Jag klipper ett citat av konichiwa girl i tråden "golvvärme med torpargrund", men samma resonemang finns ju att läsa på 100 olika ställen. Känns bäst att starta en ny tråd och inte kapa orginaltråden.

"En gammal grund bygger på fukt- och värmevandringsprincipen, det vill säga, att murstocken värmer upp grunden liksom den uppvärmda luften som läcker ner."

En fundering slog mig just nu.... Jag har alltid tagit detta med att murstocken skall värma grunden som något självklart utan att riktigt reflektera över hur det skulle gå till.

Om vi tar vårat hus som exempel, värms det med hjälp av kakelugnar, vedspis och kamin och från början även två rörspisar (där en har ersatts med kaminen). Den ursprungliga uppvärmningen var hur som helst kakelugnar och rörspisar. Rökgaserna lämnar kakelugnarna på drygt 2 meters höjd och har efter att ha passerat kakelugnens alla kanaler en ganska låg temperatur. Inte kan väl detta värma murstocken så pass att värmen sprider sig neråt 2 meter, fortsätter under trossbotten och värmer upp de stora stenblocken kakelugnarna står på till en sådan temperatur att det skulle ha någon inverkan på grundens temperatur? Huset står på en granitgrund som är runt en meter hög och grundens storlek är runt 200 m2, alltså blir det 200 m3 iskallt utrymme fyllt av stenbumlingar som skall värmas. Visst värms murstockarna även lite av strålningsvärmen från kakelugnarna men det känns fortfarande inte som det skulle ha någon vidare effekt. Själva trossbotten blir såklart lite varmare av spillvärmen och torkar nog upp en aning men jag tror fortfarande inte att det räcker för att värma luftmassorna under.

Hur som helst är jag inte orolig för grundens välmående då den klarat sig riktigt bra i snart hundra år varav de senaste fyrtio har varit helt utan uppvärmning. Grunden är nu riktigt välventilerad med stora gluggar under varje rum, men frågan är om det skulle vara någon fördel att stänga till dessa vintertid för att få ev. varmluft att stanna kvar eller om fritt flöde är bäst?
 
Du har rätt, hur skulle rökgaser kunna värma murstocken annat än i höjd med och ovanför anslutningen?
 
Jag läste någonstans att det var de stora och tjocka stenarna i gunden som gör att gamla torpargrunder klarars sig bättre än nya, uppmurade med tunna cementblock. Temperaturskillnaderna mellan sommar och vinter blir små. Det tar lång tid att värma upp stora stenar.
Det är den varma luften som innehåller fukt. Blir det aldrig varmt i grunden blir det ingen fukt. Stängda ventiler på sommaren och öppna på vintern. Det finns stengrunder utan ventiler som klarar sig bra. Den luftväxling som behövs blir i naturliga springor mellan stenarna. Finns ingen fukt behövs det inte ventileras.
 
Tjaa, eftersom du citerar mig. Jag har faktiskt aldrig heller reflekterat hur det går till. I mina hemtrakter är det dock väldigt ovanligt med kakelugnar, det var öppen spis, och senare järnspis/kamin som gällde. Eldar man i t ex bakugnen blir murstocken väldigt varm. Att golven var oisolerade innebär ju dessutom att grunden värms upp av den varma inneluften. Det är ju dock avhängigt av hur mycket luft som finns under golven, det har du helt rätt i. Sen får man hålla i minnet att grunden inte kunde bli varm men temperaturen blev något utjämnad. När jag skriver om grunder är det dock framför allt fuktvandringsprincipen jag tänker på.

karnes, i Lappland är det tvärtom. Vi har väldigt torr luft om både vinter och sommar, men för att huset inte ska bli utkylt är det viktigt att stänga ventilerna om vintern. Eftersom det är torrt även på sommaren ska man ha ventilerna öppna då. Vår grund, liksom många andra, är dock i princip oluftad - två, tre ventiler på sin höjd. Några stora och tjocka stenar i grunden har vi inte heller. Sen har du fel när du skriver att det inte blir fukt i grunden om det aldrig blir varmt. Det är den varma luften som innehåller fukt, väldigt sant. Men den fukten kan inte fälla ut, kondensera, om den inte möts av kyla. Jämför att du tar ut en burk coca-cola ur kylen. Inte märker du av någon kondens i luften, förrän du tar ut den burken? Om grunden är kall riskerar den varma uteluften att kondensera. Om det är mindre temperaturskillnader mellan uteluft och grunden minskar den risken.
 
En enstaka brasa värmer inte grunden, men om det eldas varje dag så värms murstocken upp och värmen sprider sig så sakteliga ner i den del av stocken som är under golv.
 
