bloody hell... efter att lekt med en D25940K idag så måste jag ju säga att dewalt gör helt ok verktyg ;D

har en betongplatta utanför garagedörren, vår 7tons grävmaskin som vi har här idag klarade inte av att riva bort den... (balkong över så svårt att ta i fullt ut)

visade sig vara en platta som var 70cm... nån som kan slå det? snackar inte berg, utan gjuten 70cm 1945...

grävaren frågade om farbrorn som byggde huset brukade parkera en tank i källaren ;D
 
Vår vårat landställe har det tidigare varit ett sågverk. Nu är alla spår från denna tid borta (jag gissar att det är 60-70 år sedan), så när som på en liten betongklack på ett ställe i gräsmattan. För ett par somrar sedan fick jag ett ryck och bestämde mig för att gräva bort den där cementklumpen.

Den lilla cementklumpen visade sig vara ett fundament till sågen eller möjligen en ångmaskin (?) - jag slutade gräva efter 50 centimeter rakt ner. Marken vibrerade inte ens när jag dundrade ett spett i kakan och bila med en halvstor (men gammal) hilti gick inte heller.

Nu har jag inte bara en cementklump i gräsmattan utan också ett hål. ::)
 
MathiasS skrev:
Nu har jag inte bara en cementklump i gräsmattan utan också ett hål.  ::)
Perfekt att mecka upp ett solur där typ... ;) ;) :p
 
MathiasS skrev:
Vår vårat landställe har det tidigare varit ett sågverk. Nu är alla spår från denna tid borta (jag gissar att det är 60-70 år sedan), så när som på en liten betongklack på ett ställe i gräsmattan. För ett par somrar sedan fick jag ett ryck och bestämde mig för att gräva bort den där cementklumpen.

Den lilla cementklumpen visade sig vara ett fundament till sågen eller möjligen en ångmaskin (?) - jag slutade gräva efter 50 centimeter rakt ner. Marken vibrerade inte ens när jag dundrade ett spett i kakan och bila med en halvstor (men gammal) hilti gick inte heller.

Nu har jag inte bara en cementklump i gräsmattan utan också ett hål.  ::)
Kan det vara ett gammalt ramsågfundament du hittat ?
Troligen eftersom det finns kvar...fanns ju bara ramsågar tidigare..
På min gamla arbetsplats, ett sågverk, fanns det också ramsågar med tillhörande fundament. Där användes samma fundament till 2 ramsågar och det var en gigantisk betongklump. Om jag inte minns helt galet var fundamentet på storleksordningen 500-700m3 med djupet ca 3m.
Tar nog en stund att bila bort ett sådant ;D
 
ClasseClas skrev:
Perfekt att mecka upp ett solur där typ... ;) ;) :p

Eller en flaggstång...
 
Med ett sånt fundament så har du ju grunden till ett vindkraftverk ;D
 
Ubbe skrev:
Kan det vara ett gammalt ramsågfundament du hittat ?
Troligen eftersom det finns kvar...fanns ju bara ramsågar tidigare..
På min gamla arbetsplats, ett sågverk, fanns det också ramsågar med tillhörande fundament. Där användes samma fundament till 2 ramsågar och det var en gigantisk betongklump. Om jag inte minns helt galet var fundamentet på storleksordningen 500-700m3 med djupet ca 3m.
Tar nog en stund att bila bort ett sådant ;D
Ja kanske - har väldigt dålig koll på sågverkshistorien men jag vet att man samlade timmerstockar i viken (släpades dit med båt) som man sedan drog upp i en ränna för transport till sågen.
 
Ja mycket spännande kan man stöta på.. =) Antingen är det ett gammalt fundanment, eller så kan det vara en "slaskgrop" där dom tippade överbliven betong vid bygget... Inte alls omöjligt..
 
Magnus_Nordmark skrev:
Ja mycket spännande kan man stöta på.. =) Antingen är det ett gammalt fundanment, eller så kan det vara en "slaskgrop" där dom tippade överbliven betong vid bygget... Inte alls omöjligt..
Näe det är faktiskt ett fundament till sågen, så mycket vet jag.

Den där klumpen är ett av två projekt som nu är inne på sin tredje generation utan lösning. Det andra projektet är en sjödränkt ek med diameter på ca 2 meter som ligger i strandkanen. Sitter säkert i blålera sedan hur länge sedan som helst. Men upp ska den...nångång...
 
Besökte nyligen Bremen, och jag har för mig att guiden sade att betongtjockleken är 6-7 meter i de gamla U-båtsbunkrarna... Har någon gång sett att 50cm är lagom för att landa en jumbo.
 
W
Källaren på mitt hus är 85 cm betong armerad med järnvägsräls, både väggar golv och tak. Har varit vattentank innan (halva källaren är det fortfarande). Huset e byggt 1904. Utanpå väggarna är de en vanlig granitgrund så det e jätte kul när man ska ha rör mm igenom (ca 1.4 - 1.6 meter totalt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.