Nu när det har blivit minusgrader ute så har jag fått en massa missljud från elementen. Jag har vattenburen värme som värms upp med en CTC1100 panna med en pelletsbrännare. Har en Dannfoss som styr värmen till elementen. Det hörs aldrig något när det är plusgrader ute men nu när det är minusgrader så skickar den ut ca 40grader till elementen. Det är endast på ovanvåningen som jag hör dessa ljud. Skruvar man på termostaten på elemeneten så ändras ljudet. Kör jag med fullt öppna termostater på alla fyra elementen så låter det inget men börjar jag sänka på något av elementen så börjar det låta mycket, det susar, väser i rören och i elementen,ganska störigt när man ska sova. Jag har provat att lufta alla elementen på ovanvåningen men utan resultat. Det sista elementet som vi har i vår kupa på ovanvåningen blir heller aldrig riktigt varmt hela vägen ner,bara halva elementet blir varmt???

Tacksam för lite info om vad man kan göra

Mvh

Andreas
 
prova o knacka på termostat huset o se ifall det ändrar läte,försök oxå motionera piggen vid termostaten
 
Du har antagligen för högt pumptryck i systemet och missljudet beror på att difftrycket över ventilerna blir för stort när de är halvöppna. Testa att sänka hastigheten på cirkulationspumpen om du kan.
 
ok. Jag har tre lägen på pumpen. Idag står den på läge 2. Någon som vet hur mycket bar man ska ha i expansionskärlet som är vid pannan när man blåser in med trycklyft undertill?

Vilket av det ska det vara som står på ettiketten

detta kan jag läsa ut på ettiketten till kärlet

18/0,5

förtryck 0.5bar
beräkningstryck 3bar
provtryck 4bar
 
hej jag ar oxå ett tryckkärl o jag ringde trebema o dom sa att du ska ha lika högt tryck som du har meter till högsta elementet,jag har ca 5-6 meter från källargolv till elementet på högsta våningen,så jag skulle då ha ett tryck ca 0,5-0,6 kilo,så hoppas detta hjälper dig.
 
Det gör inget att ha 0.7 bar om du har 6 m till högsta radden ..,,helt OK

Mvh
 
Ritchie skrev:
Du har antagligen för högt pumptryck i systemet och missljudet beror på att difftrycket över ventilerna blir för stort när de är halvöppna. Testa att sänka hastigheten på cirkulationspumpen om du kan.
Om man redan har pumpen på ettan,o ändå hör en svag susning från elementen? Bör man då byta pump till en som automatiskt "reglerar sig" till systemet?:) Mvh
 
Redigerat:
Kolla om du har några strypventiler på huvudledningarna, du kanske kan strypa ner dem lite isf och slippa pumpbyte.
Nu kan jag inte mycket om villainstallationer men jag gissar att en tryckstyrd radiatorpump ligger på några tusen iaf och det kanske vore skönt att slippa.
 
Eftersom du inte har problemet vid mildare utetemp ska du nog även justera kurvan på din shuntautomatik.
Det verkar som den är lite för brant så att när utegivaren begär högre framledning blir effekten lite hög och då får termostaterna jobba med att strypa flödet.

Ställ du pumpen på läge 1 till att börja med. Justera sen försiktigt ner kurvan lite i sänder när det är kallare ute. Eventuellt behöver du sen parallellförskjuta den lite uppåt, om du inte har innegivare till den.

Titta i manualen till automatiken så ser du hur det är tänkt att funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.