Det beror ju såklart på vilken uppvärmning man har och hur systemet är uppbyggt, och om man har klinkers som ju utan värme upplevs ganska kallt främst vår och höst även om resten av huset inte behöver nån värme. Då kan det ju vara skönt med en elslinga, bara för komforten.
 
EmMi skrev:
Ingen som har någon länkt till hur sådan här golvvärmetermostater till vattenburen golvvärme ser ut? Någon butik på internet som säljer dem?
Skulle tro att det är tillverkaren av golvvärmesystemet som förser er med termostaten.
 
YTTERLIGARE EN FRÅGA!
En sån där skåp för golvvärmecentralen, hur stor plats tar det upp? Ryms det i en 95mm vägg? Finns det färdiga skåp att köpa eller är det något som platsbyggs?

Aha, fördelarskåp heter det...ser jag nu...
 
Redigerat:
Aha, kanske Virsbo då. Är det rätt stavat, tänkte leta vidare...
 
Wirsbo
 
Golvvärmecentralen sitter med 99.9% säkerhet där alla vattenrör till golvet kommer upp ja.
Den är med 99.9% säkerhet utanpåliggande.
Centralen är ungefär 15*30cm och ett par centimeter djup.
Ifrån centralen kommer det gå tunna sladdar till ställmotorer som sitter på samlingsgrejen för alla rör. Det kommer även sitta en transformator bredvid centralen, om den inte är inbyggd, fast det har jag aldrig satt upp personligen eller sett.

Som du förstår kommer det finnas ganska mycket skit runt omkring centralen, därför kan man bygga som ett skåp runt hela skiten om det sitter alldeles för synligt och irriterande.
 
Hur stor är den transformatorn då?

Vi kommer att sätta skåpet på ca 1m höjd. För att kunna placera en frysbox under.... men det får ju inte vara några utstickande saker från väggen, då går inte den att öppna...

Men som jag kan se finns inbyggnadsskåp, man använder någon speciell ram till Uponors skåp tex, se http://www.vvs-boden.se/golvvrmefrnuponoruponorgolvvrmefrdelarskp-c-24_178_869_917.html och LK verkar ha två modeller, både utanpåliggande och inbyggda...
 
Åter till grundfrågan igen :). Jag sammanfattar lite:
Så 230v till golvvärmecetralen och ett rör mellan golvvärmecentralen och termostaten. Och ingen apparatdosa bakom termostaten för vattenburen golvvärme, endast rör ut.

Är det lågvolt mellan golvvärmecentralen och termostaterna då eller?
 
Uponor golvvärme fördelarskåp 2-6 slingor avsedda för montage av rörfördelare och rumsreglering.

Se där har du nog dina funderingar avklarade. Med rumseglering menas allt som krävs för att styra med termostater och dylikt, alltså finns det plats för allt som brukar sitta där, transformator också.
Nu när jag ser det så kommer jag t.o.m ihåg att jag kopplat upp ett golv i en liknande låda, hade glömt för det var länge sen :surprised:
En 230V från elcentralen till lådan, och ett rör från varje termostat till lådan så har du allt som behövs. Sedan sätts utrustningen utanpåliggande inuti lådan.

Den elburna golvvärmen lever ett helt eget liv fullständigt avskärmat från det vattenburna.
 
EmMi skrev:
Åter till grundfrågan igen :). Jag sammanfattar lite:
Så 230v till golvvärmecetralen och ett rör mellan golvvärmecentralen och termostaten. Och ingen apparatdosa bakom termostaten för vattenburen golvvärme, endast rör ut.

Är det lågvolt mellan golvvärmecentralen och termostaterna då eller?
Ja, ja och ja :)
 
EmMi skrev:
Åter till grundfrågan igen :). Jag sammanfattar lite:
Så 230v till golvvärmecetralen och ett rör mellan golvvärmecentralen och termostaten. Och ingen apparatdosa bakom termostaten för vattenburen golvvärme, endast rör ut.

Är det lågvolt mellan golvvärmecentralen och termostaterna då eller?
Ja det var en bra sammanfattning:)
 
Danne 031; du hann före :) med en sammanfattning. Nu är jag klokare i denna fråga, tack! Men krävs det bredare skåpet på 205mm för att få plats med "allt" som behövs...?
 
EmMi skrev:
Danne 031; du hann före :) med en sammanfattning. Nu är jag klokare i denna fråga, tack! Men krävs det bredare skåpet på 205mm för att få plats med "allt" som behövs...?
Det beror väl på hur många golvslingor du skall ha och det har du inte sagt än.
 
Beror på hur många slingor som ska läggas kan tänkas ;)

Nu hojtar hon om tv så natti på dig! :)
 
Hmmm, bra fråga, jag tror det är 8, plus en för vintertrådgården och en för handdukstorken, så det borde vara 10 totalt. Max 12 i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.