Vi brukar skarva mitt på längden föregående skiva, men , alla möjliga varianter funkar..
 
Nu håller vi på att sätta upp taket, och kan säga att det verkar vara kanonbra! Snyggt och bra kvalité!

Rekommenderas!
 
Har du reglat upp eller ?
I så fall vilket avstånd valde du på 300 eller 600mm?
Kul om du vill berätta hur det går.
 
Nu har vi satt upp cirka 20 m2 (halva rummet). Det är första gången, så det var lite knepigt i början.

Det sitter råspont i taket, så vi skruvade direkt i det. Tror det är reglat 60 under det.

Vad jag kan se så finns det absolut ingen anledning att regla 30, det hänger inte ett dugg. Men det finns kanske andra som vet bättre.. :)
 
Jag har satt det här taket i två rum och tycker det är helt suveränt. Inget fult fejkträådringskrafs utan släta fina skivor med en lagom markering i not/spånt. Jag har chansat och kört med cc60 men har då ingen isolering el dyl ovanpå, får hoppas det håller sig plant.

Rickard
 
Håller med dig, absolut inget fel på det!
Hur länge sedan är det du satte taket?
 
1,5 år sedan i sovrummet och 2 månader sedan i köket. Det blir väl i köket som det får bekänna färg ordentligt.

Rickard
 
Ok! Imorgon sätter vi upp resterande 20 kvm :)
 
Den här tråden är ju lite gammal, men tänkte passa på att fråga en fråga. Har köpt det här taket och tänkte sätta upp i köket (bara ett par kvadratmeter.

Undrar bara: På första raden, mot väggen, har ni not eller fjäder mot väggen då? Får man på nästa bit om man skruvar i fjädern? Låter meckigt. Jag utgick ifrån att det var meningen att man skulle skruva på fjädern så att skruven täcks av nästa bit, men jag kanske missförstod. Kanske skulle ha köpt gipsskivor ändå :p
 
Jag hade not mot väggen, så att man kan skruva dolt i fjädern
 
Kanon, då kör jag så. Antar att man får lägga något under första kanten så att man inte knäcker den (blir ju ett par mm mellanrum mot regeln). Tack för svaret.
 
Nja, jag drog skruven lagom mycket bara :)
 
Någon som blev klok på ifall Moelven Regina är övermålningsbart?
 
Hej,

Har precis varit och köpt Byggmax innertak.

Undrar lite angående reglingen. Har tänkt att använda 35x45 för att sänka taket 35mm + innertaket. Dum fråga kanske men behöver jag ha en regel i kortändan på varje skiva också?

Vad ska jag använda för skruvdimension när jag fäster skivorna i reglarna? Finns det inte risk att det spricker eller att jag inte får på nästa skiva pga. skruvhuvudet?

Skulle det fungera med en sådan här med 16mm dyckert?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=869&iItemId=82348


Mvh/Nicklas
 
Redigerat:
Förmodar att du sätter gles/reglar på 30 cm avstånd och då behövs inget längs med kortändan (ligger inte instruktioner i paketen?).

Har själv satt Swedspan Select på både 45x45 och 28x70. Använde tryckluftspistol med 16 mm häftklammer i skivskarvarna och 35 mm dyckert blandat med 32 mm smala häftklammer i ändarna mot vägg, där man måste igenom hela skivan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.