Mig/Mag svets har en rulle med svetstråd som matas fram allt eftersom du trycker på en knapp på handtaget.
Finns med och utan skyddsgas och kör du utan skyddsgas så behöver du en tråd med flussmedel i.

En transformator/likriktare är en stor transformator där du anväder en pinne att svetsa med. Dessa pinnar är tillsatsmaterialet och du sätter dom på handtaget i slutet av kabeln från transformatorn.

Har du en trefas-maskin för 400V så sätter du inte dessa i ett vanligt enfas uttag med 230V som du verkar ha.

Basic förklarat...
 
http://www.blocket.se/vi/18684660.htm?ca=12_s
Slå till på den här kanske.........bra att få utsug till, svetsgaser är INTE att leka med...
Synd att det inte stog några data om svetsen men kanske värt ett telefonsamtal iaf....?
 
TACK FÖR ALLA SVAR! Kanon!

Jag har möjlighet att sveta på fars tomt om det skulle krisa, radhus visserligen men det får duga. Annars blir det mig-mag i källaren :-D

Ska kolla in de billigare svestarna, 5-6000kr är aktuellt för mig, då lejer jag hellre bort jobbet för de pengarna. Eller låna, en kompis pappa är bilmeck, kanske han kan fixa så jag kan låna den ett par dagar(tack för tipset)

Funkar inget av detta så blir det härligt levande limträ till stomme i trappen :-D ...eller borra/skruva stegen i stålet.
 
Mäster skrev:
Bäste herr holmertz, nu är det så att jag är svetsare i botten, och enfassvsetsar vill jag inte rekommendera till någon, då de, särskilt för en nybörjare är besvärliga
Utvecklingen av inverter strömkällor har sprungit ifrån dej....man kan inte generellt påstå att enfas e dåligt. Att svetsa med "pinne" kommer alltid att va svårt för en nybörjare, varesej man har tre- eller enfas.
Det finns svetsmaskiner som upplevs som väldigt bra, pga att de är lätta att starta "pinnen" med, men det är fel. En hög startström ger svetsfel. Det gör egentligen ingenting så länge man svetsar trappor och räcken, men är väldigt viktigt när det gäller licenssvetsning.

Nu gällde ju inte den här tråden licenssvetsning, men..... ja, jag hoppas ni förstår vad jag menar, för det e ju inte ofta som den mest lättkörda bilen vinner på banan...eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.