Hej jag håller på att bygger ett garage som är sammanbyggt med vårat hus.
garaget är på 70 kvm och har ett upphöjt fack i taket för billyft.

jag har satt dubbelgips på väggen mot huset för att klara brandklass EI30. Men min fråga är ska man behöva sätta dubbelgips i taket med?
På min bygganmälan står det Garagets vägg och tak mot huvudbyggnaden skall brandklassas i EI30 :confused:
 
  • PICT0138.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, hade samma problem men enlig min Ka så räckte det om jag dubbelgipsade hela väggen, det vill säga upp till nock på den vägg som sitter ihop med huset. Det blev visserligen smidigare för mig att ta vägg och tak så det gäller nog att jämföra ytor? Vad som är smidigast!
 
Okej för min del är det nog enklare att klä taket i garaget med en omgång gips till men det blir ju lite dyrare för ytan är ju stor.
 
Precis det var det jag kom fram till också men jag hyrde gipslyft sen 120*240 budgetgips från byggmax och det blev rejält prisvärt, sen väv och färg från byggmax, blev billigare än andra alternativ och riktigt fin för att vara ett garage:) visserligen byggmax budgetväv och färg! Satsar hellre mer pengar inne i huset :)
 
Fundera på om du inte sover bättre med vetskapen om att det sitter dubbelgips där....

Det är ju inte bara krav utan ditt hus som ska klara sig om det värsta händer
 
Vet inte om mats o missförstod mig eller om jag missförstod, 1:a prio från KA var dubbelgips golv och vägg annars vägg gränsande mot huset:)
 
Redigerat:
Är det någon här som vet vilken brandklass 1 lager gips räknas som? jag är bara lite nyfiken.
Eller blir det automatiskt EI15 ?
 
Mikael_L
mange 82 skrev:
Är det någon här som vet vilken brandklass 1 lager gips räknas som? jag är bara lite nyfiken.
Eller blir det automatiskt EI15 ?
Det beror på vad du har mer!, isolering bakom?, glas eller stenull?, någon extra skiva av annat material, osv.
En ren 13mm gips, utan extra isolering bakom klarar EI15 på marginalen. Eller egentligen 14,4 minuter räknat med additionsmetoden.
En protect F brandgips fixar 17,6 minuter.

Kolla lite mer i det här dokumentet, additionsmetoden beskrivs från sida 30 och framåt.
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brandoljud2007.pdf
 
Går elden genom garagetaket så utsätts ju det oskyddade huset ovanför garaget för eld och därmed blir det lika illa i varje fall. Därmed dubbelgips i tak :) Eld går ju uppåt
 
jag har 1lager gips (än så länge) plast, glespanel ,200mm glasfiber isolering + 50mm stenulls isolering med vindpapp.
 
Ser nu att jag skrev fel i mitt förra inlägg, givetvis ska det vara dubbel gips i vägg och tak eller alternativet dubbel gips i hela angränsade väggen upp till nock, dvs om min ka har rätt :)
 
min ka kommer och ska titta han trodde det skulle räcka att fortsätta med ett lager gips på väggen" från vind upp till nock" eftersom jag har 1 lager i garagetaket+ isolering.
men vi får se när han kikat på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.