Var upp på kallvinden nu och såg då att det var frost på masoniten som sitter under betongpannorna som undertak. Vad beror det på tror ni? Såg ut som att det var frost på masoniten mellan nästan alla takstolar, var lite mindre ovanför vardagsrummet där braskaminen är om även rökröret till pelletspannan går upp. Sen var det lite mer frost än på övriga ställen där ventilerna för avluftningen till avloppen kommer upp.

Mot mitten av taket så var det mindre frost, men det beror väl antagligen på att den sitter under brädorna som ligger där för att gå på.
 
Det blir frost när det är minusgrader!!:)
 
Tänkte om det är för mycket fukt där uppe? Har iofs varit ner mot -15 grader nu senaste dagarna och nätterna. Tog lite kort på hur det ser ut, verkar sitta nån ångspärr eller nåt. Dock går inte den över mellanväggarna utan verkar gå ner efter dem. Ser ut som svart papp på ena sidan och i den verkar det vara ett plastskikt.
 
  • DSC00860.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00863.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00865.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När den varma luften som kommer från vinden tar sig ut och stöter på dom kalla tegelpannorna så släpper den varma luften ifrån sig fukt för att den inte kan hålla i fukten. Om man tar ut en kall flaska på sommaren så blir det kondens på flaskan, samma sak här. Men nu är det minus grader ute och då blir det frost.
 
Jo jag vet att det fungerar så med fukten, men ska inte den där pappen som sitter ovanför innertaken stoppa fukten från inomhusluften att ta sig upp på vinden?
 
JO. Det ska den. Men det blir ibland inte som man tänkt sig .Det är därför jag inte gillar plast och sten ull eller gullfiber. Nu vet inte jag vad du har. Jag tycker du ska skaffa dig en temp/ hygrometer så du kan ha koll, hur det är där uppe. Det finns en anna tråd här brevid som tar upp det här med fukt på vind. Lycka till
 
Flera lager med gullfiber och sån gullfiber med papper på ligger överst. Antagligen så är väl inte den där pappen som sitter ovanför innertaket helt tät överallt heller, har varit möss på vinden nån gång också så de har väl tuggat hål å den och lite spikar som kom upp igenom den såg jag också. Sen är den väl inte helt fräsch efter över 30 år, huset är byggt -75.

Vad skulle man kunna göra för att förbättra uppe på vinden då? Hur pass bra är det att ha såna där avloppsventiler på vinden? Såg ut som en stor gummipackning som en backventil och sen en frigolitkåpa på toppen.
 
Avloppsventil på vind. det kan va ett problem med att backventilen fryser fast. Men jag tror att du kan vara lugn om huset är från -75. Om du kommer att lägga på mer isolering så blir det ju kallare på vind och då kan du få problem. Inga stora problem, men så man vet.
 
Ok, såg inte ut som att det hade frusit fast i backventilen. Det sitter gullfiber lindat runt hela röret och ventilen också, verkade vara rätt varmt där. Men de släpper väl ut varm fuktig luft varje gång som de öppnar antar jag?
 
Nej tvärt om. När du spolar i toan så blir det ett undertryck i avloppet efter att du har spolat, då släpper den in luft. Det är så den funkar. Förstår du?
 
Ok då förstår jag så det ska inte vara nån fara med dem på vinden så länge de är täta i backventilen. Då låter jag vinden vara lite nu och återgår till renoveringen av lilla toaletten och bredspacklingen där.
 
Fukt på vind behöver inte bero på varm luft som kommer underifrån och inte heller på för dålig ventilation.

I min nybyggda verkstad är det fukt på loftet trots att verkstaden inte är uppvärmd och trots att takfoten är öppen och ventilationen mao är mycket god.

Det handlar i mitt fall helt enkelt om att det under vissa tider är oerhört fuktigt ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.