enasnilla skrev:
Ja, verkligen! Vad jag har förstått går det på kanske 10-20% av priset för helt nya fönster (om man gör det själv iaf).
En ljuddämpande glasruta med 10mm tjocklek och måtten ung. 50x120cm går på i storleksordningen 1300 pistoler om du beställer via glasmästare, inte helt gratis således.
 
Jepp men man beställer förmodligen fler än bara ett 50x120 till ett helt hus och då får man ofta en rätt schysst rabatt. Och att jämföra med splittans fräscha fönster med allt som tillhör och som måttbeställs efter konstens alla regler så är det nog hyfsat billigt...
Däremot inte säkert att det gamla fönstret orkar med glasets tyngd.
 
Själv beställde jag 8 st. med ovan nämnda dimension, hade jag pressat glasmästaren mer så kanske jag kunnat få ned priset något. Vikten på en ruta är cirka 15kg så jag hängde inte in dessa i befintligt fönster utan tillverkade själv ett extra innerfönster. Inte alltför komplicerat även om det är lite pyssel.
 
Yes, man får inte glömma att en glasruta väger en hel del!

Lammel/bullerglas kostar en förmögenhet! Men som någon sa billigare än att byta hela fönstret.

Jag bytte innerglaset förut, det var 10 ggr mer jobb än jag trodde, det fanns något fasttorkat kodaliknande som fönstret varit limmat med sen år 1951. Jag fick skrapa som en dåre på varje fönsterkarm och skada också karmen när jag var i farten. Fick spackla upp alla små jack i karmen o fönsterlisterna. SKade också karmen när jag försökte få bort listerna som håller i glaset. Listerna var specialmått o gick inte att få tag i på marknaden, men en snickare kan nog göra egna.(?) Jag lyckade laga mina lister som gick sönder vid demonteringen(spackel i lim)
Måste säga det var jobbigt, men det gick.

Fräsa ett nytt fönster kan man göra tror jag, visst blir det lite jobb det med, men kan vara den snyggast lösningn om man vill ha ett 3:e glas. Ju fler glas ju bättre om de är lite mellanrum mellan dem. Byta ut innerlgaset bara till lamellglas är ju kanske en bra lösning annars, men det var för dyrt för mig i alla fall, får nöja mig med vanligt 4mm glas. Tror inte jag heller vågar belaste dem mer heller viktmässigt.

Jag vill ha ett 3:e glas bara för ljudisoleringssyfte.
 
Det lutar mer och mer åt att jag byter fönster ändå. Någon som vet nån bra och "billig" återförsäljare av treglasfönster? Har kollat lite på bygghemma.se. Någon som har erfarenhet av dessa fönster?
 
Om man har fönster som är dåligt isolerade så tjänar man ju in det snabbt och då spelar det inte så stor roll vad man väljer. Det lönar sig på några år ändå. Och har man inte investeringskapital så fixar säkert banken med några kronor. Sänker uppvärmningskostnaden lika mycket som man höjer räntekostnaden. Summa lika med noll. Men till den stora skillnaden att man har nya fönster eller åtminstone en extra glasruta. Så mitt råd är att göra det man själv känner för. Skillnaden mellan ovan alternativ är liten så känslan kan nästan avgöra lika mycket... :)
/Fredrik, som har tvåglasfönster och ska byta fönster inom kort...
 
bonnier skrev:
En ljuddämpande glasruta med 10mm tjocklek och måtten ung. 50x120cm går på i storleksordningen 1300 pistoler om du beställer via glasmästare, inte helt gratis således.
Ett 5x12 fast fönster med U-värde 1,3 kan man få för 1359kr på en internetbutik. Om man nu ändå var i farten att fixa och trixa själv. Då är ju bara frågan vad man tycker är enklare att göra. Ny glasruta eller nytt fönster. Det är meck med båda...
 
Mina föräldrar har låtit sätta in en inre ruta på sina 50-tals fönster. Det var en firma som kom o gjorde det. Den inre rutan är fastsatt med en lite diskret list. Faktiskt mindre störande än jag trodde. Vad gäller energibesparing kommer det inte att betala sig på många år, men de upplever minskat buller och mindre kallras från fönstret. Hur dessa rutor åldras vet vi naturligtvis inte.
Systemet heter Grundel. Ska se om jag kan hitta en länk.
http://grundels.se/
 
Apropå ljuddämpning, så hade tidigare ägare satt in 3glasfönster i sovrummet. Likväl hörde jag buller från gatan, så jag förnyade med gummilister. Nu i efterhand kom jag på var bullret kommer ifrån. Antingen genom vägg (trä), eller så har man inte drevat ordentligt. Kul! :(
 
Hej,

Jag funderar i samma banor. Vi har 2-gals ca 125x125. För att en firma i Uppsala ska hämta, ta bort en ruta och sätta i en isolerruta samt sätta tillbaka fönstren hos mig igen så vill dom ha 11 000:-. Det är 5 fönster plus ett som är lite mindre.

Det lär ta ett par år att få tillbaka den investeringen, men under den tiden så kommer det att vara varmare - hoppas jag.

Häls
J
 
Sommartorparn skrev:
Mina föräldrar har låtit sätta in en inre ruta på sina 50-tals fönster. Det var en firma som kom o gjorde det. Den inre rutan är fastsatt med en lite diskret list. Faktiskt mindre störande än jag trodde. Vad gäller energibesparing kommer det inte att betala sig på många år, men de upplever minskat buller och mindre kallras från fönstret. Hur dessa rutor åldras vet vi naturligtvis inte.
Systemet heter Grundel. Ska se om jag kan hitta en länk.
[länk]
Har också gjort detta med bra resultat, minskat buller och kallras
 
Nån som kan ge en ungefärlig indikation på vad det kostar att sätta in extra isolerglas? Mina fönster är fräscha i övrigt så ett byte känns svårt att motivera.
 
Jag har planer att stoppa in en inre 3:de ruta av energiglas LE-glas i mina 2 glasfönster för att minska just kallras. Ringde två glasmästare idag och de gav mig, iof ungefärliga priser, men ena gav mig 1100 kr/kvm och den andra gav mig 600 kr/kvm för LE-glas med hård beläggning med 4 mm glas. Ska kolla med några till ...

Vad är att föredra, hård eller mjuk beläggning på energiglaset?

mandus skrev:
Annars har jag för mig att jag sett pris på LE-glas här på forumet på 880kr/m2.
 
Saxat från iwa21.se

"Det hårdbelagda le- (lågemissions- eller energi-) glaset är inte lika bra.
Men, man får inte vidröra det mjukbelagda. Det är därför svårt att använda
en mjukbelagt glas i en sk. platsbyggd isolerruta."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.