Hejsan!!
Köpte hus för två veckor sedan som vi nu har problem med. Enligt förra ägaren kunde man inte ha igång tvätt och torktumlare samtidigt utan att en av huvudsäkingarna gick. Nu har vi varit i huset och renoverat, på dessa få dagar har huvudsäkringen gått flera gånger även utan att tvätt och tumlare varit igång. Ringde den förra ägaren idag och förklarade problemet. Men det var inget han visste om. Kan jag begära att han ska stå för kostnaden av en elektriker eller får vi stå för det själva?
Ska kanske tillägga att vi endast haft belysning och värmepumpen igång när säkringen gått.
Tacksam för svar!!
Mvh Johanna...
 
Jag har lite svårt att se att ni skulle kunna kräva förre ägaren på detta. Iom. hans utalanade om "problemet" så har ni en utökad undersökningsplikt. Han har indikerat att det finns någon form av problem med elsystemet, då skall man som köpare ana ugglor i mossen och göra en fördjupad undersökning av elsystemet.

Om vi nu antar att felet inte är jättekatastrof, så blir det troligen billigare att reparera vad det nu kan vara än vad det skulle kostat att få en ordentlig besiktning av elsystemet.

Det som skull kunna ändra på det här är om säljaren på något sätt garanterat eller försäkrat att elsystemet i övrigt är OK. Men då skall det vara en väldigt specifik utfästelse. Något i stil med att "en elektriker undersökte allt förra månaden, allt var perfekt". Det duger inte med mera svepande formuleringar som att "bortsett från problemet med säkringarna så fungerar allt bra", det är inte tillräkligt specifikt.

Det som är lite otrevligt med din felsbeskrivning är att det skulle kunna vara ett fel på värmepumpen, i så fall kan det ju bli dyrt.
 
Om värmen varit nerskruvad när ingen bodde i huset så kanske VP vill ta hjälp
av eltillskott för att få upp värmen. Det kan ju vara en situation som den förre ägaren
aldrig befunnit sig i.

Testa att stänga av eltillskottet på VP tills vidare.

Förmodligen behöver ni i vilket fall som helst betala en elektriker
för att undersöka om fördelningen mellan faserna är vettig,
om huvudsäkringarna är tillräckligt stora, eller om det är något annat som bör fixas.

/Hasse
 
Tack för de snabba svaren. :)
Okej, får jaga rätt på en elektriker. Det känns lite orättvist men man får väl skylla sig själv som är så himla godtrogen. :S
Jag ska testa att slå av VPn när jag kommer till huset idag.
Än en gång tack!!!
 
Behöver inte vara något allvarligt, det kan räcka med att säkra upp inkommande huvudsäkringar, eller om det går omfördela som det beskrivs tidigare.
När vi "kastade" ut den gamla vedpannan och ersatte med bergvärmepunp så fick vi dra om elen till den lilla centralen som matar pannrummet och tvättstugan för att klara den nya belastningen, men vi hade redan 20A huvudsäkring så den räckte till.
Har ni kopplat in några maskiner som drar extra el under renoveringen?
 
AndersS Vi har inte kopplat in några maskiner alls. Har inte ens frysen igång. Enbart lampor, värmepumpen och en radio.
 
Vad är det för en VP? Kan det möjligen en eventuell eltillsats som drar igång?
Nåja, en elktriker lär väl finna felet.

/Kent
 
Förra ägaren måste ju vet om detta, tycker att han borde stå för en del av kostnaden.

Mvh
 
Förre ägaren har ju upplyst om möjliga elfel, det är då köparens egen skyldighet att undersöka vidare då. Sen kan man tycka vad man vill men undersökningsplikten är oerhört långtgående.

Visst om säljaren vill vara snäll så kan han ställa upp men han har knappast den minsta skyldighet att göra det.

Tyvärr tror och tycker folk väldigt mycket och speciellt i efterhand, när de istället borde lagt den energin före husköpet (inte elakt menat till TS utan en allmän reflektion).

/Kent
 
Du har rätt, det är vad jag tycker bara.

Sen beskrev han att huvudsäkring gick om både tvätt o tork gick samtidigt, då är det konstigt att den går när dom inte använt prylarna.

Det jobbiga är om det drar iväg i kostnad.

Mvh
 
Det är som Snickarboden skriver; det går inte att bedömma något fel eller rätt. Vissa grundläggande som t.ex. saknas är:
* Det finns en Värmepump installerad som vi inte vet vilken typ eller effektförbrukning (se mitt tidigare inlägg vad som kan påverkas vid installation)
* Vi vet inte storlek på huvudsäkring
* Däremot så säger Friggolitbit att huvudsäkring går om man kör tvätt och torktumlare samtidigt enligt säljaren. Med den informationen att en huvudsäkring går och inte gruppsäkring sänder signaler att elsystemet borde undersökts ytterligare för det finns något felaktigt här.

Det rådet som man kan ge Friggolitbit är att ta in en elkunnig person som kan kontrollera elen i fastigheten om man inte själv besitter den kunskapen.

Friggolitbit> kan inte du återmata till oss när du fått svar på problemen?
 
Bara en liten tanke. Det är inte så enkelt att ni har satt i fel typa av säkring som huvusäkring? Dvs ex. en 10A säkring istället för 16A?
 
Hej igen och tack för alla svar.
Jag har ringt runder till några elektriker men alla har haft jul och nyårs sem, så tidigast på onsdag får jag väl fatt i någon. Jag vet inte pannan heter men det kan jag kolla upp imorgon om nu det kan hjälpa. Värmepumpen är en sanio kan kolla exakt vad modellen heter.
Det satt en 16A som huvudsäkring och den är bytt med densamma.
Vet mycket väl om att man inte ska vara så godtrogen som jag är, jag har fått sota för det ganska många gånger. :)
 
Se till att du har tröga säkringar som huvudsäkring. Brukar vara märkta med en snigel. Gör underverk när man försöker starta tungstartade motorer som tex en värmepump och liknande. Kan göra att det hela klarar sig om inte medelbelastningen går över 16 A. Men känns som att det skulle behövas 20 A i ett hus med elvärme och kanske en omfördelning mellan faserna ifall det är en viss säkring som går hela tiden. Fixar en elektriker lätt.
 
Mikael_L
Friggolitbit skrev:
Det satt en 16A som huvudsäkring och den är bytt med densamma.
Var det en grå bottenplatta då?
Är det t.ex. en blå bottenplatta kan du 20A (...ska du ha 20).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.