Vi håller just nu på att lägga ett nytt furugolv i köket. Så fort det är lagt tänkte jag köra igång med ytbehandlingen. Golvet skall oljas. I instruktionerna för oljan står det bara om slipning av gamla golv. Vårt nya golv verkar vara slätt och fint och behöver i sig inte slipas. Men bör man slipa det ändå innan det skall oljas? Och i så fall med hur fint slippapper?
 
Ligger det slätt, så räcker det med att näta golvet, det görs med en polermaskin med slipnät 120, maskinen används sedan igen när golvet har oljats då med en röd rondell.
 
Tack för svar. Vi kommer inte att hyra någon polermaskin, men jag körde över hela golvet med en liten Mouse (ja - det finns så tokiga människor :))
 
Annars kunde ni kanske frågat nån granne om dom visste av nån med en större mouse"
piiip...:p

Mvh
 
Om det är ett massivt furugolv så MÅSTE det ligga inne ett antal månader för att "torka" till sig. Luftfuktigheten i ditt rum är kanske, troligen inte samma som ditt nyinlaggda golv har och då............. Det kan gå om det är ett nedtorkat basekogolv, men jag har lagt även sådana golv som ser för jä-a ut efter några månader inne. Så mitt råd är skynda långsamt.
 
PX-21 - menar du en råtta då eller? :)

enSAM - det här är ett nedtorkat golv som dessutom legat ganska länge inne i vårt hus så det skall förhoppningsvis gå bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.