FredrikR skrev:
Som dom sa till mig när jag talade med Länsförsäkringar:

-Vi har inga krav på låset, bara att det är låst....

Jag tror inte ens personen jag talade sa 'godkänt lås'...

Jag instämmer med bra-byggare, jag vill ha ett lås som gör att jag och min familj känner sig säkra, lås som öppnas med bladmått hamnar inte i den kategorin. :(
Som regel har en privatperson inga krav på låsning. Har du ett stort lösörevärde, mycket konst och liknande, då talar försäkringsbolaget om för dig hur du ska låsa. Brukar vara lås på samtliga fönster och dörrar under 4 m höjd...
 
bra-byggare skrev:
Jag är också kravställare.
Som jag skrev tidigare, personligen skiter jag fullständigt i vad försäkringsbolagen säger om säkerheten på mitt lås. Jag bryr mig inte heller om klassningen egentligen. Jag vill inte att ett lås ska kunna öppnas med ett bladmått oavsett om försäkringsbolaget tycker att det är ok eller om låset är klassat. Jag har lås för att tjuvar ska få det svårare att ta sig in i mitt hus, inte för att uppnå ett försäkringsbolags krav.

Försäkringsbolagens krav är för mig bara en lägstanvå jag måste hålla för att få ersättning, men jag vill ofta ha bättre lås än vad försäkringsbolagen kräver.
Du får montera ditt bleck så duger det. Försäkringsbolag kan be dig låsa med mycket fulare saker om du har stort värde hemma
 
Pratade för en knapp vecka sedan med en ASSA-butik/låssmed om detta pisslås och jag kan lugnt säga att de var lika förbannade och besvikna som vi. Han rådde ALLA som hade dylika lås att anmäla ASSA till ARN så att de tvingas krypa till korset. De skämdes allihopa som jobbade där över att ASSA agerar som de gör.

Har hittills inte hört talas om en enda person som kan tänka sig att köpa ASSA-grejor igen, när de beter sig som de gör. Får jag inte ett nytt och väl fungerande säkert lås gratis så kommer låshelvetet att slängas ut och sändas till ASSA via den firma jag köpt det från med krav på pengarna tillbaka från dem. Jag hålls givetvis skadesfri, då firman jag köpt av förstår vikten av nöjda kunder.

//R
 
JPM skrev:
Som regel har en privatperson inga krav på låsning. Har du ett stort lösörevärde, mycket konst och liknande, då talar försäkringsbolaget om för dig hur du ska låsa. Brukar vara lås på samtliga fönster och dörrar under 4 m höjd...
Vad menar du med det? Jag kan ha precis hur höga krav som helst på låsning. Det är jag som köper låset, inte försäkringsbolaget, således är det mina krav som är intressanta. Försäkringsbolaget kan naturligtvis sedan ställa krav på mig för att deras försäkring ska gälla fullt ut, men det är en helt annan fråga.

JPM skrev:
Du får montera ditt bleck så duger det.
Bara om jag som kund anser att det duger.
 
BobbyEwing skrev:
Vad menar du med det? Jag kan ha precis hur höga krav som helst på låsning. Det är jag som köper låset, inte försäkringsbolaget, således är det mina krav som är intressanta. Försäkringsbolaget kan naturligtvis sedan ställa krav på mig för att deras försäkring ska gälla fullt ut, men det är en helt annan fråga.



Bara om jag som kund anser att det duger.
Jag menar att de flesta inte har några krav från försäkringsbolagen på låsning. Att du rent privat, av naturliga själv vill ha låst förstår jag. Så ditt lås menar Assa är ok om du monterar föreskrivet bleck, de tar inte hänsyn till vad som är snyggt eller inte. Det finns de som verkligen har krav som har fått göra hemska installationer om de vill ha försäkring.

Ni är det inte så att jag försvarar Assa, jag tycker personligen att de skulle krypa till korset. Men jag förstår hu de tänker...
 
Hur ska man veta att man monterat blecken på korrekt sätt?
ASSA är ju inte intresserade av att bekosta installationen....

Det finns ju som sagt många äldre och kanske ensamstående kvinnor som inte kan avgöra om det är rätt monterat eller ej, bara en sån sak som att beställa på internet...

