Vårt hus är snart inflyttningsklart och då upptäcker vi ett tråkigt fel. Snickarna har av någon anledning missat/struntat i att ritningen och avtalet säger 2,50 i takhöjd både uppe och nere. Nere är ok, men uppe har vi fått ca 2,37 vilket känns tråkigt. Vi valde medvetet 2,50 för att få en luftig känsla. Dessutom är "knäcken" alltså brytningen till snedtaket ca 7 cm lägre än avtalet (ingår naturligtvis i den minskade takhöjden), vilket verkligen gör skillnad eftersom snedtaket nu kommer mycket längre ner (skulle varit 1,70). Felet går ju inte åtgärda nu.

Frågan är vad man ska begära i kompensation? Vem bestämmer om man inte kommer överens? Besiktningsmannen?

Tacksam för bra idéer!
 
Vem är byggherre? Har KA kontrollerat byggnationen? Finns det någon förklaring till varför det har blivit fel? Vad står det i avtalen med de olika inhyrda hantverkarna om ansvar?

Beroende på sådana saker kan du bli allt från helt lottlös, till att få en rätt så vettig kompensation.
 
Byggherre är vi själva. Kvalitetsansvarig är snickaren eftersom han har behörigheten och sköter den formella biten mot kommunen för de bitarna. Dessutom har vi skrivit in en kontrollant i avtalet (min far) eftersom han jobbar med kontroll av felaktiga byggnader på Skanska. Det gjorde vi för att han kan lika mycket som en kvalitetsansvarig men har ingen formell behörighet mot kommunen. Då tyckte vi att vi lika gärna kunde ta snickaren som kvalitetsansvarig eftersom han inte tog nåt extra för det.

Entreprenören (snickaren) ansvarar för att alla byggregler följs (vi har radat upp alla i kontraket). Han ansvarar för att följa vår specifikation som ingår i avtalet där ritningen ingår, där det står 2,50. Så man kan säga att det är han som ansvar för att det skulle varit 2,50.

Så visst vore det bra om vi hade haft en extern kvalitetsansvarig i detta skedet, men det har vi inte. Fast jag ser det ändå som att det är solklart att han är ansvarig.

Vad är en vettig kompensation då?
 
Förklaring vet vi inte ännu eftersom vi inte pratat med snickaren. Gissningsvis är det slarv från hans anställda snickare som snickrade ihop stommen och antagligen tänkte fel. Eller var det enklare såhär.
 
Men får snickarn igentligen vara KA åt själv ? Hade för mig att det skulle vare en utomstånde
 
Om varken du eller din farsa märkt detta på hela byggtiden låter det ju som det inte är hela världen ... Vad tycker du själv är en rimlig ersättning?

Jag försvarar absolut inte snickaren som gjort en rejäl maja här men det är konstigt att det inte uppdagats tidigare.
 
Det här blir nog en förhandling mellan dig och snickaren. Det är svårt att säga vad det är värt, vad du tycker och vad snickaren tycker är nog mest avgörande. En "idé" från min sida kan vara att du kanske behöver en friggebod för trädgårdsredskapen som snickaren kan få kompensera med?
 
Grunden gjöts i mitten av oktober, sen har snickarna jobbat på som attan, så det är inte så att vi har haft en bild av övervåningen i så hemst många veckor. Det är ju inte det första man tänker på att mäta upp när de gör stommen. Sen tänker man ju att allt blir skillnad när färg kommer upp, klart det känns skillnad på gipsskivor och vitt tak i rymdkänsla. Men nu är taken målade och dessutom tyckte vi ett duschutrymme blev trängre än förväntat som är mot snedtaket. Så visst går det leva med, men har vi betalat för rymd och får mindre än standardhöjd ska det självklart ske ett prisavdrag.

Nån annan kompensation är vi intresserade av av olika orsaker, men tack ändå för förslaget. Vi får väl klura ut nån rimlig summa...

Kommunen hade inget att invända mot att KA var samma person som ansvarig snickare.
 
En KA kontrollmäter normalt inte stommen, så det spelar inte så stor roll i sammanhanget vem som var KA.
Men visst har byggmästaren sparat en slant på att bygga lägre än avtalat. Det går ju åt 4% mindre material till väggarna, vad det nu kan vara värt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.