Hej!

Jag och min sambo bor i ett hus från slutet av 1800-talet, jag tror att vi har torpargrund, är lite osäker på vad det heter. Vi funderar på att konvertera till ett vattenburet värmesystem och undrar om det är bättre att välja vanliga radiatorer istället för golvvärme. Då tänker jag främst på ev fuktproblem som kan uppstå i grunden men även vad som är mest ekonomiskt.

Jag uppskattar isoleringen i golvet till 170 mm men är osäker eftersom vi inte har tagit upp golven ännu. I samband med konverteringen kommer vi att lägga nya trägolv och isolera, nu lutar det åt ekofiber då det verkar som ett bra alternativ.

Vad säger experterna på forumet?
 
Har ni ventiler på grunden?
 
Tack för snabbt svar.

Det är ingen murad grund utan mer som plintar i form av stora stenar, där en eller två grundstenar är utbytta mot betong.

Det varierar mellan 100 mm och 200 mm mellan backen och blindbotten så man kan inte komma in under.
 
Ni ska ha minst 200mm tjockt med isolering. Bra att ni har bestämt er för ekofiber. Sen till själva golv värmen. Ni kommer inte kunna klara er på bara med golv värmen. Trä golv och golv värme är inte den bästa ihop. Men smyger man igång värmen och inte har så varmt så man värmer hela huset. Så går det nog. Varför jag skriver NOG är att trä har ett eget liv och man rår inte på det alla gånger.Men jag tror att ni kommer att komma till andra problem innan dess. Lycka till.
 
Det finns massor av olika kombinationer av grunder; det är svårt att säga någonting generellt. Vi har till exempel en krypgrund med mullbänk och har inget isolerat golv i storstugan, i kammaren hade de smällt på en blindbotten. Där hade materialet dessvärre murknat och vi hade till och med hussvamp på ett ställe. Det fanns inte tillräckligt mycket plats för luften att cirkulera.

Jag skulle dock generellt avråda från golvvärme, i alla fall i kombination med trägolv. Det krävs mycket isolering för att få värmen att gå uppåt, vilket gör grunden kallare. En gammal grund bygger på fukt- och värmevandringsprincipen, det vill säga, att murstocken värmer upp grunden liksom den uppvärmda luften som läcker ner. Fukten kan stiga upp genom golvet och torka ut. En väldigt kall grund är en riskkonstruktion och det är därför torpargrunder har fått så otroligt dåligt rykte.
 
Tack för era svar!

Träig snickare: Att kosta på golvvärme som ändå inte kommer att räcka till känns onödigt, dessutom med de risker som golvvärmen medför. Vad menar du med "Men jag tror att ni kommer att komma till andra problem innan dess." syftar du på trägolvet eller värmen?

konichiwa girl: Det lutar åt vanliga radiatorer istället för golvvärme, det känns dumt att chansa och riskera fuktproblem när det finns andra alternativ. Klinker skulle iofs fungera i hall och kök men inte i de andra rummen.
 
Hej. Jo jag syfta på tex om ni skulle ha lagt golv värme så är ju mycket gjort för cc 60 el120 mått (ni vet vad cc mått är?) Och när man bryter upp golvbrädorn så se man tex att bjälkarna ligger på olika mått, anpassat efter rummet. Det kanske finns en röt skada mm. det finns mycket som kan och händer på vägen.Och man ska veta att varje förändring i ett hus skapar ett nytt klimat. Oftast till det bättre men ibland till det sämre.
 
Jag skulle vilja påstå att många förändringar dessvärre är till det sämre för att grunden ska "moderniseras" och boendet göras mer bekvämt. De flesta sådana åtgärder (isolering, gjutning av sula, ytterligare golvskikt etc) tenderar att öka fuktbelastningen i grunden och då riskerar man röta, mögel och svamp.

Den mängd isolering som krävs i kombination med exempelvis tätskikt är verkligen inte bra för en gammal grund. Se till exempel hur det blivit i vårt hus. Trots att det är byggt på en höjd och extremt självdränerande sandgjord hade vi fukt och röta och svampproblem. Men bara i kammaren, där de hade isolerat golven (med sågspån, på femtiotalet). Otillräckligt med utrymme för luften att cirkulera är en av orsakerna. Att gamla grunder bygger på fuktvandringsprincipen är en annan. Bara materialet i blindbotten gör det svårare för fukten att ta sig igenom. Har man dessutom linoleummattor eller lackade trägolv, eller till och med både i lager på lager är det värre.

Ni kommer kanske att upptäcka, precis som Träig snickare säger, att ni har en del problem i er grund. Då står ni inför problemet om hur ni ska göra för att åtgärda den.

