Vi har ett enplanshus med ganska svårmöblerat vardagsrum. Rummet har fönster, dörrar, öppningar och en spaljé som gör rummet svårt att förändra.
Hur hade ni möblerat detta rum med en schysst plats att titta på tv och umgås, samt ev. en plats för lite finare middagar. Bifogar två ritningar av hus resp. aktuell del.
Vi tar tacksamt emot allt från enkla, traditionella lösningar, till helt galna ombyggnader. :rolleyes:
 
  • Vårt hus A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vårt hus B.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om möjligt väck med spaljen. På så sätt kan man låta det bordet växa eller flytta det i sida vid behov av fina middagar. Den yta som bordet inte använder normalt kan man ha till ett pusselbord/julgran eller dylikt
 
I kategorin galna ombyggnader kan man kanske fundera på att byta plats på vardagsrummet och det stora sovrummet. Vardagsrummet skulle förhoppningvis bli mindre genomgångsrum och mer lättmöblerat. Å andra sidan skulle köket bli genomgångsled till matplatsen och tvättstugan vilket kanske är jobbigt. Men som förslag duger det kanske.
 
Alltid lite svårare att göra en planlösning med bara en 2D bild tycker jag, även om man har måtten
så är det svårare att "möblera" i huvudet. Alltid lättare när man ser hur det ser ut på riktigt.
Har inte ritat ut fönster på denna bild, tyckte inte det behövdes.

Själv fick jag bara 1 idé om hur jag skulle gjort, borde även gå väldigt bra med en 3-sits
och en 2-sits soffa men ser "klumpigt" ut när man ritar ut det. Borde fungera mycket
bättre i verkligheten.

Hoppas dessa bilder kan vara till någon hjälp.

2.jpg

1.jpg

3.jpg
 
Vilka roliga lösningar, tack till er alla.
Förresten Jovial, vilket program använder du till dina fina ritningar?
 
Undrar jag med. riktigt sjyst program!
 
Hemmakatten
Jag skulle nog ta bort den vänstra delen av köket, den som är mot vardagsrummet. Bort med väggen och öppna upp så det blir ett stort härligt rum och bygga nytt kök i rummet, gärna med en köksö.
 
Har ritat upp det i Google Stechup, riktigt enkelt program.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.