Jag är ingen fan av luft/vatten-pumpar men i Malmö där jag bor är det inte lämpligt med bergvärme eftersom vi har kalkberg. Alternativet härnere är i stället grundvattenvärme men efter att ha snackat med diverse "experter" har jag stött på en del invändningar, primärt att bergvärmepumparna från våra stora tillverkare inte är lämpliga för grundvatten.

Följande klagomål har jag hört:
* Med en GV-pump pumpar man upp vattnet från berget och får alltså upp föroreningar som kan sätta igen pumpen. Om jag fattar det rätt har man i bergvärme ett slutet system där man kör ner kylmediet i berget och värmer upp det genom slangen.
* Plattvärmeväxlare som man har i pumparna från IVT etc är känsliga för järnutfällningar i vattnet och kan frysa sönder. I GV-pumpar bör man ha koaxialvärmeväxlare vilket inte finns från de stora.
* Borrhålen bör rensas med tryckluft vart tionde år eller så.

Spontant känns grundvattenvärme styvmoderligt behandlat eftersom det inte är många som använder det, det nämns knappt på tillverkarnas hemsidor.

Någon som har erfarenheter av grundvatten och klagomålen ovan? Hur djupt behöver man borra? Jag funderar på en installation med IVT Greenline.
 
om du ska köraq grundvaten värme, så skaffar du en extra värmevöxlare, så du inte smutsarner värmepumpen.
du skaffar oxkå ett smutsfilter av kulventils typ, så du enkelt kan rensa det.

hur djupt man ska borra beror å ditt berg, du måste stöta på tilräckligt med vaten flöde för att kunna försörja värmepumpen med vatten "värme" & det är ju extramt olika från ställe till ställe. Själv kör jag ju vanlig bergvärme & jag borra 180m utan att hitta vatten, så här bör man inte köra grundvatten pump.
 
Hej limeburner!

Jag bor i nord-östra Skåne och har installerat ett grundvattensystem. Här finns det väldigt lite berggrund så bergvärme var inte att tänka på och tomten är för liten för att lägga slingor. Återstående alternativen var ett luft-vatten system eller grundvatten. Vi tog chansen på grundvatten-systemet och det har fungerat ypperligt! Pumpen har stannat 2 gånger på 2 ½ år (1 gång när huvudsäkringen gick och 1 gång på grund av att jag tryckte in stopp-knappen av misstag!)

Det är riktigt som ni säger i denna tråd om att man behöver en extra tillsats för att inte "smutsa ned" värmepumpen. Det finns däremot en värmepump som är tillverkad för att klara grundvattnet som det är (koaxial-värmeväxlare), Qvantum (www.qvantum.se). Fördelen med en koaxial-växlare är att den inte tar effekt från pumpen vilket en tillsats till radial-växlaren gör!
Tyvärr kostar den lite mer än "vanliga" pumpar. Tillverkas i Limhamn sedan en tid tillbaka.

Vi installerade en Qvantum pump (12 kw) våren 2002 och sedan dess har vi en årlig el-förbrukning (värme + vatten) ~8 000 kw mot 3.5 kbm olja tidigare. Eftersom detta aggregat förser huset till 100% av energibehovet har vi aldrig spetsat på med el-patronerna. Inte ens när kvicksilvret kröp ned till -20. Dessutom har vi ca 3 grader varmare i källan och 2 grader varmare på bo-planet än tidigare! En god investering!

Qvantums aggregat är inte lika designade som "vanliga" pumpar. Fördelen är att man enklare förstår hur aggregatet fungerar när delarna (div shuntar + automatik + vattentank) inte är gömda innuti ett "hippigt" skal!

Kan nämna att vi fick fast pris för borrhålen (2 x 50 m) vilket var tur. Det fanns inte tillräckligt med vatten förrän 75 resp 82 meter! Skönt med fast pris!
Slutresultatet blev mycket gott och jag har vattenpelaren ca 1 meter under locket!

Om du väljer att kika närmare på Qvantums pumpar kan jag rekomendera dig att undvika installatören här "uppe"! Vi har fått tvätta grannens hus och fönster, spackla och måla om i pannrummet och nu skall vi byta gräsmatta i trädgården för den blev förstörd!

Kolla även med kommunen där du bor om du får släppa ut "från-vattnet" i dagvattenbrunnen. En del kommuner tillåter det och då räcker det med 1 borrhål!

/Pettimetern
 
limeburner skrev:
Jag är ingen fan av luft/vatten-pumpar men i Malmö där jag bor är det inte lämpligt med bergvärme eftersom vi har kalkberg. Alternativet härnere är i stället grundvattenvärme men efter att ha snackat med diverse "experter" har jag stött på en del invändningar, primärt att bergvärmepumparna från våra stora tillverkare inte är lämpliga för grundvatten.

