Hej, hur bra är biltemas snabbstålborr?

Är dimensioner 1.5-6mm jag är ute efter, just de storlekar som på nåt mystiskt sätt går av när de ska användas :rolleyes: så brukar aldrig hinna slita ut de.
Borras i lite allt möjligt som trä plast stål svartjärn aluminium gummi o.d.

Tänkte även höra om borrslip är värt att lägga pengarna på för de som inte kan slipa borr?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81071

Mvh Tjaboo
 
Jag tycker att borrarna är helt ok, ingen industrikvalitet, men i jämförelse med nya billigare borrar från andra ställen så känns dom prisvärda.

Brukar aldrig slipa borrar under 3mm, det är bara att köpa nya om de skadas, oftast går dom ju av. Över 3mm så slipar jag på frihand och tycker att det brukar bli helt ok. Man måste ju träna lite om man aldrig slipat borrar, men det är inte svårt.
 
Med tanke på priset på den där slipmanicken är det väl bara att prova?
Kan du slipa ett par tre borr så att de går att använda igen är den ju avskriven :)
 
Har aldrig provat Biltemas borrar så de har jag ingen upfattning om.
Men borrlipen du länkar till är värdelös! Jag har en sådan från Biltema och är det något man inte kan göra med den så är det att slipa borr, i alla fall inte de mindre dimensionerna.
Möjligtvis kan man ha den till utfyllnad i sophinken om man har gott om plats i den.
Köp en bättre slipjigg/maskin eller lär dig slipa borrarna på bänkslipen och/eller med ett litet diamantbryne istället.
 
Mikael_L
Jag har en sån där slip nånstans.
Den är 100% värdelös för 3mm borr och mindre.
5mm och över funkar halvbra iaf, men man måste lära sig tekniken, det är inte bara att trycka ner borren hur som helst utan man måste hålla den lite i spänn på rätt sätt.

Jag har givetvis glömt hur, men minns lite svagt att det gällde att skruva lite på borren ungefär som att man försökte skruva ut eller in den, samtidigt som man lutar den lite åt rätt håll.

För öppningen där man sätter i borren är ju ingen glappfri historia.
 
M ao enklare att köra borren på pelarslipen där man ser vad man gör *ler*

/Kent
 
Mikael_L
Ja kan man, så är svaret definitivt ja på det, Kent.

Står jag själv med några borrar vid smärgeln så brukar dom vara precis lika värdelösa som innan. :surprised:
 
softarn skrev:
Jag tycker att borrarna är helt ok, ingen industrikvalitet, men i jämförelse med nya billigare borrar från andra ställen så känns dom prisvärda.
Ok, då kanske de kan fungera för mig då som knäcker borr innan de är utslitna.

pinebar skrev:
Med tanke på priset på den där slipmanicken är det väl bara att prova?
känns bättre å fråga först, 49kr är ju alltid 49kr som man kan ha till nåt roligare än soputfyllnad.

Mikael_L skrev:
Står jag själv med några borrar vid smärgeln så brukar dom vara precis lika värdelösa som innan. :surprised:
Hahaha känns igen, senast jag försökte så fick jag ett 4mm borr som inte ens kunde borra i ljummet smör, än mindre mjukplast:surprised:
 
H
Till att borra plast,aluminium,mässing och trä duger vilka billiga borrar som helst från Överskott eller Rusta.
När det gäller enkelt konstruktionsstål ("järn") så klarar man sig bra med en kvalitet motsvarande Biltemas borrar.
Ska man borra i höglegerat stål eller rostfritt behöver man bästa kvalitet snabbstålsborrar.
Om man ändå har av borrarna är det ju knappast någon mening att köpa onödigt dyra borrar.

Slipar gör man på en bänkslip eller pelarslip med en någorlunda fin skiva. Skivan ska vara av aluminiumoxid.
Skivan ska rivas med en speciell sten eller en diamant så att den blir slät och hörnen blir skarpa.
Innan borrarna används ska de urspetsas på slipskivan. Urspetsning kan man inte göra på en billig borrslipmaskin.
Borra utan urspetsning är svårt, man får trycka hårt och risken är att spånen inte matas ut ordentligt utan fastnar i borren.
 
Det finns popnitsborr hos Swedol. Korta borr i dim 3,25 mm 4,1 mm och 5,0 mm.
Det är de bästa borr som tillverkas.
 
holmertz skrev:
Ska man borra i höglegerat stål eller rostfritt behöver man bästa kvalitet snabbstålsborrar.
Ens lönt att försöka borra ett 3.5mm hål i crv-stål med biltema-borr?
 
Det ska nog inte vara något problem. Använder dessa borrar för att, förutom attt ibland borra i trä eller plast, i huvudsak borra i rostfritt av olika slag utan problem. Man får slipa borrarna om man är för ovarsam.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.