Ska vi bygga ,
Vi tänkte först golvvärme , Men det sa byggfirman var för mycker jobb då vi har en platta på 10 cm som är oisolerad .

Hur kan vi fixa ett golv i badrummet som inte är iskall ?
 
Då hade jag valt en annan byggfirma, klart ni ska ha golvvärme i ert badrum!

10cm tycker jag inte är så farligt, kunde varit värre=) Kommer man bara igenom på ett ställe så brukar det gå rätt snabbt.
 
Jag har precis bilat igenom min källarplatta som var dryga 15 cm (ej armerad). Det tog mig som har tummen mitt i handen 16 timmar. Återstår att gräva ut så jag får plats med isolering. Gissar att det kommer ta drygt lika mycket till.

Jag skulle definitivt gått på golvvärme!
 
MariaD skrev:
Ska vi bygga ,
Vi tänkte först golvvärme , Men det sa byggfirman var för mycker jobb då vi har en platta på 10 cm som är oisolerad .

Hur kan vi fixa ett golv i badrummet som inte är iskall ?
För mycket jobb betyder inte att firman inte vill jobba - det betyder kanske helt enkelt DYRT? Är du bara bered att betala så hittar du säkert någon som tar på sej risken och gräver i din källare. Utan ordentlig isolering blir det dyrt i drift att värma marken under huset. Fuktbalansen rubbas när man stänger av värmen sommartid och det kan ställa till fuktproblem. Är du känslig för höjning av värmekostnader ( elvärme) så blir det en chock om isoleringen är minimal. Värmer du huset med gratis ved så är det så klart inte så noga med isoleringstjöckleken.

Oljad teakgolv är inte iskallt och biligare än kakel + utgrävning för golvvärme... tror jag. Inte heller kakel blir iskall om du bara höjer tempen i hela badrummet till fex 27-29 grader ... för då blir ju också golvytan mycket varmare. Finns fina trätrall och mattor att köpa ... så du är inte tvungen att stå på en iskall golv .

Lås dej inte i tanken "golvvärme". Dom som har grävt ut sina källare gjorde det oftast själv så dom var inte så beroende av hur mycket det kostar i kronor eller arbetstimmar. Att golvbetongen är tjock är en sak men man måste också ta hänsyn till bärande väggar och grundvattens nivå när man gräver ca 40 cm neråt. Har du otur så kan det också ligga stora bumlingar under golvet som är besvärliga att ta bort/ gräva ner. Det är mycket som kan påverka kostnader att gräva ett håll under huset.
Jag vill inte övertala dej att ge upp tanken. Bara du undersöker alla förutsättningar innan du bestämmer dej :). Inget roligt om i slutändan får du svårt att övertala dej själv att lyxen att stå på en varm kakel 15 min per dag var värt dom pengarna du spenderat
gaia
 
Jag ville också ha vattenburen golvvärme i ett källarbadrum, och dessutom sänka golvet lite för att inte förlora takhöjd när jag monterar takpanel med infällda spottar. Ytan är 28 kvadratmeter. 10 cm för golvsänkning, 20 cm för isolering (jag har sett rekommendationer om 30 cm) och 15 cm dräneringsgrus i botten. (Jag tror på att man skall byta ut bärlagergruset till något mer kapillärbrytande, för att inte suga upp fukt ur marken.) En halv meter ned från befintligt golv, alltså. En container 4,2 ton med lättbetongen i gamla väggarna. En container 7,78 ton med den krossade betongen i bottenplattan. Två containrar 8,21 samt 8,93 ton med fyllnadsmassorna under bottenplattan. Summa 29,12 ton i skottkärra baklänges uppför källartrappan. Jag gjorde det i somras, och hade snyggaste rutorna på stranden hela badsäsongen!

Bortsett från skrytet, så var det helt och hållet möjligt att göra. Har du tur och har ett större fönster i rummet kanske du kan hyra ett transportband, så du slipper släpa upp allt för hand.

Jag röstar alltså för att du skall gräva ut och göra det ordentligt från början. Allt annat riskerar bli halvmesyrer som du går och grämer dig över sedan. (Jag har sett någon på ett forum här som hade valspråket "Om du inte hinner göra det ordentligt, när skall du då hinna göra om det?")

Mitt projekt finns som blogg här, heter Källarbadrum (fast bilderna på containrarna har jag inte lagt upp).
 
jag hade ca 10-12 cm upp till tröskeln i mitt badrum med oisolerad platta så jag gjöt med EPS-cement samt frigolit s200 (en kaka på ca 8 cm)sedan armering och elgolvvärme och flytspackel jag lade frigoliten närmast plattan och sedan på med EPS(mycket lätt att skapa fall EPS) jag hade ingen lust att bila upp plattan för jag tänker bara ha golvvärmen som komfortvärme.
mvh kristian
 
Vi tänkte värma upp rummet med golvvärmen . Finns inga element därnere .

Förstår det kostar men jag vet ej hur mycket .

Iofs eldar vi med pellets men ändå ..

Komfortvärme + element är det en bättre lösning . Men försvinner inte väldigt mycket värme nedåt .

Vi har bara 2,10 meter upp till tak så för mycket bygg uppåt är svårt oxå .

Nån skrev trall mm Det går väl inte i våtrum ? i de andra rummen okej . Men i våtrum .

Jag ville först ha våtrumsmatta men fick för mig det inte funkar i källare heller .

Usch börjar känna för att sälja huset och flytta till stan istället .

Eller kanske vi ska göra badrummet på övervåningen istället o skita i källaren
 
Har gjort precis som Richard_Schnell, ett j-a jobb men känns skönt nu efteråt... jag rekommenderar att ta skitjobbet för när det är över känns det kanon att allt är ordentligt gjort och att man fått det precis som man vill ha det och inte gjort en kompromiss...

Köp ett par handskar och sätt igång, bara att fråga runt här när man kör i drickat...

Lycka till!
 
Lutar åt o skippa badrummet därnere . Bara ha en tvättstuga där som nu .
Och bygga ett ovanjord istället .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.