Hejsan !

Vi är funderar på att köpa loss granntomten i syfte att anlägga en väg till vårat hus. Vi funderar nu på vad man skall tänka på vid
anläggandet av väg ?

Marken är en gammal äng som inte använts den senaste tiden. Det har betat hästar där förr om åren har jag fått berättat för mig.

Hur anlägger man en väg på sådan mark, och vad kan det tänkas kosta ? Jag förstår att det inte går att svara på "bara så där", men det vore bra att veta lite hur olika typer av underlag kräver olika åtgärder och vilka prisnivåer man kan förvänta sig.

Eventuella schaktmassor behöver ej köras bort.

Tack på förhand !
 
Nu är det ju svårt att svara på en sånhär fråga på rak hand, utan att själv varit där och "sparkat jord"..
Man får börja med att se vad man har för markförhållanden, om det är lera, pinnmo, sand eller liknande i marken, sen beror det ju oxå lite på hur blöt marken är, sedan får man utgå från det..

Och beroende på markförhållanden så får man göra arbetet därefter, är det bra mark behövs inte mycket mer än avtäcknining och eventuell dikning eller dränering, markduk och grus i olika fraktioner, även där beroende på hur marken ser ut, vilken bärighet man skall ha osv, det går göra hur avancerat som helst, och hur simpelt som helst..
Ska man i huvudsak bara använda vägen för personbil så behöver jobbet inte bli så omfattande..Det viktiga är att man ser till att få upp vägytan från omginingen samt ser till att man får vattnet därifrån, skeva vägen exempelvis, och gärna ett dike utmed att leda bort tövatten/regnvatten osv..
Prata med lite mark-entreprenörer där du bor och se vad dom har att säga..
Men du får ta i beräkningarna att det kostar en del..
 
Säg ett ca pris vid normala förhållanden. Är också nyfiken på vad det kostar. Kommer att bygga ett nytt garage som jag behöver göra väg till.Har full förståelse att det är svårt.
 
Jag byggde ca 300m väg över gammal betesmark.
jag banade av matjorden, gjävde fram blågrus som jag la på ca 20-100cm + ett lager 10-15cm 0-45 bergskross. Efter att alla tunga transporter ner till ny bygget var klara la jag asfaltskross 8-10cm (billigare än bergskross + inget damm)
Jag lånade vält körde hem krossgrus själv och fick asfaltskrossen hemkörd.
vi har egen grävmaskin (endast 3,5t) och traktor
pris 35 000 kr inkl diesel
Men jag hade inte fått den byggd under 100 000 kr
så att säga ett pris är jätte svårt. det beror jätte mycket på vilken bärighet/bredd och vilket underlag det är...


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.