Jag har en liten undran. Vad är byggnadsvård för dig?
 
En liten undran kan bli ett lång svar....:)

Byggnadsvård, enligt min syn på det hela så kan det vara allt från att avstå från att göra något men hålla huset i skick tills någon annan tar över till att bli rent antikvarisk.

Byggnaderna ska förhoppningsvis användas och inte vara en hembygdsgård eller Skansen. Då måste man kunna få smyga in modern teknik och standard. Vem vill leva utan vatten och el?

Av rent byggnadstekniska skäl tycker jag att det är ett big NO-NO att krångla med moderna isoleringsmaterial i riktigt gamla hus. Det måste få dra lite kring fötterna en Nyårsafton som denna. Ligger själv just nu i soffan och njuter av en brasa i den suveräna Bergslagskaminen som värmer såååå gott! Att det var lite kalla golv nu på morgonen spelar väl ingen roll?

Att göra lite avkall på bekvämlighet är ett måste, det är bara så. Veden ska klyvas på våren i mängder....men det är roligt.

Varje hus har ju sin egen historia och själ. Att genast springa iväg till första bästa "byggnadsvårdsbutik" och lasta upp en förmögenhet på saker som man TROR är byggnadsvård ser jag som löjligt. Visst är det bra att de butikerna finns,självklart. Men jag har sett allt för många fall där man gått runt med kundvagn och plockat ihop allt vad man tror huset saknar och det slutar med att huset ser ut som en överpyntad julgran. Med svindyra detaljer som inte har ett dugg med vare sig huset eller varandra att göra.

Tänk själv är ett gott råd. Hur skulle du gjort 1850 när nya golv skulle läggas? Det fanns inga byggvaruhus med standardgrejer och bonuskort utan du fick ordna det lokalt. Gå till närmsta plåtis,bonnasåg,smed eller vad du nu behöver. Då får du ett bra resultat som är korrekt eftersom det var precis så byggherren en gång gjorde.

Historieförfalska inte. Kommer du över ett hus från 1800 som antingen aldrig haft elektricitet eller fick det i modern tid, släng inte ut den installationen bara för att byta till "gammeldags" system med nyproducerade fejk-gamla brytare och uttag. Huset har aldrig haft ett sådant system och att i det läget byta ut mot "gammalt" för att det ser charmigt ut är inte byggnadsvård. Det är byggnadsmord.

Nu tog bokstäverna i tangentbordet slut....
 
Cheesus skrev:
Historieförfalska inte. Kommer du över ett hus från 1800 som antingen aldrig haft elektricitet eller fick det i modern tid, släng inte ut den installationen bara för att byta till "gammeldags" system med nyproducerade fejk-gamla brytare och uttag. Huset har aldrig haft ett sådant system och att i det läget byta ut mot "gammalt" för att det ser charmigt ut är inte byggnadsvård. Det är byggnadsmord.
Annars håller jag med, men i stycket ovanför har jag lite invändningar.

Enligt mig så "får" man byta ut dylika saker om man vill. Jag tycker att man skall även fixa sitt hus så att man trivs där, man skall ju ändå bo där rätt länge.

Och nyproducerade fejk-gamla brytare är mera trivsamt än kantiga-gulnade 70-tals brytare enligt mig.

Så för mig är byggnadsvård: Håll dig till traditionella material och byggnadstekniker men lite moderniteter har man lov att introducera, må det vara av trivsel eller säkerhetsskäl.
 
  • Gilla
asalouise
  • Laddar…
Fast, cheesus, en sak jag försöker tänka på, är, vad skulle snickaren som byggde huset gjort om han byggde det idag ?

Jag kan ju se spåren av de val han gjorde då och få en aning om hans kynne (han var dessutom byggdesnickare ;-) )

Så - jag gör som han och återvinner vad jag kan (en del takstolar är betydligt äldre än huset - det är spikat ihop men hålen från dymling med avsågad dito är kvar... , fönsterglaset är äldre än huset också och delar av grunden... Däremot är verandan fram inte enligt ritning och balkarna är hopspikade av överblivna väggbräder...), tar genvägar där jag måste (ekonomi) och lämnar kvar för nästa ägare det som går (som alla bibelblad som låg i trossbotten, tidningar från 20-30-talet etc)

Om den snickaren hade ett släp och en byggmax/hornbach/bauhaus - då hade han också åkt dit... Så det gör jag. Nu har jag iofs insett fördelen med den lokala sågen - som exceptionell service, fantastiskt kvalité och mindre spill - till någon krona mera per meter virke...

