Hej!
Jag bor i en bostadsrättslägenhet och vill installera en tvättmaskin i min garderob. Genom garderoben går en stam för vatten och avlopp som jag kan koppla mig in på. Frågan är:
Vilka åtgärder måste jag göra i garderoben för att installationen ska räknas som "godkänd". Finns det någon typlösning? Måste jag t.ex installera golvbrunn? Måste jag ha tätskikt på golvet med uppvik, och isåfall hur högt?
Jag ringde och frågade försäkringsbolaget, men fick bara ett luddigt svar om att det måste hålla samma klass som ett badrum. Men vad det innebär kunde de inte svara på.
Tacksam för svar.

Mvh. Victor
 
O
Tänk på att om du ska koppla in dig på avloppet måste du nästan alltid ha styrelsens godkännande!
 
Tips, kolla också om din förening har några regler om detta i sina ordningsregler eller stadgar. Många föreningar har krav på våtrum för tvättmaskin, men märkligt nog inte för diskmaskin. Tror det är en kvarleva från förr i tiden...
 
Hej. Jag vill göra precis samma sak som trådstartaren. Hur gick det? Kom du fram till nån lösning för hur du skulle installera tvättmaskinen.

Jag har själv varit i kontakt med både försäkringsbolag och br-förening. Har inte fått några andra svar än att det ska vara fackmässigt utfört. Vad räknas som det?
 
O
Låt en hantverkare göra jobbet! i det här fallet är det nog bäst!
 
Odjuret skrev:
Låt en hantverkare göra jobbet! i det här fallet är det nog bäst!
Och hur gör en hantverkare om ingen ställer några krav?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.