Hej,
Jag scannade min dator med ett program som detekterar fel i registret, vad nu det är för någonting?.
Men, Herre Gud, det påstår att jag har 1476 problem som måste åtgärdas. Man kan då köpa ett program för ett antal hundralappar som fixar det hela!
Vad skall jag göra? Krachar datorn snart eller vad händer! Vad skall jag göra?
Finns det något i Windows som kan fixa det hela? Eller någor gratisprogram?
 
Enklast är att låta bli att köra den typen av program som "varnar" för "fel" i registret. Du har inga fel i registret, men programmet du kör är spionvara som försöker få dig att betala för mer spionvara genom att skrämmas.

Så släng programmet och lev glad :)
 
Jag brukar låta Microsoft själva sköta städningen i mitt register.
http://onecare.live.com/site/en-AU/default.htm

Har man ett bra virusskydd kan man hoppa över den fullständiga genomgången och endast köra "clean up" och "tune up".
 
Tack!
Nu har jag "rensat "(?) datorn med hjälp av
http://onecare.live.com/site/en-AU/default.htm.
Hittade en hel del som rättades till av programmet. Fast det tog nästan 12 timmar innan det var klart!.
Är det normalt?Skall det ta så lång tid??
 
Enl. de s.k experterna skall man städa datorn med jämna mellanrum. Brukar finnas råd i kvällstidningarna hur man får mer fart på burken när den har blivit slö. Jag upplever att det är bra att rensa och pyssla om den emellanåt. Som immobil nämner finns CCleaner och även Ad-Aware från Lavasoft.
http://www.lavasoft.com/single/trialpay.php Dessa är gratis och rekomenderas. Vill man lägga ut några kronor finns även Registry Mechanic : http://www.pctools.com/registry-mechanic/
Ju längre man väntar med städningen, dess längre tid tar det, (precis som hemma) ;)
 
Canuto skrev:
Fast det tog nästan 12 timmar innan det var klart!
Oj! 7-8 minuter brukar det ta här. Gör till en vana att köra onecare-live samt ad-aware ungefär var fjortonde dag. Då håller du din dator i toppform!
 
Städa och städa, ... brukar ta för vana att inte skita ner mina burkar ... ;)

Hur som helst, Ad-Aware från Lavasoft som nämns ovan har i många år varit ett ok och säkert program att ladda ner och köra.

Jag aktar mig noga för vad som jag tillåter att installera på min dator, använder helt gratis (och legalt) antivirus program från AVG (vilket rekommenderas varmt, finns ingen som helst anledning att betala för antiviruspgm). Ha detta påslaget, installera inte massa dret på din burk + att inte klicka på weblänkar/epostbilagor som du inte vet vad det är så kommer du klara dig riktigt fint. :)

Men visst, gör man inget efter ett par år och man lever i Microsoft windows-världen (även andra OS förstås är väl bäst att tillägga då jag inte vill starta nåt "OS-krig") så slöar det ner din dator och man är då alltid betjänt av att installera om från scratch, eller rent av köpa en ny dator då ens burk ändå har några år på nacken.

// Mvh, En vanlig systemutvecklare, som gärna kör Wmware för att virtualisera olika operativsystem, program utan att smutsa ner min dator - men detta är för den som gillar överkurs. :D
 
rsjowa skrev:
Städa och städa, ... brukar ta för vana att inte skita ner mina burkar ... ;)

Men visst, gör man inget efter ett par år och man lever i Microsoft windows-världen (även andra OS förstås är väl bäst att tillägga då jag inte vill starta nåt "OS-krig") så slöar det ner din dator och man är då alltid betjänt av att installera om från scratch, eller rent av köpa en ny dator då ens burk ändå har några år på nacken.
Det där är nog det allra bästa rådet. Vartenda litet program man installerar skriver en hel del saker i registret. När man avinstallerar det så återställs inte registret mer än det absolut mest nödvändiga. Även en hel del uppdateringar skriver i registret, men städar inte efter sig.

De här städprogrammen som finns är väl så där. Jag har upplevt hur de kan ge sig på saker som de inte har med att göra, t.ex. lyckades en IT-chef på ett rätt så stort företag fördärva all fältpersonals VPN-inställningar när han skulle provköra ett sådant program i samband med en annan uppdatering. 400 människor kunde inte kommunicera med HQ dagen efter...