Vi har rekonstruerat en gammaldags varmgrund. Vi har plockat bort blindbottnen och har istället isolerat med lättklinkerkulor (leca) i kapillärbrytande fraktion. Det ligger på backen på en ånggenomtränglig markduk. Lite sämre värmeekonomi och lite mindre komfort, men å andra sidan vet vi att grunden kommer att fungera som det var tänkt att den skulle fungera.

Här finns det en informativ artikel, tyvärr finns inte illustrationerna med.

Här har jag skrivit en artikel om grunder.
 
Som det framkommit i några av inläggen ovan så måste man verkligen veta vad man gör innan man börjar på och göra omkonstruktioner i gamla hus. Att ert hus klarat sig i över 100 år kan bero just på att det slunkit ner värme i grunden genom de dåligt isolerad golven. Om ni ändrar på detta kan det hända att bjälklaget snart börjar mögla eller murkna.
 
Träig snickare: Nu är jag med på vad du menar. Känner även till cc mått då jag arbetar med ritningar dagligen(är konstruktör), tyvärr inte byggritningar.

Nu lutar det åt en lösning med vindpapp (heter det så?) i facken och ekofiber, ovanpå detta blir det nya plankgolv. Hoppas att det ser lika bra ut när man tar upp golven som det gör när man kikar in under huset.

Konichiwa girl: Den övre länken var jättebra, den nedre har jag sedan tidigare :)

Med måttlig isolering och vindtätning borde det bli en bra balans mellan komfort och god miljö för huset/grunden.

Tack för alla svar!
 
Ni ska ha minst 200mm tjockt med isolering. Bra att ni har bestämt er för ekofiber. Sen till själva golv värmen. Ni kommer inte kunna klara er på bara med golv värmen.
Gjorde själv en liknande operation för ca 3år sedan. Isolerade med 195mm gullfiber skivor, monterade vattenburen golvvärme, lade tilbaks orginal plankgolvet.
Nu med -20grader ute kör jag ut 24grader i golvet.
Varmaste rummet i huset. Har inga radiatorer.
 
  • Gilla
Bolak_jr
  • Laddar…
Skaffa en soldriven fläkt som pumpar in varmluft under grunden..Då förebygger du fuktskada plus att du driver ut befintlig fukt utan att det behöver kosta skjortan.
 
Var nyligen inne i ett vackert gammalt hus med golvärme och ganska nya massiva trägolv. Alla golv hade krympt och slagit sig, med stora glipor även mot golvlisterna. Ett riktigt skräckexempel. De nya ägarna var mycket fundersamma över hur dom ska åtgärda golven. Att täta mot drag ger oftast tillräckligt sköna golv. Trä är levande och skönt att gå på, även med tofflor! :)
 
  • Gilla
Hengo
  • Laddar…
Trägolv och golvärme fungerar kanon ihop, bara man tänker på visssa saker:
1) Justerngar i temperatur tar tid innan de slår igenom (rumsgivare = tveksamt)
2) Trät torkar ut, vilket gör att man får fundera på ytskicktet. Parket på spånskiva är kanske att föredra.
3) Bjälklagstjocklek, man vill ju inte värma grunden utan huset. Men hur tjock? 200mm. Varför denna rekomendation?
4) Livslängd, ca 50 år. Men vad är det för radiatorer?
5) Knepigt att få det bra (rördragningar) vid renoveringar. Rören skall ju kopplas till fördelare m.m.. Gärna i våtutrymme.

Har själv golvärme i trägolv och är supernöjd, skulle inte vilja ha radiatorer . Lägsta bjälklagshöjd är 120mm (högsta 220). Dock ger klinkers en varmare känsla än parkett.
 
Jag tog beslutet för 2 år sen att byta alla golv i mitt lilla torp och då la jag även ner golvvärme (vattenburen) Jag har en väldigt låg krypgrund. Eller om man ska kalla de för mullbänk med några få ventiler. Jag la in nya trägolv och la ner golvvärmen mellan golvbjälkarna. Visst CC 60 fanns ju inte när huset byggdes så de gick bli å lägga glespanelen emellan. Har kvar den gammla isoleringen ca 15-20 cm sågspån. Fyllde på med nytt sågspån där de hade sjunkit ihop för mkt. La även dit vindpapp under sågspånet. Jag funderade först på å byta ut sågspånet och isolera med typ ekofiber men kände att de va en onödig kostnad. Det blir ju en värme förlust ner i grunden i huset men tänkte som så att grunden skall ju vara varm. Har ju gratis ved ska kanske tilläggas så kan ju elda lite hur jag vill. Jag hade ialla fall inga problem med värmen i vintras. Har en kökspanna som matar en acc tank så eldar ju bara på kvällen. Visst golvvärme med kombination med trägolv e ju ett trögt system så styr värmen till golvslingorbna med en shunt i stället för med rumsgivare. Och jag tycker de funkar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.