Har en fundering,
Mitt hus som är byggt -64 och har som så många andra sågspån som isolering på vinden.

Dessa sågspån borde ju ha packats ihop under årens lopp och tappat lite av sin isolerande förmåga.

Kan det vara idé att knata upp på vinden och "röra" oim i spånet så man får lite mer fluffigt spån..?

Eller är det helt onödigt..?
 
Helt onödigt är det väl inte. Men uj vad det dammar.
 
Träig snickare skrev:
Helt onödigt är det väl inte. Men uj vad det dammar.
Man får väll ha ha munskydd då :D

Det jag undrar är hur mycket av den isolerande "förmågan" av sågspånen som försvunnit under årens lopp, som ev kan re-vitaliseras med en "omrörning "..
 
Jag tror inte det har någon inverkan överhuvud taget. Bara en massa jobb i onödan. Jag skulle häldre åka till ett hyvleri och köpa kutterspån och lägga ut, för jag förmodar att det ligger en 10-15cm sågspån nu.
 
Skulle nog tro det är närmare 25 cm som ligger nu.
 
Hej! hur bra isolerar kutterspån igentligen?Om man jämmför mot dagens isolerings material?:)
 
Värmer nog rejält - dj-kligt brandfarligt ;):eek:
 
Kutterspån lamdavärde 0.06-0,08 W/mK
Mineralull lamdavärde 0,033-0,045 W/mK

Dvs hälften så bra, dubbelt så dåligt.
 
Scorpion.SE skrev:
Man får väll ha ha munskydd då :D

Det jag undrar är hur mycket av den isolerande "förmågan" av sågspånen som försvunnit under årens lopp, som ev kan re-vitaliseras med en "omrörning "..
Sågspånen ska ligga luftigt för det är luften som isolerar. Det skall vara lagom med luft mellan spånen. Är spån nertrampat och kompakterat så isolerar den ju sämre. Sågspån buffrar fukten och är ett bra isoleringsmaterial om man har plats med det. Spån isolerar sämre än ull men kan hantera förhöjda fukthalter i vindsluften så det är ingen dålig val att ha sågspån just på en vind , tycker jag.

Brandrisk? Vilken glädje har man av en hög rökskadat mineralull när resten av huset brunnit upp????? En soffa brinner upp på 3-4 minuter.... vad har man för nytta av mineralull i tak och vägg när huset är redan rökfylld???? Investera i brandvarnare är mer vettigt om man vill klara livet, tycker jag.
gaia
 
Mikael_L
Är inte kutterspån för luftigt ?
Iaf om det är ganska stora spån, och luften får då för mycket rörelse så det isolerar sämre än, t.ex. sågspån?

Om det nu är så, skulle man kunna tänka sig att;
Sågspån = lite vinst att röra om i det.
Kutterspån = Rör det inte, bara bra att det packats lite.

Lite funderingar...
 
gaia skrev:
Brandrisk? Vilken glädje har man av en hög rökskadat mineralull när resten av huset brunnit upp????? En soffa brinner upp på 3-4 minuter.... vad har man för nytta av mineralull i tak och vägg när huset är redan rökfylld???? Investera i brandvarnare är mer vettigt om man vill klara livet, tycker jag.
gaia
Nja, handlar väll mest om tid. En hus med miniralull brinner långsammare änn ett hus med träspån på vinden.

Har huset väll börja brinna så brinner det nog ned oavsett miniralull eller trä. Brandkåren kommer och eftersläcker och hindrar spridning.

När det brinner så vill man kankse få 30sec-5 minuter extra på sig att ta sig ut?
Kanske hinner man få med sig ungarna också då, med lite tur kanske man till o med får med sig sina rambrant tavlor. ;)

Helt klart är det inte miniralullen som räddar liv i första hand utan brandvarnare. Som man dessutom bör testa minst 1 gång/år. O det gör man inte genom att trycka på knappen. man bör elda under den, blåsa ut ett ljus eller något sånt. Tjuter den inte då (fast den tjuter när man trycker på knappen) så bör den ju bytas ut.

Det är iallfall så som jag ser på det. :)

Mvh Per-Erik
 
Kan man lägga nytt material uppepå kuttern eller typ (kväver ) man kåken då?:)
 
Kanske kan vara en ide att spruta in lite eko-fiber(gjort av papper) ovan på sågspånen...
 
Jag vände runt spånen i ett hus för ett tag sedan, det dammade inte särskilt, men andningsskydd är väl att rekomendera ändå . Tog 30-45 minuter kanske, och kostade inget.
Mätte inte men tror att volymen ökade med det dubbla, närmast innertaket var det så packat/hopsjunket att det var som en spånskiva(lätt överdrift), det var som kakor jag fick smula sönder,
Huset byggt -63, om det blev någon större energivinst vet jag inte, då vintrarna är ojämna och svåra att jämföra, samt att samma höst byttes även fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.