Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Min fru vill beställa en eluppvärmd japansk toalettsits med inbyggd stjärtspolning och alla möjliga finesser. De tillverkas av bl.a. Hyundai. Några bilder finns här:
http://tinyurl.com/9czs3a
http://tinyurl.com/7k8u78

Vilka regler gäller för anslutning av en sådan mojäng? De verkar gå på 230VAC och förbruka ca 850W.

Jag antar att det ska vara fast ansluten kabel och skyddat av JFB. Finns det mer regler?
 
Jag kan ingenting om elektriska toasitsar, men fan va' coolt! Haha :D

Ska bli intressant att se om någon kan något om denna uppfinning.
 
Nu fanns det ju inte så mycket installationsanvisningar att läsa. Men troligen så skall den anslutas med en anslutningssladd. Den bör då troligen vara fast inkopplad i en dosa, dessutom så borde det finnas en säkerhetsbrytare (2 polig) någonstans.

Frågan är väl om den speciella miljön vid en toastol kräver något extra av plasten i kabeln, både regöringsmedel och missriktad urin kan troligen vara ganska agressivt mot vissa plastmaterial. Men det är inget jag vet ngt. om.
 
jag skulle ju aldrig i livet vilja sätta mig på en sån... jag nöjer mig med min plastsist med ingjuten taggtråd, ser farligt ut men kan iaf inte bli det...;)
 
Det känns jobbigt att behöva ringa till supporten om något kraschar när man sitter där..;)
 
De där har tydligen varit populära i Japan ett tag. Jga läste för flera år sedan om hur pinsamt det kan bli om man inte begriper vad som står på knapparna. Det kan tydligen sprutas vatten lite över allt, och även parfym i vissa av de där. Den som skrev det hade råkat ut för en modell som både duschade ändan och torkade med varmluft, och sedan en dusch med parfym om man ville.

Problemet var bara att när man sedan stod upp, böjd över knappsatsen och skulle hitta spolknappen så kunde det gå ganska illa om man trycker fel....
 
Redigerat:
Hade en sådan på hotellrummet när jag var i Japan. Den deodorerade automatiskt så fort man gick in där. Fick mest bara en obehaglig känsla av att någon annan just varit där eftersom ringen var varm och vågade inte använda dusch- och torkfunktionerna. Rätt komiskt och typiskt japanskt i alla fall.
 
Hrmmm... på temat "eld i röven"... hoppas den är säker!
Själv kör jag efter den tryggare modellen "stor röv ger varm röv"...
 
Blir lite fundersam på vad knappen Move gör? Slänger den av den som sitter där om man har bråttom eller?
 
Det finns ju toaletter med kvarn, tror inte att det är några speciellt med installationsanvisningarna. 2-polig brytning såklart, vilket redan nämnts.
 
Hej,

Vi har själva en sådan men en Japansk av märket Toto, (största märket av sanitetsporslin och tillbehör i Japan). Vi köpte den när vi bodde i Japan och tog med den hem när vi flyttade till Sverige. Vår går på 100V, (standardspänning i Japan) och har en jordfelsbrytare i stick kontakten och en separat jordsladd. Jag har kopplat min via en separat skyddstrafo.

Vilka regler som finns runt dessa vet jag inte men jag känner till en familj som har en Hyundai, (koreanskt, inte japanskt) variant som de köpte från Holland, den kopplades in av elektriker så jag antar att det bör vara OK, allt är dubbelisolerat och liknande sitsar har använts under många år i Japan så det bör inte var några större problem.

De flesta varianterna ha en sensor som känner om någon sitter på sitsen eller inte så att det går inte att duscha om man står upp

Knappen "Move" flyttar duschmunstycket fram eller tillbaka så att man kan justera för eventuella skillnader i anatomin!

Hans
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Tack Hans, Rikard och hempularen som svarade på min fråga.

Det får bli en 2-polig IP44-brytare någonstans snett bakom stolen. Lägenheten har JFB vid elcentralen.

/Salvora
 
För en gång skull känner jag mig väldigt bakåtsträvande och teknikfientlig; men får man fråga vad som lockar med en sådan här tingest?

Är det massagefunktionen?
 
Hej zno,

Naturligtvis är det i första hand hygienen. Tänk på vad du slipper vidröra.

Sedan är ju värmen skön i vårt kalla land.

Man kan ju även fundera på hur reningsverken skulle reagera om det blev 85000 ton mindre toapapper?
 
Kan inte riktigt tänka mig en sån här, tycker det borde kännas obehagligt att få vatten rakt upp där och inte kan väl det bli riktigt rent heller... Speciellt inte en hårig bakdel...eller är det högtryck... Nä, ok för värmen i sitsen men tvättfunktionen går nog bort...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.