Hej alla, Jag och min sambo är nya ägare av ett gammal torp från 1866 som är i stort behov av renovering. Nu har vi börjat renovera köket, och ska sätta upp nya köksstomar. Men i ena hörnet av köket har huset satt sig en decimeter. Vi vet inte riktigt om vi ska lyfta huset där eller om vi bara ska rätta in oss efter det och sätta köksstommar i våg men snett i jämförelse med huset. Köket är till höger på bilden.
torpsttning-1.jpg
Mvh Dennis
 
Redigerat:
Även fönstren skall bytas tillbaka till orginalfönster, de vill vi ju helst inte sätta tillbaka snett.
 
I vårt hus har stommen satt sig ganska rejält. De har dock fixat till det utan att lyfta upp huset, dvs de har lyft taket (!), satt in fönster och dörrar rakt, rätat till golvet, och så vidare. Hade vi lyft huset hade vi fått det väldigt snett inomhus med andra ord. Frågan för din del är alltså hur gammal sättningen är, om den är pågående och behöver åtgärdas, och om det kan vara som för oss - att man tidigare har rättat sig efter sättningen. Annars är det en ganska lätt sak att lyfta en timmerstomme (jag förmodar att det är det?), åtminstone några centimeter.
 
Låt huset vara som det är om ni kan leva med det. Se bara till att vattnet som kommer från taket, alltså stuprännan leds bort från huset med en lös hängränna på backen tex. Satsa på ett par nya fönster istället. Lycka till
 
Träig snickare skrev:
Låt huset vara som det är om ni kan leva med det. Se bara till att vattnet som kommer från taket, alltså stuprännan leds bort från huset med en lös hängränna på backen tex. Satsa på ett par nya fönster istället. Lycka till
Eh, det är en väldigt god idé att ta reda på vad sättningen beror på och om den är pågående också. I så fall bör man åtgärda orsakerna till den.
 
Vi kommer nog att försöka hitta orsaken till sättningen, när jag har kikat in i grunden tycker jag att den verkar ganska djup (ca 1m) kan det vara så att någon tidigare ägare har fått för sig att gräva ur grunden och nu ser vi resultatet av det.
 
Har skorstensmuren också sjunkit?
 
morsan skrev:
Har skorstensmuren också sjunkit?
Nej verkar vara intakt
 
Är det nya sprickor i grunden? Har pannelen tryckts ihop mot grunden?( jag menar om timmret bakom pannelen har satt sig av någon annledning. svamp eller någon liten gnagare. Titta efter små spån högar på grunden). Det kan vara som du säger att hörnet har satt sig pga av man har grävt ut under huset. Mycket frågor inget svar. Lycka till
 
  • Gilla
CSI123
  • Laddar…
Huset kan ju också sätta sig på grund av att timret har rötat på något ställe och därför sjunker ihop. I vårt fall berodde det på klena hörnstenar.

Var inne på din blogg, och jag må säga, det ser ut att vara ett fint ställe ni har där!
 
Spekulerar bara men det verkar för mig som om det inte är en helt oväsentlig kommentar som morsan lagt. Normalt bör väl lutningen gå från murstocken om grunden sätter sig (som högra delen)? Är det så att nedre syllvarvet eller några av de nedre timmerstockarna som är rötskadat såpass att det skapats sättning blir det nog som "träig snicke" säger... Tycker jag med mina novisögon/öron ser rimligt ut utifrån bilden. Men vad vet jag...
 
konichiwa girl skrev:
Huset kan ju också sätta sig på grund av att timret har rötat på något ställe och därför sjunker ihop. I vårt fall berodde det på klena hörnstenar.

Var inne på din blogg, och jag må säga, det ser ut att vara ett fint ställe ni har där!
När vi köpte huset i höstas fick vi lov att lyfta lite på panelen på runt huset, och vad jag såg gjorde mig glad, för där var det friskt timmer i bottensyllarna, klena hörnstenar alt. eller i kombination med utgrävd grund tror jag kan vara orsaken.

Jo det är ett fint litet torp som vi har skaffat oss, men mycket jobb också. De tidigare ägarna har byggt på någon kåkstadsliknande tillbyggnad som skall rivas och ersättas med en utbyggnad som passar ihop med huset. Där kommer vi att ha badrum och vardagsrum. Dock blir det nog ingen timmerstomme i den delen av huset p.g.a. kostnad och bristande kunskaper om att timmra.
 
Jag tycker att taknocken ser lite krokig ut vid skorstenen, kan du inte sätta ett rött streck där också?
 
Hade en fundering till. Vad har du under tegelpannorna? Spån?Hur ser det ut på undersidan av takfoten?Är allt frisk under teglet. Ta en stege och lyft några tegelpannor. Fint torp. Tänk att det är bara vi i hela världen som har dom här finna små röda vita torpan.Ta hand om det och njut.
 
dempanu skrev:
Även fönstren skall bytas tillbaka till orginalfönster, de vill vi ju helst inte sätta tillbaka snett.
Jättefint torp!
Kan inte låta bli att komma med en ovidkommande fundering i sammanhanget:
Jag undrar ofta hur folk är funtade under mössan för att kunna sätta in så här sorgliga fönster i ett gammalt hus. Och det värsta är, att medan några eldsjälar byter tillbaks till originalen, så pågår förstörelsen för fullt. Man kan bara hoppas att lågkonjunkturen bidrar till att färre har råd med att förstöra gamla hus. :rolleyes:

Lycka till med projektet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.