Likaså hade han använt en cirkelsåg om han hade haft tillgång till den - han har ju inte använt metoder från 1000-talet, han var en yrkesman, inte en museiflummare :-D

Eftersom el inte fanns i huset originalt och det är under utbyte - så byter vi till något vi tycker om, i äkta pastich, dvs eljo renova :) - Det är då lika rätt som den el som finns idag...

Vi gillar trägolven, såpskurade - men det ÄR undergolv till linoleummatta.... Masoniten i köket rök dock - för original pärlspont fanns under, i sån där hisklig grön enligt min sambo (jag gillade färgen...) Så pärlsponten är framme - och övermålad, det var linolja så ingen renskrapning av plastfärg behövdes.

Någon risk att jag lassar fullt i byggnadsvårdsbutiken, det är det nog inte (ekonomi) - det skulle då vara orangeriet som Nacka Byggnadsvård har stående - jag skulle vilja bo i det :cool:

Så, byggnadsvård för mig blir:

* Bevara där jag kan åt nästa ägare
* Gör som snickaren skulle gjort idag
* Jag måste själv bo och tycka om det
 
Handsåg, bila, yxa och en egen smedja för spik. Annars får det vara...:)

Ska man vara petig så är det väl så det ska gå till....Men givet funkar inte detta i praktiken. Däremot på Skansen"

Självklart kan man byta ut fula gamla gulnade elkontakter. Men då för ögats skull och inte byggnadsvården.

En tanke som jag går efter är att återställa de rent av byggnadstekniska felrenoveringarna man gjort den senaste 10-20-årsperioden. Riva bort uppsmackade gipsskivor och gullfiberisolering mot yttervägg. Riva ner det "nya fina" innertaket och åter få fram originalet. Riva dän plastmattor och sånt där skit.

Sånt som "vanligt" folk tycker är bekvämt och bra. Har haft många kompisar på besök som när de gått igenom huset tyckt att wow, här är ju allt nyrustat och fint...när jag sen säger att så fort som möjligt ska det rivas ur får de en konstig min...

Om ni går in på www.viksbergsgard.se och tittar på bilderna av uthyrningshuset förstår ni vad jag menar.

Köket, hur i "censur" kan man slänga in ett vitt Marbodalskök i detta hus? Vore det någon ordning i samhället borde det rendera 10 piskrapp och en vecka i skampålen.

Hur kan man regla upp ytterväggarna på insidan där det diffar 20 cm i vägglutning från golv till tak för att "räta upp". Med Gips!!!
Sen avsluta allt med att sätta dit senaste sniklisten..

Hur kan man sänka taket 30 cm på övervåningen för att "det var för högt" och därför drar man dit ett innertak av smal skitpanel. Under finns kilsågade limfärgade takplank...


Vore det inte för att allt gammalt är lämnat bakom så skulle det vara straffbart.

Så gör du något, gör det reversibelt! Kasta aldrig gamla lister osv. Lägg på vinden!
 
Cheesus skrev:
Handsåg, bila, yxa och en egen smedja för spik. Annars får det vara...:)

Ska man vara petig så är det väl så det ska gå till....Men givet funkar inte detta i praktiken. Däremot på Skansen"
... och en stor gryta att koka rätt nyansen av falu rött med stenmalet mjöl från saltå kvarn :-D

Men jag håller med dig - även om jag använder gips - men reversibelt, dvs det går att återställa. Nånting måste jag sätta på väggen för att hålla på isolering och vindpapp - och med tvillingar i huset var det det snabbasta - men det ryker nog om några år, till fördel för en brädvägg.
 
Här kommer det lite mer akademiskt inriktade svaret.
Jag håller med Cheesus i att byggnadsvård är allt ifrån att bara underhålla och lappa och laga till att bli antikvariask i sina strävanden att restaurera. Dock är det mycket annat jag inte håller med om.