Följande klagomål har jag hört:
* Med en GV-pump pumpar man upp vattnet från berget och får alltså upp föroreningar som kan sätta igen pumpen. Om jag fattar det rätt har man i bergvärme ett slutet system där man kör ner kylmediet i berget och värmer upp det genom slangen.
* Plattvärmeväxlare som man har i pumparna från IVT etc är känsliga för järnutfällningar i vattnet och kan frysa sönder. I GV-pumpar bör man ha koaxialvärmeväxlare vilket inte finns från de stora.
* Borrhålen bör rensas med tryckluft vart tionde år eller så.

Spontant känns grundvattenvärme styvmoderligt behandlat eftersom det inte är många som använder det, det nämns knappt på tillverkarnas hemsidor.

Någon som har erfarenheter av grundvatten och klagomålen ovan? Hur djupt behöver man borra? Jag funderar på en installation med IVT Greenline.
Titta på Daikins luft/vattenpump.
http://www.daikin.se/varaprodukter/LuftVattenVarmepumpar/Altherma.asp

Har svårt att tro att en grundvatten/bergvärmeanläggning har lägre totalkostnad i skåne.
 
Plexus skrev:
Titta på Daikins luft/vattenpump.
[länk]

Har svårt att tro att en grundvatten/bergvärmeanläggning har lägre totalkostnad i skåne.

Grundvattnet skall vara varmast i den södra delen av Sverige. Mitt grundvatten har en temp på 11.3 grader året runt vilket är väldigt varmt.
Är vattnet varmare måste anläggningen ge mer energi per förbrukad kw. Antalet driftstimmar minskar också med högre temp, vilket bidrar till längre hållbarhet!
 
Pettimetern skrev:
Grundvattnet skall vara varmast i den södra delen av Sverige. Mitt grundvatten har en temp på 11.3 grader året runt vilket är väldigt varmt.
Är vattnet varmare måste anläggningen ge mer energi per förbrukad kw. Antalet driftstimmar minskar också med högre temp, vilket bidrar till längre hållbarhet!
Jag är fullt medveten om att det är gynnsamma förhållanden i Skåne när det gäller värmepumpar.

En vattenpump i borrhålet sänker COP, då en extra energiförbrukare ska ingå i den totala förbrukningen för anläggningen.

Skillnaden mellan en grundvattenvärmepump och Daikins luft/vatten är ca: 50 000 kr för inköp/installation.

Ränta på 50 000 kr är ca: 3 000 kr/år.
50 000 kr / 20 år = 2 500 kr/år
 
Plexus, du har alldeles rätt i det du säger. Utvecklingen av luft-vatten systemen har gått frammåt de senaste åren. Det glädjer mig och jag tycker att det är en mycket intressant utveckling! Speciellt när de lyckas krama ut energi ur kall luft. Det gick inte när jag köpte mitt system.

Återförsäljarna brukar gömma kostnaderna för den extra pumpen i borrhålet, vilket jag upptäckte efteråt. Min pump förbrukar ca 0.25 kw vilket ger ca 750 kwh mer per år vid 3.000 driftstimmar! Inte en helt försumbar kostnad i förhållande till kostnaden för att driva själva pumpen!

Tillsatsvärme ger alltid en svårbedömd kostand då vi inte vet hur elpriset utvecklas (energikriser, skatteväxling etc). Men visst, 5.500 kr får man bra många kw för! I slutändan borde skillnaden mellan systemen vara rätt liten!
Jag tror att det är mer intressant att inkludera kostnaderna för eventuella bi-effekter (ny gräsmatta etc) och sedan jämföra systemen!

Har du räknat på "pay-off"-tiden för Daikins pumpar? Vår kalkyl (2002) är baserad på vinst efter ca 8-9 år med lånade pengar.
 
Tack för mycket kloka svar!

En luft-vatten skulle säkert gå att räkna hem lättare men jag tror att vi satsar på en GV-pump ändå. Med konverteringsbidrag från staten rör det sig om en skillnad på 25.000:- med de offerter jag fått och det är vi beredda att betala för att slippa utedelen.

Pettimetern, jag har pratat med Qvantum och fick ett mycket gott intryck. Dock falerade det hela på installatören, han skulle ha 200 papp för borrhålen vilket är helt otänkbart.

Jag tror jag satsar på en IVT Greenline HT+ 9. Jag litar på installatören men jag undrar om han räknat med energiförlusterna för pumpen i hålet och värmeväxlaren i kalkylen...
 
limeburner skrev:
Tack för mycket kloka svar!
... 200 papp för borrhålen ...
200 tusen!!! Det är mer än vad jag betalade för hela installationen! Borrhålen fick jag ett fast pris på, 50 + moms, beräknat på 2 x 50m med 2 x 30 m foderrör.
 
Hur stort vattenflöde liter/minut behövs från pumpen för att grundvattenpumpen ska fungera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.