Har sökt i forumet men hittar inga svar

Håller på att bygga badrum men vad går handukstorkarna på...? har vattenburen golvvärme med sjövärme, kommer att ha både golvvärme och vanliga element i huset men kopplar man värmen till gv-systemet eller elementvärmen?
 
Vi sitter i liknande situation och tänker ha torken på radiator-systemet för att få tillgång till lite mer värme. Skönt med ett varmt badlakan när man kliver ur duschen;)
 
Jag har handdukstorken kopplad till radiatorvärmen men jag tycker det blir dålig effekt.

Jag hade satsat på en eluppvärmd om jag hade vetat det.
 
Vår tork är kopplad på radiatorvärmen, vi shuntar ut c.a 48 grader vilket är mer än tillräckligt.

Har även en elpatron i torken för att även kunna få varma handdukar på sommaren.
 
Har man bergvärme satsa på eluppvärmd handdukstork.
Annars får man ta det på sk. vv-cirkulation, alltså att varmvattnet värmer handdukstorken
 
Luckyman skrev:
Har man bergvärme satsa på eluppvärmd handdukstork.
Annars får man ta det på sk. vv-cirkulation, alltså att varmvattnet värmer handdukstorken


Varför inte både och?
 
vic viper skrev:
Varför inte både och?
Både och???
 
Ja alltså eluppvärmd och ansluten till vattensystem
 
Används varmvattnet såpass mycket att det är lönt att sätta torken på det? Jag skrev visserligen inledningsvis att det e gött med ett varmt badlakan när man kliver ur duschen men den huvudsakliga uppgiften är väl ändå att torka det blöta badlakanet? Tänker jag fel?
Förstår dock vad viper menar med "både och" men jag ser inte riktigt poängen med att köra på varmvattnet alls?
 
Nej att koppla på VVC-systemet är väl inte att föredra, menade att han kunde koppla den både på radiatorvattnet och med elpatron.
 
Är inte det överkurs för en sketen handukstork?

Blir ju lättare att placera om man tar en eldriven.

och har man schuntautomatik så behöver man inte irritera sig på att handukstorken är kall för att det plötsligt blivivt varmt.
 
EL enl. mig
kopplas den mot vv så får man ju dra 2 nya rör och 1 xtra cirkpump i källaren, men då är handukkstorken 50 grader hela tiden
Nä el skulle jag satsa på
 
Redigerat:
  • Gilla
NinaK86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.