Ja då närmar det sig utflytt från hyresrätten, och då märker man ju hur slitna framförallt tapeter har blivit :) Enligt planen är det 6 år tills tapetsering ska ske och därför kostar det oss 4500 om hyresvärden anser att överslitage kräver tapetsering redan nu. Då vi bott 5 personer i en trea så kan man nog lugnt säga att det handlar om överslitage.

Vi har tapetserat 2 rum redan men orkar fan inte med hela vardagsrummet också :p
Så, borrhål spackla och snygga till med någon matt hobbyfärg (gulflammig tapet)
Taket spackel och samma.

Det som är besvärligast är ett par fettfläckar, hur kan man bli av med sånt?
Det finns ingen extrarulle tapet att tillgå.
 
Fettfläckarna tvättar ni så gått det går och sen patenterar ni med oljefärg.

Sen målas alltsammans.

Men, jag hade nog skitit i alltsammans och betalat 4500 kr då det lät förbannat billigt.
 
Fast den här flytten har redan kostat en del onödiga grejer så vi håller i plånboken ;)

Jag tänkte att man kanske kunde suga upp fläckarna på nåt sätt..såna där mormors knep eller nåt..
Om man tvättar, är det risk att man sabbar tapeten med något? Gå det bra med ungefär vad som helst, Ajax, Yes..grönsåpa?
 
När jag flyttade i från en hyresrätt klippte jag ut små bitar av tapet (Givetvis samma) och klistrade för små fläckar och plugghål. Gjorde så i flera rum och fick inga anmärkningar på detta. I ett av rummen (Ljus tapet) som jag inte hade någon reserv-rulle till satte jag vit fog i några plugghål detta underkännde besiktningsmannen och jag fick betala 500:- för två våder tapet.
 
Man ska vara försiktig med att måla rätt på en tapet i en hyresrätt utan att fråga hyresvärden om man får det först. Det kan kosta mer än det smakar då.

Jag skulle nog försöka med grönsåpa eftersom det inte löddrar så mycket. Om tapeterna är nästan vita kan ni ju testa med väl utspätt avfettningsmedel. Då minskar ni risken för missfärgning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.