Vad händer om man helt enkelt låter bli att teckna en byggfelsförsäkring?

Vi ska bygga eget lösvirkeshus där min sambo kommer vara med och greja i princip överallt även om vi kommer ha snickare och gubbar till vvs, el osv, utan kontrakt. Vad jag har föstått så gäller ju då inte denna urfåniga försäkring i princip för någonting på huset (rätta mig om jag har fel). Dessutom har jag försått att den är väldigt dyr. Verkar otroligt ologiskt med försäkringar man måste teckna som inte gäller. Vilket gör mig otroligt arg och ger mig en känsla av att känna mig lurad helt enkelt. Hur kan det få vara så här?
 
Det är upp till kommunen, hur man ställer sig. I min kommun fick jag inget tillstånd att sätta igång bygget, utan byggfelsförsäkring.
Den billigaste hittade jag hos Gar-bo, 10000 kr
 
Jag har för mig att byggfelsförsäkring enligt lag ska finnas vid nybyggnad av småhus. Oavsett om man kan nyttja den eller inte...

Har f.ö. för mig att vår kostade 30 000 hos Gar-bo (kan ha fel här).
 
Gar- bo har 2 olika byggfelsförsäkringar.
Den vanliga med slutbesiktning kostar ca 25 - 30000.
Den andra, som är för självbyggare, utan slutbesiktningsersättning kostar 10000.
 
Det hela är mycket enkelt.

Vid byggsamrådet kommer tjänstemännen att kontrollera att försäkring finns. Vid bygge av permanent bostadshus finns inget lagligt stöd för dispens. Det gör det däremot om man bygger fritidshus för en mindre summa, gränsen brukar ligga på 400 000kr.

Därefter ålägger de dig att visa upp kontrakt på byggfelsförsäkring inom en viss tid. Därefter kan de döma ut vite om du inte visar upp något kontrakt.
Överklagar du kan vite inte utdömas så länge processen är igång.

Du överklagar tjänstemännens beslut till länsstyrelsen och får avslag.
Därefter överklagar du till Länsrätten i ditt län som också avslår din begäran.
Nästa steg är att begära prövningstillstånd hos kammmarrätten. Där ligger mitt ärende nu.

Det är inga problem att skriva dessa överklaganden själv, myndigheterna själva är skyldiga att hjälpa dig.

Det kan vara på sin plats också att höra av sig till regeringen om det faktum att korruption föreligger. Lagen kräver att försäkring ska finnas. Försäkringsbolagen undantar eget arbete i försäkringen. Det gynnar endast försäkringsbolagens ägare.
 
Mikael_L
anders61 skrev:
Det hela är mycket enkelt.

Vid byggsamrådet kommer tjänstemännen att kontrollera att försäkring finns. Vid bygge av permanent bostadshus finns inget lagligt stöd för dispens. Det gör det däremot om man bygger fritidshus för en mindre summa, gränsen brukar ligga på 400 000kr.

Därefter ålägger de dig att visa upp kontrakt på byggfelsförsäkring inom en viss tid. Därefter kan de döma ut vite om du inte visar upp något kontrakt.
Överklagar du kan vite inte utdömas så länge processen är igång.

Du överklagar tjänstemännens beslut till länsstyrelsen och får avslag.
Därefter överklagar du till Länsrätten i ditt län som också avslår din begäran.
Nästa steg är att begära prövningstillstånd hos kammmarrätten. Där ligger mitt ärende nu.

Det är inga problem att skriva dessa överklaganden själv, myndigheterna själva är skyldiga att hjälpa dig.

Det kan vara på sin plats också att höra av sig till regeringen om det faktum att korruption föreligger. Lagen kräver att försäkring ska finnas. Försäkringsbolagen undantar eget arbete i försäkringen. Det gynnar endast försäkringsbolagens ägare.
Och du får inte tillstånd att starta bygget förrän antingen du fått rätt i någon instans eller köpt din byggfelförsäkring? eller ... ?
 
Kommunen har inte sagt att jag inte fick börja bygga. De satte ett datum då jag skulle ha visat upp ett kontrakt, men eftersom processen med överklagande pågår så kan de inte ge mig vite. De sa att viten brukar ligga på 50 000 - 100000kr.

Hur det skulle gå om ett bygge blir färdigt under tiden för överklagande vet jag inte. Det kan nog bli så att slutintyg inte utfärdas och tiden för bygglov rinner ut. Huset är klart men får inte användas o till sist blir det ett svartbygge?? Jag vet inte riktigt.

Måste ändå uppmana alla att överklaga och att höra av sig till miljödepartementet som är ansvariga för lagen. Lagen heter SFS 2004:552.

I svaren från domstolarna står det att lagen inte ger utrymme för dispens när det gäller permanent bostadshus. Det är lite knepigt då försäkringsbolagen utan vidare kan undanta eget arbete från försäkringen. Jämför med trafikförsäkring på en bil, om du kör själv så gäller inte din försäkring???????????????????????
 
Underbart att någon vill driva den här saken till sin spets. Alla självbyggare är tacksamma.
Det är faktiskt märkligt att försäkringen fortfarande finns kvar. Verkade det inte som om den skulle försvinna tidigare?
Ännu märkligare hur den kunnat komma till. Att det finns en lag på att man MÅSTE köpa en fullständigt värde- och meningslös produkt för tiotusentals kronor.
 
Läs vidare i min egen tråd om mitt agerande http://www.byggahus.se/forum/foersaekringar/95870-byggfelsfoersaekring.html

Jag tar tacksamt emot proffesionell hjälp med tips hur jag ska agera. Kostnaden för en försäkring är en struntsumma jämfört med om jag skulle anlita advokat för att driva ärendet.

Hur går jag vidare om kammarätten beviljar prövningstillstånd?
Hur går jag vidare om jag inte får prövningstillstånd? Kan man tänka sig Europadomstolen och framhäva att korruption föreligger? Mänskliga fri o rättingheter, att man inte ska behöva betala för något som inte gäller??
 
Fick teckna en byggfelsförsäkring hos Gar-bo för 7000 kr på vårt lösvirkesbygge i egen regi. Är bara försäkrad för de material jag tog upp. Men fick kvittot å grönt ljus på byggsamrådet vilket var det viktiga. Hade egentligen velat processa jag med men valde att lägga energi på annat i byggprocessen.
 
Mikael_L skrev:
Och du får inte tillstånd att starta bygget förrän antingen du fått rätt i någon instans eller köpt din byggfelförsäkring? eller ... ?
Ja, så är det.
Om du påbörjar utan tillstånd så kan du också glömma att få slutbevis vilket innebär att byggnaden efter 2 år är att beteckna som svartbygge och dessutom kan beläggas med straffavgifter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.