Jag utgår ifrån Anders Franzéns tio budord i min syn på byggnadsvård. Byggnadsvård handlar utan undantag om att använda traditionella material och metoder och att inte låta huset förfalla eller göra något som skadar huset. Byt lika mot lika och bevara så mycket som möjligt.

Den som påstår någonting annat vet inte vad byggnadsvård är. Till exempel att byggnadsvård handlar om att "göra som snickaren gjort idag". Säger man att det är byggnadsvård, så försöker man bara att rättfärdiga sina egna beslut att använda moderna material och metoder. Byggnadsvård är inte byggnadsvård om man inte tar hänsyn till husets kulturhistoriska värden (därmed inte sagt att man inte kan använda moderna verktyg för att underlätta arbetet). Visst, man är ingen "museiflummare". Men man är heller ingen byggnadsvårdare, utan en renoverare. Punkt.

Cheesus, du skriver: Men jag har sett allt för många fall där man gått runt med kundvagn och plockat ihop allt vad man tror huset saknar och det slutar med att huset ser ut som en överpyntad julgran. Med svindyra detaljer som inte har ett dugg med vare sig huset eller varandra att göra. Jag håller med dig om det. Då handlar det ju om stilrenoveringar, att man försöker få huset att se ut på ett speciellt sätt utifrån sin egen uppfattning om en "svunnen tid" eller "den gamla charmen" och dylikt. Det ser jag inte heller som byggnadsvård, även om den skolan också har funnits och var den dominerande på 1800-talet...

Jag håller dock inte med om strömbrytarna riktigt. Jag ser det inte som historieförfalskning. Ett av mina favoritcitat kommer från RAÄ och deras pelare för god byggnadsvård: Målet för varje restaurerings- och konserveringsinsats bör vara att att bevara upplevelsen av byggnadens autenticitet”. Bakelitströmbrytare är något ögat är van vid att se i ett gammalt hus, det smälter in på ett sätt som moderna strömbrytare inte kan göra. Jag tycker att det kan bidra till den estetiska upplevelsen av husets ålder. Ungefär som att sätta in globlampor i den helt nybyggda toaletten. Globlampan är en modern klassiker och kommer inte att kännas som en främmande fågel på samma sätt som infällda spotlights.

Owe Hidmark har skrivit att byggnadsvård handlar om "konsten att först lyssna, sedan tolka och slutligen välja. Bekatnskapen djupnar så småningom. Med bristande kunskap eller på otillräckliga grunder börjar vi ofta med det sistnämnda: ett val. Vi generaliserar och övertolkar de spridda resterna av en byggnadsteknik eller en social situation, vi vet eller tror oss veta hur huset byggdes, hur det inreddes och hur det användes". Det kan bli så väldigt fel. Man vet inte hur han som byggde huset skulle resonera. Hos oss har de till exempel köpt nya fönster (nåja, nya och nya, men på femtiotalet) med samma spröjsindelning som de gamla från tjugotalet istället för att byta ut dem alla. Jag har en släkting som är en bra bit över nittio som fortfarande lever med endast rinnande kallvatten och slasktratt, samt handdriven gårdspump. Ett liknande hus finns här i närheten, där har man bott till och med en bit in på nittiotalet men inget har förändrats sedan mitten av tjugotalet. Man kan inte veta, och det är viktigt att ha i minnet att ALLT man tillför är ett tillskott, även om man "skalar bort" och restaurerar. Det är ens eget tillskott, ett val man har gjort baserat på ens kunskap, uppfattningar, ideologi och personliga smak. Sen kan man naturligtvis göra mer eller mindre vettiga eller övervägda val.
 
Jag kan varmt rekomedera att googla in på Tio bud för god byggnadsvård. Det jag tror också är att man har alla sinnen öppna. Ha inga principer, tänk lite längre än vad näsan räcker och ge den den tid. Tid behöver man för att kunna komma till rätt beslut.
 
Jo... vissa principer tycker jag nog att man ska ha (de tio buden ÄR ju faktiskt principer). :) Nog har jag och min man frångått våra principer, men efter nogsamt övervägande och mycket vånda.
 
