Tror inte du kan hitta någon billigare än Harald Nyborg, om du inte har nån kompis på en elfirma som kan få köpa för inköpspris.
 
Ekk är ju en sk. skön kabel......Försök inte spika en billig Ekk för guds skull.
Ekk skall inte synas, då den inte skall synas...det är meningen.
Spelar ingen roll hur billig den är ....bara den inte syns....
Ska du av nån anledning visa en kabel för vänner och bekanta i ditt hus rekomenderar man eklk eller ekrk eller för endamålet avsedd kabel.
Ekk är snyggast i undertak....hehe
 
kjellman skrev:
Ekk är ju en sk. skön kabel......Försök inte spika en billig Ekk för guds skull.
Ekk skall inte synas, då den inte skall synas...det är meningen.
Spelar ingen roll hur billig den är ....bara den inte syns....
Ska du av nån anledning visa en kabel för vänner och bekanta i ditt hus rekomenderar man eklk eller ekrk eller för endamålet avsedd kabel.
Ekk är snyggast i undertak....hehe
Eller på en ladvägg...
Klamra EKK snyggt är svårt, men inte helt omöjligt.
Klamra billig EKK snyggt är omöjligt, mer "luft i" samt brukar vara knyckligt spolad.
 
Fotografen skrev:
Eller på en ladvägg...
I lantbrukets ekonomibyggnader får enligt LBK endast metallmantlade eller metallskärmade
kablar installeras, till exempel EKLK, EKKJ eller likvärdiga.


Om man nu skall vara en Messerschmitt. ;)
 
nja.. metallmantel har ju EKPK, den är omöjlig för gnagare att ta sig igenom.
 
LBK har ingen "makt" att bestämma vilket matr. man får använda vart , men däremot ger dom ut REKOMENDATIONER som bla. försäkringsbolag kan kräva att man följer.
 
Det faller tom under 'god elsäkerhetsmässig praxis'. Elmaterial skall väljas så att risk för skador eller åverkan undvikes. (ung) Lanbrukets ekonomibyggnader frekventeras av ludna individer med stora framtänder som smakar på allt...
 
electrocuted skrev:
nja.. metallmantel har ju EKPK, den är omöjlig för gnagare att ta sig igenom.
Jag är gnagare ;)
 
Mikael_L
kjellman skrev:
Jag är gnagare ;)
Är du AIK'are ... :)
 
...Eller bara en luden hammarbyare med stora framtänder som smakar på allt... :D
 
kjellman skrev:
Jag är gnagare ;)
Ta och tugga på en kabel då! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.