Skall inhandla en vedeldad bastuugn och funderar om jag skall satsa på en med eller utan vattentank...
Bastun är fristående på tomten och det finns inget vatten i bastun.

Är det någon som har erfarenhet och vet vad som är bäst att satsa på, är det värt 1000-1500kr extra för en vattentank eller är det något onödigt som inte kommer att komma till användning i vilket fall?
Tacksam för alla tips och erfarenheter!

Har kikat på följande:

Tylö KL 20 ca 3700kr
Tylö KL 20V med 28 liters vattentank ca 4800kr

Helo 22 DX ca 5000kr
Helo 22 ES DX med 22 liters vattentank ca 6000kr
 
Jag har en vattentank monterad på skorstenen, men jag tycker nog det känns litet onödigt. Visst puttrar vattnet i tanken på ett hemtrevligt sätt, men problemet är att du måste alltid ha vattentank fylld för att svetsfogarna inte ska gå sönder. Efteråt får du inte glömma o tömma tanken eftersom den då lätt fryser sönder på vintern. Man drar sig för att börja elda beroende på att vattnet ska fyllas i.
 
Det var lite av det jag var rädd för att det skall kännas krångligt... Jag har bastun på nedersidan av huset som är i souteräng. Närmaste är att bära vartten från källaren ca 40m. Jag har tillgång till dusch i källaren och sommartid (vår/höst) har jag sjön badbar ca 5-7m från bastun.

Min tanke var närmast om man skulle ha varttentank för att värma vatten man kunde svabba av sig det värsta med i bastun... Vad använder du vattnet till?
 
Egentligen använder jag inte vattnet alls, utan det blir kvar i vattentanken. På sommarhalvåret gör det ju inget, men nu på vintern tycker jag vattnet bara är till bekymmer.
Sedan tycker jag det för omständigt att hålla på o blanda med kallvatten för att få någon lagom blandning att svabba sig med. Just nu håller jag på att bygga ut en separat duschdel och kommer då att ha en liten elektrisk varmvattenberedare som värmer vattnet. Kommer då att ta vattnet från stugan som ligger 15 meter bort via en trädgårdsslang.
 
Jag använder det varma vattnet till att tvätta mig och till att ha varmvatten på stenarna. Tänk på att tanken rymmer 22 liter och du måste bära vatten då
 
Tack för tips och erfarenheter!

En kamin utan vattentank, Tylö KL 20, är beställd. Hoppas den kommer snart så det får bli invigning! Hade planerat att bada på nyår men den kaminen jag hade orkade inte med att värma bastun...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.