Har ett hus som är byggt -75 och tänkte ge mig på att byta ut innerdörrarna till nya vita. Fast det gick inte så bra, köpte en dörr för att testa först och jag får inte igen den i alla karmar. Dörrbladet på den nya är 72,5 cm och de gamla är 72 cm så karmarna till de gamla dörrarna verkar vara för trånga till den nya dörren.

Dessutom är karmarna spikade så någon justering av dem blir inte lätt, på en av karmarna har jag monterat karmskruvar istället för att jag hade lös karmen och rätade upp den. Men det verkar inte hjälpa, går inte att dra isär karmsidorna tillräckligt för att kunna stänga dörren då de sitter fast i tröskeln och överstycket.

Har ni något bra tips på en lösning som innebär att jag slipper byta dörrkarm för isåfall får det vara med dörrbytet.
 
om det inte funkar - så kanske det går att få dem målade och kanske spårfrästa - blir snyggt
 
Jag hade bytt karmar där det behövs. Skulle det bli trångt att få in dem i öppningen hade jag hyvlat karmen några mm.
 
Om jag nu ska byta karm där det inte går att få in dörrarna. Byter man allt då med karmsidor, överdel och tröskel? Karmarna som sitter där nu har ett spår för luftning i överdelen. Sen blir det ju rätt bökigt att byta tröskel på badrum och toaletten där plastmattan sitter limmad fast i tröskeln.

Kanske går att hyvla eller slipa på karmen så att den blir nån mm större och knäcka gångjärnen lite också?
 
Badrumsmattan brukar gå att lossa hyffsat enkelt om man värmer med varmluftspistol och lirkar loss mattan med en spackelspade.
 
Bytte själv dörrar i mitt hus byggt 1974 i höstas.
Jag valde att byta karmarna också men dessa fick specialbeställas eftersom väggarna i mitt hus var smalare än dagens standard.
Beställde massiva ekkarmar från Ekstrands som passade perfekt.

Jag rekommenderar dig att byta karmarna också, det blir ett lyft.
Sätt de nya med riktig karmskruv så kan justera dem också!
 
Det löste sig med lite mer våld så gick det att slå ut karmsidorna de millimetrarna som behövdes. Fick ta lös dörrfodret och ta bort kilarna så funkade det bra, ska ändå byta ut alla dörrfoder i hallen när vi ska tapetsera där. De gamla dörrarna var som en kil såg jag, 72,5 cm på utsidan och 72 cm på sidan som blir in mot karmen.
 
Varför skaffar man sig extrajobb med att byta ut bef fullt funktionella dörrar?
 
För att de var fula kanske?
 
Då är det nog lättare att snygga till dem än att ge sig på ett byte. Dessutom borde man kanske lägga en miljöaspekt på det.
 
Kändes inte som nån idé att börja snygga till släta dörrar från -75 med nån slags träimitation eller faner på sig som släppt och spruckit här och där.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.