V8dc skrev:
Tack!

Eftersom tråden tjänat ut sitt syfte, jag fick tips och handlade en maskin, så tänkte jag fortsätta med en till fråga lite utanför ämnet:

Passar alla klingor på alla märken?
Givetvis förutsatt att det är rätt storlek på själva klingan.
Kan man köpa en klinga från t ex dewalt till en bosch? Makitaklinga till dewalt?
Osv...

Och då kommer en till följdfråga: Om ja, vilket märke är att föredra?
Diametern på klingan måste som du säger, givetvis vara rätt. Dessutom måste hålstorleken stämma, finns lite olika standarder där. Förvisso finns det "iläggsringar" (eller vad de nu kan heta) som förminskar hålstorleken i klingan för att passa andra axlar. Förutom detta så måste tjockleken på klingans tänder stämma överens. Detta är dock sällan ett problem, de flesta sågar kan ta alla bredder. Undantaget är batteridrivna maskiner som ibland kräver väldigt smala klingor. I väldigt speciella fall kan bredden på själva klingans stomme specla roll, men det ghar jag bara stött på en gång.

Så sammanfattningsvis - rätt diameter, rätt hålstorlek (eventuellt med iläggsring) så passar klingan. Sen gäller det såklart att ha rätt tandning etc.

Angående blad så är min uppfattning att festool gör otroligt bra klingor i high end-segmentet. Där återfinns enligt vad jag har läst mig till, forrester-klingorna. Tenryu är ett fabrikat i samma liga, enligt festoolownergroup.com.

Jag har i olika omfattning använt klingor från noname, biltema, festool, bosch, dewalt, sandvik, makita och säkert några till, och faktiskt har jag alrig blivit riktigt besviken på någon hårdmetallklinga. Låt vara att min erfarenhet av nonameklingor är begränsad. Att välja rätt antal tänder, typ av tänder, tandvinkel, matning etc har spelat en större roll för slutresultatet än fabrikatet på klingan.

Biltemas klingor anses ofta vara mycket klinga för pengarna.
 
Tack för svaret.

Oj, verkar vara en hel vetenskap ang klingor...
Måste helt klart läsa på lite.

Maskinen jag tänkte handla till är en Bosch Gcm 10s.
Vad ska det vara för storlek på klingan?
Vad ska det vara för hålstorlek?
 
V8dc skrev:
Tack för svaret.

Oj, verkar vara en hel vetenskap ang klingor...
Måste helt klart läsa på lite.

Maskinen jag tänkte handla till är en Bosch Gcm 10s.
Vad ska det vara för storlek på klingan?
Vad ska det vara för hålstorlek?
Om detta finns info på bosch.se . Till gcm10s skall det vara en 254mm klinga med 30mm hål. Förmodligen fungerar en 250mm klinga också bra. Eftersom den används för att kapa och gera med så är negativ tandning att föredra. Angående tandningen så lär du hitta flest klingor av typen ATB (se http://www.rockler.com/articles/display_article.cfm?story_id=72&cookietest=1 för mer info) men även HiATB eller TCG ger fina snitt. Hade satsat på HiATB för finsnickeri och ATB för allmänt byggande. Antal tänder står i proportion till hur fint snitt och hur snabbt snitt. Personligen så föredrar jag fler tänder, finare snitt men samtidigt aningen långsammare snitt. Sågar man mycket reglar på bygge o finishen inte är så viktigt så resonerar man förmodligen annorlunda. Klingor med fler tänder brukar också vara dyrare att slipa.

Se till att hålla klingan ren från hartz-avlagringar och annan skit, så håller den längre, utvecklar mindre värme, kräver mindre effekt för samma snitt och framförallt så underviker du lättare svarta märken i snittytorna.

PS: följer det inte med någon klinga till den gcm10s du ska köpa förresten?
 
Daniel_N skrev:
PS: följer det inte med någon klinga till den gcm10s du ska köpa förresten?
Det ser ut att sitta orginal 60 taggare på den.

Det kan väl vara värt att påpeka att klingor är dyrt. Dessa kvalitetsklingor kostar väl mellan 500-1000sek?
 
Jo, det sitter en originalklinga på den.
Den känns aningen aningens slö. Vilket är förståeligt eftersom den klingan har varit med om ett husbygge. Av de fåtal snitt jag hunnit göra hittills så har det blivit lite bränd yta på ett eller två av dem. Det indikerar väl också att klingan inte är så vass längre?
Har även fått tips om att slipa den, vilket jag tänker göra.

Sen att man är prylgalning gör ju inte saken bättre.
För visst bygger man MYCKET bättre om man har flera klingor:rolleyes: :D
 
Kan inte den brända ytan i snittet tyda på att sågen går för fort genom virket oxo?
 
Det kan det MYCKET väl vara :surprised:
 
Det här har med klingor, men inte så mycket med ger/kap att göra, men när jag bygger hus vill jag ha en riktigt klvyklinga på, vilket jag inte hittat till Bosch GTS10 Bordscirkelsåg! Kan inte påstå att jag letat så mycket, men Felder verkar t.ex. ha från 300mm/12" och uppåt. I mitt tycke är kombiklingor inte för klyvning. Har flera såna till sågen och de ger fina snitt men den där skära-i-smörkänslan som man får med en riktig klvyklinga infinner sig då inte.
 
FredrikR skrev:
Kan inte den brända ytan i snittet tyda på att sågen går för fort genom virket oxo?
Bränd yta brukar genrellt vara skitig samt slö klinga. Till viss del kan det också bero på att sågen går för sakta genom virket, med för högt rpm. Alltså, slipa, rengör, öka matning, minska rpm.
 
Skitig klinga --> Check!
Slö klinga--> Check!
För sakta matning --> Check!
Minskad rpm vet jag inte om det går... måste kolla.

Inte konstigt att en eller ett par snitt blev lite brända:D
Mera märkligt att så många snitt hittills har blivit bra:rolleyes:

Tack för tipsen!
 
minska rpm går inte......
 
Daniel_N skrev:
...Se till att hålla klingan ren från hartz-avlagringar och annan skit, så håller den längre, utvecklar mindre värme, kräver mindre effekt för samma snitt och framförallt så underviker du lättare svarta märken i snittytorna...
När det ändå är uppe... hur brukar ni rengöra era klingor? Något för ändamålet avsett medel (tex Felders hartslösare) eller har ni någon "huskur" som fungerar bra (aceton, ren bensin, ungnsrengöring och ammoniak är ett axplock av "råd" som poppar upp när man googlar)?
 
Jag använder CMT:s variant. Den fungerar utmärkt. Jag har även provat med lacknaftabad i flera dagar, men det är inte lika bra som CMT:s spray. Jag gissar att Felders produkt är likvärdig. Undvik helst huskurer som innebär syror och baser eller andra vattenbaserade hemkok. Hårdmetallen korroderar lätt, även om det inte syns med blotta ögat. Färdiga sprayer innehåller troligtvis någon korrosionsinhibitor.
 
Om man vill köpa en GCM10S, är det http://www.lawson-his.co.uk som gäller om man vill ha bäst pris och en pålitlig webb-försäljare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.