Det är således ingen mirakelmedicin att städa registret i efterhand även om det säkert hjälper många. Det allra bästa är att inte installera en väldig massa program som man egentligen nog inte behöver, och också tänka efter lite vad det är man testar. Att lägga till en extra font är inte lika allvarligt som att installera Symantecs hela Nortonpaket och sedan avinstallera det igen. (Det ger c:a 8.000 registerskrivningar).
 
rsjowa skrev:
Städa och städa, ... brukar ta för vana att inte skita ner mina burkar ... ;)

Hur som helst, Ad-Aware från Lavasoft som nämns ovan har i många år varit ett ok och säkert program att ladda ner och köra.

Jag aktar mig noga för vad som jag tillåter att installera på min dator, använder helt gratis (och legalt) antivirus program från AVG (vilket rekommenderas varmt, finns ingen som helst anledning att betala för antiviruspgm). Ha detta påslaget, installera inte massa dret på din burk + att inte klicka på weblänkar/epostbilagor som du inte vet vad det är så kommer du klara dig riktigt fint. :)

Men visst, gör man inget efter ett par år och man lever i Microsoft windows-världen (även andra OS förstås är väl bäst att tillägga då jag inte vill starta nåt "OS-krig") så slöar det ner din dator och man är då alltid betjänt av att installera om från scratch, eller rent av köpa en ny dator då ens burk ändå har några år på nacken.

// Mvh, En vanlig systemutvecklare, som gärna kör Wmware för att virtualisera olika operativsystem, program utan att smutsa ner min dator - men detta är för den som gillar överkurs. :D
Bästa tipset så långt. Att köpa ny dator vill säga, flera flugor på smällen;)

För övrigt funkade inte AVG-länken genom att klicka på den, adressen rätt däremot och öppnar sig snällt manuellt.

Kjell G
 
rsjowa skrev:
---

Jag aktar mig noga för vad som jag tillåter att installera på min dator, använder helt gratis (och legalt) antivirus program från AVG (vilket rekommenderas varmt, finns ingen som helst anledning att betala för antiviruspgm). Ha detta påslaget, installera inte massa dret på din burk + att inte klicka på weblänkar/epostbilagor som du inte vet vad det är så kommer du klara dig riktigt fint. :)
Använder man AVG finns åtminstone en bra anledning att betala för sig. Rootkit upptäcks inte av gratisversionen.

Naturligtvis kan man då ha ett annat program som håller efter rootkits. Detta är ganska typiskt för gratisversioner. Man behöver flera program från olika leverantörer för att uppnå samma sak som med en betalversion. Vissa av dessa gratisprogram kommer då eventuellt protestera mot varandra så man tvingas byta ett av dom och vips så har man gjort det man vill undvika med att installera och avinstallera.

Så bekvämlighet är också ett argument för att betala för programvara.
 
Kan komplettera listan med gratisantivirus med programmet Avast. Denna kräver dock att man registrerar det en gång per år, men det kostar inget. Fördelar med den är t.ex. att man får skydd även mot rootkits.
Se dock till att det verkligen är home edition du laddar ner, även avast har betalprogramvara...

Tidigare har jag förespråkat Symantecs produkter, men valde nu för några månader sedan att inte förnya någon licens alls av deras produkter. Efter att jag ersatt norton 360 v2 med Avast på flera av mina privata datorer märker jag en rejäl positiv skillnad både i prestanda och stabilitet, så jag går inte tillbaka till norton igen. (speciellt inte eftersom deras support gått bet på samtliga ärenden jag kontaktat dem för de senaste 2 åren)

Ett till tips till er alla är att om ni laddar ner något som du är osäker på om det är ok eller inte, skicka det till www.virustotal.com och skanna igenom filen där...

Tyvärr är det ju ändå så att då ms har ett såpass kraftigt övertag om marknaden så utsätts man som windowsanvändare för ett större hot än med andra system. Men samtidigt ska man känna sig bekväm med det systemet man jobbar i, så jag förstår verkligen att många vill ha kvar windows. Jag har det jag med även om jag börjar kika mer och mer på linux.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.