Bygger garage med regelstomme 120 x 45, bottensyll 145 x 45. Självbärande takstolar med vidd 7200 mm, 22 grader lutning och dimensionering för tegeltak, c/c 1200 mm.
Platta med yttermått (frigolit) 6,5 x 9,6 m. Fick tag på billiga L-block som var 600 mm höga isf 400 mm. Kapade dem till rätt höjd men blev då av med avfasningen som gör att betongen formar en kil ända ut till miniritskivan. Enligt en murare spelade det ingen roll för kilen "bär ändå inte ett skit".
Nu ska jag fästa syllen med expander i betongen men då blir det 100 mm frigolit kvar som knappast heller bär.
Problemet är att jag inte vet hur mycket "överhäng" man kan använda för bottensyllen. Hade tänkt 50 mm (så att reglarna ligger med 70 mm på betongen). Men frågan är om linjelasten från takstolarna tas ner på rätt sätt. Måste ju annars sala på rejält för att få panelen utanför sockeln.

Om någon förstår och ha några tips tar jag tacksamt emot dem!
 
Mikael_L
Om man vill vara lite efterklok så borde du ha sågat ut en kil från dina block efter kapningen, så du återställt klacken. Det hade nog varit rätt snabbt gjort.

Jag har egentligen ingen aning om hur mycket syllen kan "hänga ut".
Men spontant tycker jag det verkar dåligt ifall inte mer än hälften av syllen har stadigt underlag.
 
Om du lägger syllen helt på betongen, och bygger på/ isolerar 45mm utåt +board eller gips, + läkt, då är du ju ute ca 80 mm innan panelen kommer, så blir det varmt och gott, Garaget är ju trots allt det primära, visst kan det vara sjysst med ett bra hus också, men det får väl betraktas som sekundärt.:)
 
Om vi pratar om efterklok så hade det varit ett ypperligt tillfälla att helt enkelt inte kapat blockena utan låtit kanten sticka upp 20cm och sedan när plattan vart gjuten format på insidan och armerat för att sedan gjuta kanonfina socklar.

Synd som sagt.

Varför vill du ha sådant överhäng. Kant i kant borde väll fungera utmärkt om du slår på utegips och liggande spikläkt till brädfodringen. Det bygger ju iaf. 30mm. Glöm inte droppplåten i nerekant bara.
 
Jag skulle nog börja med att byta bottensyllen till en 120X45 så att jag får samma bredd på stommen. Sen för att hantera ditt yttre överhäng så kan jag tänka mig att lägga sylen med någon cm:s utstick över isoleringen. Salar du sen på med liggande 45X70 eller 45X95. Sätter du yttergips utanpå det plus 22mm spikläkt så är du ett par cm utanför plattan med panelen :)

Ren teori men jag ser inte varför det inte skulle funka. Du får som bonus ett väldigt
 
Jag skulle mura ett lager 10cm Leca runt om sedan lägga syllen, sen låta ytterpanel går förbi lecan utvändigt om det är möjligt på så vis får du en sjysst sockel invändigt :)
 
jag menar typ 9*19*59 leca! med 9 som höjd!
 
Tack för alla kloka och efterkloka råd.
Hoppas någon annan löser detta INNAN de börjar såga i L-block.
De efterkloka råden är ju till för de som ännu inte har någon garageplatta...

Beppo skrev:
.Varför vill du ha sådant överhäng. Kant i kant borde väll fungera utmärkt om du slår på utegips och liggande spikläkt till brädfodringen. Det bygger ju iaf. 30mm. Glöm inte droppplåten i nerekant bara.
Kanske blev det oklart med vad jag menar med överhäng. Det som avsågs var den del av syllen som inte vilar på voten utan "hänger över" på frigoliten. Det är ju 100 mm frigolit kvar att bygga ut över före mineritskivan.

Min senaste idé är stående regel 45 x 120 med 100 mm på betong+45 x 45 liggande+vindpapp+45 x 45 stående+spikläkt 22 x 40+panel. Ger en spalt på 42 mm mellan minerit och innerkant panel.
Frågan om man ska byta syllen till 120 isf 145 är väl en fråga om det är lätt att täta mot friggen om man kan sala på även längs syllen.

Alla verkar vara inne på utegips som vindbarriär, är vindpapp helt ute?
Har i min lösvirkesoffert fått "T-tät emballage" som både vindstopp och diffusionsspärr och tänkte därför sätta den så att man får en bra luftspalt mellan panel och isolering, panelen torkar fort då efter regn. Tänker jag galet?
 
Förmodligen har jag missat poängen! Om jag forfarande är med i matchen så ta en kniv/vinkelslip och skär från utkant element mot plattan i 45grader och fyll sen på med betong/flytspackel enligt lev. anvisngar borde inte vara helt bortkommet sen kör du på efter diverse råd!!!
 
vindpapp är lite ute ja ;)
Däremot finns det moderna vinddukar som är som goretex, de är inte dumma alls utan är väldigt lätta att häfta upp och vips så var det vind och vattentätt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.