayen=manometern placerar man lättavläst där man vill ha den.

Det är lite kallt nu för att mäta foderröret men det är av plast och 5" tror jag. F.ö. är det ejektor men det spelar väl ingen roll i sammanhanget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.