Vi bygger hus, har en firma som sköter allt (generalentreprenad). Nu har vi märkt att byggledaren förvarar husnyckeln i ett skåp på den trailer där de fikar. Alla inblandade entreprenörer, elektriker, golvläggare osv. hämtar alltså nyckeln i det här skåpet, 10 meter från huset dagligen. Huset ligger strax utanför ett samhälle på landet, men det finns en hel del hus och aktivitet runt omkring.

Blir skitnervös, är det inte jättelätt att "fel" personer ser det här och tar sig in i huset med nyckeln? Vad gäller för försäkringar osv? Nån som har erfarenhet? Hur funkade det här med nyckel när ni byggde?
 
Låter märkligt, fast det är väl klart smidigast för byggarna... Ring ditt försäkringsbolag och fråga om du hade fått ersättning om någon tagit nyckeln och länsat huset.
 
Vi gör på samma sätt, och många med oss, det skulle inte funka på något annat vis,
I våra fall så är det vårt ansvar , (underentreprenören) eller husleverantörens som gäller till huset är besiktigat och överlämnat,
Byggherren får egentligen inte ens komma oanmäld till bygget, pga försäkringar o dylikt,
Det verkar ju därför orimligt att byggherren ska ha något (försäkrings)ansvar mot inbrott under byggtiden..

(Naturligtvis bryr vi oss inte ifall ni kommer oanmälda på studiebesök, däremot uppskattar vi inte att ni är där på helger och släpper in er med nyckeln, och justerar pannor och annat, vilket ofta händer..
Det är fortfarande vår arbetsplats, inte ert hus, i de fall ni köper nyckelfärdigt från leverantör, Lösvirke i egen regi blir ju annat)
 
Redigerat:
Det finns små bra lösningar på detta problem. köp in ett litet nyckelskåp. Finns en bra liten på Clas Olsson som heter Master Lock. Titta på den.
 
Är det skåpet svårt att bryta sig in i alltså? Ska titta på det ögonaböj.

Tack för svaren förresten, det är precis sånt här vi vill få reda på, om det är ett standardförfarande och vems ansvaret är. Känns lättare att ta upp saken med byggledaren då.
 
Det finns nog bättre och dyrare skåp.Åk förbi en lås affär och titta vad dom har. Lycka till med bygget
 
Om ni har köpt hus från en leverantör(hustillverkare), så kommer dom ju knappast att leverera det på besiktningsdagen utan vitvaror och annat pga inbrott,

Leveransen sker ju oftast på eller efter besiktningen, att sedan delarna och huset funnits på plats några veckor innan har ju inte med saken att göra,

Och om man skaffar ett nyckelskåp, så måste det vara med kod, annars får man ett nytt nyckelproblem, och så blir det enklare att hitta ett nyckelskåp, än en nyckel för eventuella skurkar....
Att ta sig in i ett nyckelskåp är nog inga bekymmer..
 
Huru Mäster bäster. Om nu kunden inte vill att nycken ska ligga gömd någonstans så löser man det för kundens bästa. Dom är våra kunder, vi ska värna om dom. Ta ny och gå in på Clas Olssons hem sida och kolla vad jag menar för nyckelskåp innan du utalar dig igen.
 
Träig snickare skrev:
Huru Mäster bäster. Om nu kunden inte vill att nycken ska ligga gömd någonstans så löser man det för kundens bästa. Dom är våra kunder, vi ska värna om dom. Ta ny och gå in på Clas Olssons hem sida och kolla vad jag menar för nyckelskåp innan du utalar dig igen.
Ska vi låsa in nyckeln till husfabriken också ?

Det är i de fall jag menar fortfarande leverantörens hus, till dess det besiktas och överlämnas..

Mina uttalanden var mest avsedda att lugna Ts på ansvarsfrågan, skulle något hända på våra byggen så är det inget som skulle märkas vid överlämnandet av huset,
Huset ska vara klart vid besiktning, Oavsett vad som gått sönder eller stulits under tiden,

Kollade nyckelskåpet, 1-2 sekunder så är det skrot....
 
Nyckelskåp??? vafan det blir ju precis som Mäster skriver ännu lättare att nypa nyckeln då ju! Man ska aldrig engagera sig i att försöka stoppa buset, för då blir det bara sju resor värre. Dessutom är det ju inte Ts hus än.
 
Men Ts behöver inte bekymra sig för huset, innan jag levererat det, lika lite som jag oroar mig för var bilfirman har sina nycklar, innan jag hämtat ut min nya bil..

Det var poängen, Ts kan sova lugnt,
 
Nytthustillvåren skrev:
Vi bygger hus, har en firma som sköter allt (generalentreprenad). Nu har vi märkt att byggledaren förvarar husnyckeln i ett skåp på den trailer där de fikar. Alla inblandade entreprenörer, elektriker, golvläggare osv. hämtar alltså nyckeln i det här skåpet, 10 meter från huset dagligen. Huset ligger strax utanför ett samhälle på landet, men det finns en hel del hus och aktivitet runt omkring.

Blir skitnervös, är det inte jättelätt att "fel" personer ser det här och tar sig in i huset med nyckeln? Vad gäller för försäkringar osv? Nån som har erfarenhet? Hur funkade det här med nyckel när ni byggde?
Om du nu byggger med generalentreprenad så köper du ett färdigt hus, om någon tjyv hittar nyckeln och knycker en massa så är det mest en sak mellan entreprenören och dennes försäkringsbolag, du ska ju fortfarande få ett komplett hus levererat.
 
Men tänk om tjuven inte bara snor saker, Han slår sönder en massa saker som det är flera månaders leverans på och bygget blir försenat. Kunde har sagt upp det andra boendet och har ingen stans att ta väggen.Bara för att man inte kunde förvara nyckeln på ett bättre ställe.
 
Då får vi nog lov att göra som så att vi gör 20 nyckelkopior och delar ut till berörda parter,
Nyckelskåpen är skämtartiklar, vars enda syfte är att informera om var nyckeln finns,

Även utan nyckel är jag inne i huset på några sekunder, om jag inte behöver bry mig i att det blir skador,

Skulle kåken bli obeboelig trots nyckelskåp, jordfelsbrytare, vattensäkra installationer,
tegelbilar som tappar en pall genom taket, mobilkranar som välter, stormar och vad som nu kan hända, så (jag är inte säker) borde det finnas försäkring som bekostar hotell,

På tio år har vi haft ett inbrott, det var när vi byggde ut en skola. dom kom in utan nycklar, och dom sommarlovslediga ungarna var knappast att betrakta som "yrkesarbetande"

Vid villabyggen har vi aldrig haft ett inbrott. (peppar peppar ta i trä)

Men visst kan vi skrämma upp alla husbyggare om det känns bättre...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.