Hej,
Jag har fuktproblem i källaren. Gammalt hus byggt 1950.
30 kvm källare, 50 kvm övervåning, Ingen anslutning mellan våningsplanen.
Självklart är värmepumpen ingen totallösning på fuktproblemen, men:

Min ide är att montera luft-luft värmepump i källaren. Då får jag varmt klimat där som hjälper till att hålla undan fukten.

Varm källare hjälper dessutom till att ge varma golv på övervåningen. Eventuellt kanske man kan ta upp några ventilationskanaler från källare till övervåning för att få upp lite värme därifrån.

Detta är teorier från en nybliven husägare som har dålig koll på läget.
Vad tror ni om mina ideer?
 
Hmmm nu är jag definitivt inte någon expert, men om du tar upp ventilationskanaler från källare till övervåning, skulle inte det innebära att du tar upp fukten till övervåningen också? Jag menar iom att du har fuktproblem i källaren så har du förmodligen en ganska hög luftfuktighet där (dvs vatten i form av ånga).

Det jag skulle fundera över är att:
1. sätta någon form av avfuktare i källaren som evakuerar fukten (liknande sådan som man har i krypgrunder), du vill ju ha bort den och inte upp den.

2. Gräva upp och lägga ny dränering runt huset, samtidigt kan du passa på och kontrollera så att fuktskyddet under mark är ok, för när du ändå är på och gräver så kan du passa på och säkra upp denna.
 
Nu är det väl så att en LLVP fungerar som just en avfuktare så ide´n är väl inte så dum...


karmajoyst skrev:
Det jag skulle fundera över är att:
1. sätta någon form av avfuktare i källaren som evakuerar fukten (liknande sådan som man har i krypgrunder), du vill ju ha bort den och inte upp den.
 
Om jag inte har helt fel så gör min det enbart det i kylläge eller om man väljer avfuktning men inte i värmeläget.

/Kent
 
Avfuktaren på min panasonic verkar bara gå i dry och cool läge, dvs när kylelementet är kallare än rummet och fukten fälls ut. Dvs ingen värme.

Varför inte köra på en avfuktare istället? Tillskillnad från luftvärmepumpen så släpps energin (värme) ut i samma rum som apparaten är i, och eftersom ingen apparat har 100% effektivitet så kommer det bli varmare (både i Celcius och lägre fuktighet). Men å andra sidan så ligger effekten ofta runt 200-400W så det blir endast litet värmetillskott.
 
Återupptar tråden då jag har samma funderingar som peno att montera luft värmepump i källaren, då det inte finns någon uppvärmning sedan jag skaffat bergvärme.
Som för som så många andra fick jag problem med fukt men skaffade en avfuktare så det problemet är löst. Har även dränerat runt huset kan tillägas.
Källaren är på 70m2,
så undrar om det finns någon som har erfarenhet av att ha en
värmepump i källarn? Är det tokigt att ha en vp i källarn kanske?
Vad ska man ha för aggregat? Vad ska man kolla på när man jämför
mellan "pumpar"?
Finns pumpar från 5000 som man kan montera själv någon som har synpunkter om dessa?

/Micke
 
varför inte vattenburen värme?????
Det finns ju bergvärme varför krångla till det med 1 luft-luft
1 fläktelement skulle göra susen
 
kanske ska tänka om...
vilken storlek ska man ha på ett fläktelementet tro?
 
Om du ska värma 30m2 säga att vid DUT 60w/m2 och mellanfläktläge.....
2kw skulle räcka men det skiljer väldigt lite mellan storlekarna så deto större element du tar desto lägre fläkt och därmed tystare kommer det att gå.
 
Visst kan man ha en luftvärmepump i källaren för att få en varmare källare och varmare golv på bostadsplanet. Jag har det på det viset och det fungerar bra.
 
Jag har odränerad 70 m2 källare med stenväggar, satte in en LG ArtCool och det blev otroligt bra, mycket torrare och varmare samt att golv och övervåning blev varmare.
Nu har jag (2 år senare) satt in bergvärme och har nu extra radiatorer i alla rum i källaren och den håller 20C utan att jag behöver köra luft-luft pumpen.
Ska du byta hela värmesystemet så köp ingen luft-luft annars är den ett utmärkt komplement förutom dagar som denna (-11C i Stockholm...)

//CJ
 
OK lutar nog åt att jag ska sätta in en fläktkonvektor istället
räknade på att jag behöver ett på ca 2800w för att hålla 20 grader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.