Har man köpt marknadens säkraste lås så har man...bara för dom att leva upp, pengarna tillbaka eller nya lås!!
 
Håller helt med..."FredrikR" Ja vill oxo ha nytt lås...
 
Assa ringde upp mig efter en intensiv mail-bombning från min sida och ska nu skicka 2 nya lås. Har totalt 5 i huset så än är jag inte helt nöjd. Får tjata lite till :mad:
 
tjaboo skrev:
Fick en säkerhetsdörr installerad idag till bostaden och NATURLIGTVIs sitter de ett 410, tog inte mer än 12sekunder att få bort haken vid första försöket någonsin.

Har godkännandet av dessa låsen tagits bort?
wendtan skrev:
Nej, det är inget brytskydd med i med de uppdaterade 2002 kitten.
Låskistans toleranser där låskolven går ut har tajtats upp och det har monterats in någon form av lameller så att om du nu får in ett bladmått så skall du fastna där.
Jag vågar nog säga att iaf mot metoden med just bladmåttet så är den låskistan resistent. Dess andra svagheter som antytts i denna tråden vet jag tyvärr inget om.

Just nu är valet inte lätt om man skall köpa ett nytt låskitt, då alla existerande låskistor klassas om av stöldskyddsföreningen(eller vem det nu var :)
Det är verkligen skräp! Men... har själv ett 410-lås med stjärna (*), och hur jag än försöker så får jag inte in ett bladmått på samma sätt som i mitt kAssa 2002-lås (utan stjärna). Om jag testar att låsa (dvs fälla ut låshaken) med ett 0,05-0,1-mm-bladmått redan istucket så är det ändå omöjligt att röra den eller att haka av så att den låses upp. Den fastnar helt enkelt. Jag har kanske tur med toleranserna i mitt 410-lås? Eller det är nog meningen enl Wendtan.
 
Redigerat:
skuggan_pm skrev:
Assa ringde upp mig efter en intensiv mail-bombning från min sida och ska nu skicka 2 nya lås. Har totalt 5 i huset så än är jag inte helt nöjd. Får tjata lite till :mad:
Intressant info, ska maila ASSA igen och fråga hur det går med mitt ärende, där jag förklarat att inget annat än nya fungerande lås eller pengarna tillbaka är accepterbart.
 
Mange-Bange skrev:
Det är verkligen skräp! Men... har själv ett 410-lås med stjärna (*), och hur jag än försöker så får jag inte in ett bladmått på samma sätt som i mitt kAssa 2002-lås (utan stjärna). Om jag testar att låsa (dvs fälla ut låshaken) med ett 0,05-0,1-mm-bladmått redan istucket så är det ändå omöjligt att röra den eller att haka av så att den låses upp. Den fastnar helt enkelt. Jag har kanske tur med toleranserna i mitt 410-lås? Eller det är nog meningen enl Wendtan.
Stjärnan betyder ju att din låskista är uppdaterad med manipulerings skyddet, så att du inte kan peta upp det med bladmått är inte så konstigt då hela uppdateringen gick ut på att förhindra just detta.
 
Jag har just köpt en ny dörr från Diplomat. Med denna följde ett kuvert innehållande ett frankerat returkuvert, en A4 med instruktioner samt en "extra" kista markerad med "14" och en fyrkant under 2002.

- Har någon fått skriftligt (eller annan trovärdig info) om att denna kista är säker?
- Ett inlägg ovan hade fått till svar att inga Evo-kistor är säkra. stämmer detta?

Tackar!
 
Fyrkanten är väl som jag förstått det uppdatering nr 2. Dvs stjärnan är uppdatering nummer 1. Det enklaste är nog att skaffa ett bladmått och prova. Själv är bäste dräng som det heter :)
 
Mikael_L
Jag har hört att bladmåttsförsäljningen har gått upp, helt märkbart.


Men det förstår jag det... Ett bladmått är väl billigare än att låta göra en extranyckel ! :)
 
Jag fick just svar från ASSA. Citat nedan.
******************************************************
Hej ******

Vi rekommenderar att man använder det så kallade L-järnet, även i version 14 kistan.

Med vänlig hälsning


Helpdesk

ASSA AB
******************************************************
Jag antar att uppgradering 2 inte funkar så bra heller.
Reklamerar det hela till dörrbolaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.