Byggnadsvård för mig är att göra huset som man trivs med det. Vill man inte ha dragiga trägolv med mycket patina från 200 års användande, så lägg på ett annat golv, kanske med golvvärme. Tycker man inte att det är charmigt att hålla värmen i huset med hjälp av 6 kakelugnar, en spispanna i köket och en öppen spis i salongen så låter man med fördel bli det och installerar ny uppvärmning. Precis som man gärna installerar moderniteter som el, vatten, toaletter, avlopp, dusch etc.

Det är som regel en viss sorts människor som trivs i gamla hus, och någonstans brukar det finnas en dragning åt charmen i dessa hus. Det gör att trivseln man vill ha vanligen harmoniserar med husets "själ". Sedan håller jag på att renoverar jag något idag så är det dagens teknik och kunnande som används. Även om huset jag bor i är q-märkt och byggt för +100 år sedan syns det rätt så tydligt hur andra som varit i huset under den tiden resonerat precis så. Och jag tänker fortsätta, det finns ingen anledning för mig att försöka dölja vad som gjorts eller att bygga en smedja för att smida spik innan jag sätter upp något i något slags plötsligt infall att hus som man bor i idag skall se ut som de gjorde för 100 år sedan.
 
Swetrot skrev:
Byggnadsvård för mig är att göra huset som man trivs med det. Vill man inte ha dragiga trägolv med mycket patina från 200 års användande, så lägg på ett annat golv, kanske med golvvärme.
Men HUR kan man kalla det byggnadsvård?
 
Konichiwa girl. Tala inte om för alla hur dom ska tycka. Var lite mindre på.Du tar ju död på diskutionen. Låt folk få ha sin synpunkter. Det är tungt att flytta berg alldeles själv. Vi inom byggnadsvården kan inte pracka på folk en uppfattning. Vi måste få dom att tycka det är kul och reflekter över vilket fint gammalt hus jag har. och få dom att göra det på det bästa sätt, för att bevara husets själ.
 
Träig snickare: Talar jag om för andra hur de ska tycka? Själv tyckte jag att jag ställde en fråga om hur Swetrot resonerade. En diskussion är inte en diskussion om man inte får diskutera, inte sant? Folk får ha vilka synpunkter de vill, men jag har den uppfattningen att man inte kan kalla allt byggnadsvård bara för att det råkar vara ett gammalt hus man jobbar med. En gris är en gris hur mycket man än säger att det är ett lejon. Sen råkar ju folk på detta forum vara rätt glada i att diskutera. Än (på mina ett och ett halvt år som medlem här) har jag inte tagit död på någon diskussion, bara för att man inte delar samma åsikter.
 
konichiwa girl skrev:
Men HUR kan man kalla det byggnadsvård?
Därför att om inte jag vill bo här, så vill nog ingen annan heller göra det. Där jag bor finns det MASSOR med gamla hus som står och förfaller. Det finns inte tillräckligt med entusiaster för att besätta dem alla, och definitivt inga pengar att hålla allt i gammal stil.

Alternativet mellan mitt ombonade hus som jag trivs med, är grävskopor eller ett häftigt övningsobjekt för brandkåren. Ur det perspektivet tycker jag att jag verkligen idkar byggnadsvård.

Var tycker du annars att man skall dra gränsen för vad man får göra? Är vattenklosset inomhus OK, men inte golvvärme? Är elektricitet tillåtet, men inte en gipsskiva? Är centralvärme tillåtet, men inte moderna dragfria fönster? Får man ha en parabolantenn på taket, men inte ett modernt laminatgolv i hallen som är lätt att hålla rent?

Jag tycker att det blir en svår gränsdragning om man skall försöka dra gränser för vad som är OK och vad som inte är det. Och hur är det med brandvarnare, godkända lås på fönster och dörrar, larm, centraldammsugare och mycket annat som vi idag vill ha i våra hus, men som man för +100 år sedan inte hade en aning om att det skulle komma?
 
Det tycks föregå två olika diskussioner här. Det ena handlar om vad man lägger i ordet "Byggnadsvård" och det andra handlar om hur man tar hand och hanskas med hus - företrädesvis äldre hus. Själv är jag av den åsikten - när det gäller den andra frågan - att jag riktar ett stort tack till och imponeras av alla som som ger sig i kast med att återställa och vårda den äldre bebyggelsen och bevara den för framtiden, men att man i de flesta hus mycket väl kan blanda gammalt och nytt efter eget tycke, smak ork, resurser, kunskap osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.