Hej!

Jag funderar just nu på att köpa ett hus byggt i tegel, där det finns en stor spricka i sockeln och upp i tegelfasaden (se bifogad bild).

Kan man åtgärda detta? Är det något man i så fall klarar själv? Är det dyrt?

/Go4it
 
  • spricka.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!Går sprickan högre upp än bilden visar?
Skulle kunna vara en sättning.
Har du tur så har huset "satt" sig, laga det som behöver lagas å hoppas på att det förblir bra.
Kom dock att tänka på en sak, lustigt ställe att få en sättningsskada på om det nu är det.
Synns det något på insidan av huset?
 
Tycker inte det ser ut som en sättningsskada,
snarare en frysning när hörnet varit fuktigt.
Inte så ovanligt fenomen i västra Sverige längs kusterna och i Skåne.
 
Hmm, frysningsskada kan det vara ja......
Mitt tips, kolla stupröret så att det inte läcker, som gör att fasaden blir blöt å därmed fryser sönder.
 
Så, nu har jag kollat in tegelväggen lite ytterligare. Se mina två bifogade bilder.

Något har gått galet... Kan det vara fråga om fukt?

Har läst lite om äldre sortens kramlor som rostade sönder, vilket gjorde att hela fasaden riskerade att falla isär. Tror ni att det föreligger någon sådan risk i detta fallet?

Sprickorna syns även tydligt på insidan (tapeten har spruckigt rejält...

Vad måste man göra? Byta fasad?

/Go4it
 
  • vagg2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vagg3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Buktar teglet ut påden vänstra bilden?
 
Nej då - teglet buktar inte ut.

/Go4it
 
Go4it skrev:
Nej då - teglet buktar inte ut.

/Go4it
Då har du säker bara en sättningsskada.
Enklaste åtgärden är att täta sprickorna.
Det kan du göra genom att kratsa ur fogen i närheten av skadorna och sen foga om.
Om du vill göra en tillfällig (eller permanent) lagning kan du täta med fogmassa i lämplig färg.
 
Jag har liknande problem, vad föreslår ni att man skall göra? Mjukfoga eller riva/tegla om väggen?
 
  • a (1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lillenp skrev:
Jag har liknande problem, vad föreslår ni att man skall göra? Mjukfoga eller riva/tegla om väggen?
Detta ser ut som om den bakomliggande träkonstruktionen eller möjligen takstolarna har dragit isär fasadteglet.

Mitt förslag är att du i första hand tätar sprickan med fogmassa och sen håller koll på den för att se om den växer.
Isf får du kanske ta tag i de bakomliggande orsakerna.
 
  • Gilla
helenaa5
  • Laddar…
Go4it skrev:
Sprickorna syns även tydligt på insidan (tapeten har spruckigt rejält...

Vad måste man göra? Byta fasad?

/Go4it
Du skriver också om fasadbyte........... är det fasadtegel på en träkonstruktion eller är det ett tegelhus????

Det är ju inte bara beklädnadstegel men hela väggkonstruktionen har rört på sej. Frågan är när och varför det har hänt och om det fortsätter att röra på sej.
Troliga orsaker kan vara djupa grävningar i närheten av huset fex omdränering ,nya vägar, nybygge så att marken under blev mycket torrare och sätter sej? Utgrävningar i källaren som försvagade grundens stabilitet ?

Är det en gammal sättskada som avstannat så är det bara att reparera det som är skadat.
Är det en sättning som pågår fortfarande så vet man ju inte när och hur det kan sluta. Det kan vara dyrt och komplicerat att stabilisera marken under huset + reparera det som redan är skadat. Ta reda på orsaken och omfattningen av åtgärder som krävs innan du köper.
gaia
 
Sättningar ger sällan den typen av sprickor!
 
anaitis skrev:
Sättningar ger sällan den typen av sprickor!
du har ju själv sagt att Go4it har "säker bara en sättningsskada" ?!!?? ha rdu tänkt om?
gaia
 
Redigerat av moderator:
Förvisso, men mitt senaste svar var riktat till "lillenp" som hoppade in i tråden mot slutet.
Missade att du skrev om Go4it.
 
Redigerat:
Hej,

Välkommen till mig ;) min första post här i denna eminenta forum!


Jag har tittat på en fin Myresjöhus från 70-talet som har en liknande skada mitt på väggen men ena halvan av tegel lutar lite inåt(!)

Huset är i Norrbotten så det kan vrida rejält mellan sommar och vinter.
Hur rätar man sånt?
Är det värt att köpa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.