Har planerat på att tapetsera om hallen nu i vinter och vill gärna göra något åt det fula valvet som tidigare ägaren har gjort mellan hallen och vardagsrummet. Ser i princip ut som att han bara har gjort en öppning med rundad överdel och spikat masonit hela vägen. Inga lister eller nåt alls. Ca 140 cm brett är valvet, funderar på att bara kapa rakt upp på båda sidorna och få en rak överkant istället och sen klä in det på nåt snyggt sätt. Har ni några tips på snygga lösningar som inte kostar hur mycket som helst.
 
H
Jag har ersatt fula valv (ja alla valv är lika hemska) genom att regla lite bakom och sedan spikat entums brädor 2cm bredare än väggen så det blev en fyrkantig öppning. Efter målning ser det riktigt bra ut., sticker ut 1cm från tapeten på vardera sidan.
Dörrkarm och dörr med glas och sidfönster är väl dyrare men slängs ganska ofta i sopkantin av oerfarna stadsbor som flyttar till riktig förortslägenhet och ska ha "valv".
Lyckligtvis blir lägenheterna med valv sedan rätt svårsålda.
 
Valv hör hemma på pizzerior.
 
imported_Benno skrev:
Valv hör hemma på pizzerior.
Ja? Som sagt de är fult och ska bort. Det vet jag redan, ville ha förslag på nåt som blir fint ju
 
Jag satte enbart en planka direkt mot sidorna i öppningen. Plankan är några mm bredare än väggen.
Ser nu att det precis är det holmertz tipsar om.. :) Snyggt o enkelt, under förutsättningar att allt är rakt, så det inte glipar.
 
Känns som att det kan bli lite bökigt att få tapeten i vardagsrummet att bli helt skarpt skuren och rakt där jag måste kapa för att få bort själva runda delen av valvet som är där idag. Så jag får nog sätta ett foder runt kanten för att få det bra tror jag.
 
C
Vi tog upp ett valv (tvärtemot vad alla i tråden verkar tycka), eller två om man ska vara kinkig. Jag/vi (min idé) imiterade en tjock planka genom att sätta en malåbräda mot regelverket på sidorna (pill att få det rakt och bra på en kåk från -22 säger jag bara), och sedan 56mm (tror jag) foder kant i kant, och fyllde sedan igen eventuella glipor och ojämnheter med spackel. Det är ännu inte färdigmålat, men det är nästan snyggt ändå, faktiskt. Så mycket luftigare att ta sig förbi den delen av huset nu, iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.