Jag trodde att problem främst uppstod på sommaren när fuktig luft kommer in under huset och kondenseras under den kalla blindbotten. Förr när det eldades varje dag för matlagning och varmvatten så blev det aldrig så kallt under huset att funkten kunde kondenseras. Därför skedde inte heller någon tillväxt av mögel och dyligt.

Nuförtiden är det inte så många som eldar på sommartid så förklaringen ovan känns lite bristfällig.
 
Att grunden magasinerar kylan har vi märkt, en varm sommardag kan man ställa sig vid en ventil på rätt sida huset och kyla sig i en sval bris...

Visst blir murstocken ganska varm vid storbak i bakugnen, men den sitter också någon meter upp och det var nog inte direkt dagligen den eldades. Däremot ger ju eldandet en bra luftväxling i huset i största allmänhet.
 
Synd att jag inte kommer ner under huset för att kolla längre, det vore intressant att känna efter om murstocken är ljummen under huset. Vi eldar konstant i eldstäderna eftersom vi inte har någon annan uppvärming och värmer varmvatten och lagar mat på vedspisen även sommartid så förutsättningarna borde vara de samma som när huset byggdes.
 
aof skrev:
Synd att jag inte kommer ner under huset för att kolla längre, det vore intressant att känna efter om murstocken är ljummen under huset. Vi eldar konstant i eldstäderna eftersom vi inte har någon annan uppvärming och värmer varmvatten och lagar mat på vedspisen även sommartid så förutsättningarna borde vara de samma som när huset byggdes.
Jag får kanske bita ihop och krypa ner för att kolla i vår grund. Vi eldar ju också (men bara en av två rökkanaler används dagligen). Återkommer med rapport när jag har undersökt saken.
 
Inte heller jag har funderat på mekanismen. Tittar lite snabbt i "utvändig renovering" och "så renoveras torp och gårdar". Där står det att man ska ha dem öppna jämt, bara stänga en kortare stund vintertid om man inte vill ha bjälklaget utkylt. Inget om mekanismen. Antar att de menar att det då är bäst, ur fuktsynpunkt, att alltid ha ventilerna öppna. Men någonstans måste det ju bildas kondens, eller? Har man varmt inne och kallt ute måste ju själva brytpunkten finnas någonstans, under eller i själva bjälklaget om man nu inte har plusgrader där. Men det sker ju även i väggarna, så jag antar att det är markfukten som gör skillnaden och behöver vädras ut.

Apropå grundfrågan, nog blir murstocken varm, även neråt!? När vi eldar (eldade) på ordentligt i köket blir vår murstock på flera meters tjocklek lite varmare i källaren. Tyckte jag mig känna då i alla fall... :) Kan inte svära på det, du får kolla karakorum. Mindre isolering neråt bord även spela roll, samt springor upp som vädrar upp luften i huset, drag helt enkelt. :)
 
Det där med öppna och stängda ventiler har jag hört väldigt olika bud om. Och som så mycket annat är det avhängigt var man bor, vi har liksom inte lika fuktigt i luften som Skåne...

Den fukt som kan ställa till problem i en grund är markfukt och kondenserad uteluft. Det jag har skrivit om är att markfukten i en gammal grundkonstruktion med oisolerade golv transporteras upp genom golvet. Och grunden värms upp - åtminstone av inneluften. Det är visserligen inte mycket, men jag tycker att det säger sig självt att ett välisolerat golvbjälklag är betydligt kallare än ett lite dragigare.
 
Jo, jag har också hört olika bud gällande när ventiler ska vara öppna, men har inte sett någon "riktig" källa annat än mun mot mun metoden som säger annat.

Hm, vad kan det då vara som gör att uteluften kondenseras, eller skapar problem, men inte luften som redan finns i grunden?

Hur menar du att golvbjälklaget blir kallare av att vara välisolerat?
 
Haha. Felformulerat. Grunden blir kallare av ett välisolerat golvbjälklag. :)
 
En fundering inom ämnet. Håller på och renoverar en stuga, där det finns 3st kanaler i skorstenen. En går till vedspisen och den andra är en imkanal/ventilation i köket. Den tredje vet jag inte vart den tar vägen. Kan det vara så att det är någon sorts ventilation för grunden, eller är det bara en reservkanal? Utifrån går det inte att komma åt och titta, men längre fram så ska golvet upp och då får man svaret.
 
Vad är det för stuga du har Sa3afc? Är det ett gammalt hus är det troligast att det funnits någon mer värmekälla än vedspisen. Jag har iallafall aldrig hört talas om kanaler som går ner i grunden, däremot har jag för mig att vissa äldre eldstäder hade kanaler för inluft från grunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.