Case: Jag har en kopplingsdosa som tidigare betjänade ett eluttag på väggen. Dosan sitter i en lättbetongvägg och till dosan går ett metallrör (huset från 50-60talet). Med hjälp av denna dosa ska jag nu dra kablar som ska betjäna bänkbelysningen (istället för eluttaget).

Jag antar att jag inte får dra en ny slang infälld i väggen till dosan och dra kablarna från gamla röret via dosan (utan skarv) till nya röret och sedan kakla för dosan. Se bilden!

Så, hur får jag enklast ut mina kablar så nära undersidan på överskåpen som möjligt?

Mvh
Henrik
 
  • Image00001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du hackar ut den gammla dosan och sätter dit en ny dosa på metallröret. Såhär gjorde jag för att flytta ett uttag. Spacklade ihop det hela med Maxit Gypsym sedan.
 
  • dosa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en infälld dosa i överskåpet?
 
Rikard Ågren skrev:
Har du en infälld dosa i överskåpet?
Nej, jag hade nog tänkt mig att på något sätt få ut kabeln högre upp precis under överskåpen och koppla den till en utanpåliggande dosa.

Mvh
Henrik
 
Vad sägs om:
- Hacka bort metalldosan
- Sätta en ny dosa nånstans längs med metallröret där du kan tänka dig ha ett doslock. Ovanför kaklet kanske?
- Inspacklad slang till hörnet där du vill ha ut kablarna (ingen dosa där...)
- EKK i slangen mellan rörutlopp och nya dosan.
 
Enklast är ju att sätta en doslock med urtag för kabel i befinlig dosa och göra helt utanpåliggande. Under överskåpet blir det ändå inte så synligt, går säkert att gömma en del inne i skåpet. Men vill du ha allt osynligt är det bara att hacka upp väggen det som behövs.
 
hacka bort gamla dosan och trä på en färdigköpt 90-graders VP böj, sen kan du fortsätta med rör eller slang, givetvis får du ju dra om de gamla ledningarna.
 
electrocuted skrev:
hacka bort gamla dosan och trä på en färdigköpt 90-graders VP böj, sen kan du fortsätta med rör eller slang, givetvis får du ju dra om de gamla ledningarna.
Tack, det är nog så jag kommer att göra. Har köpt 90-graderskopplingen som du nämner. Hur fäster man kopplingen bäst och säkrast mot befintliga metallröret? Man kan väl gissa att det inte har samma diameter som kopplingen gjord för... (16mm)?
 
nej gamla metallröret är nog lite tunnare, men trä på böjen du å sen gjuter du ju igen och då kan ju inte böjen glida isär...
 
Även jag har jobbat en del med lättbetong på senare tid och det är inget större problem egentligen. Vinkelslip med skiva för sten, kniv och hammare är det jag använde i brist på annat.

http://renovering.purre.se/g3/images/0015.jpg
På den bilden kan man skåda gamla röret som kom ut ur väggen från början.

http://renovering.purre.se/g3/images/0020.jpg
Efter att jag satt dit lite dosor i väggen och skarvat med flexslang :)

16mm metallflexrören hade jag inget problem att få ihop däremot motsvarigheten med 20mm var större problem då metallröret var 3mm grövre så fick sitta med min dremel och slipa ner tjockleken en aning och sen förlänga med flexslang osv. Gick till slut iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.