3 321 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Isolering av innervägg
Jag funderar på att isolera våra innerväggar eftersom vi ändå skall dra ny el i väggarna och sedan tapetsera om allt. Vi har fin tegelfasad från -50 som är i bra skick. Man brukar säga att har man en bra tegelfasad så skall den behållas.
Problemet som uppstår är att elementen behövs flyttas in (i rummet) en del om jag skall isolera bakom dem, eftersom isoleringen bygger. Är det lätt att flytta in elementen? Hur gör man det? Går elementrören i bjälkladet eller i ytterväggarna? Behövs fuktspärr? Isåfall var lägger jag den?
Har kollat lite hur väggen är uppbyggd i en ventilationskanal och det verkar vara reglar bakom teglet och sedan spåntat trä och sedan träfiberskiva. Svårt att se mer exakt hur den är uppbyggd.
Problemet som uppstår är att elementen behövs flyttas in (i rummet) en del om jag skall isolera bakom dem, eftersom isoleringen bygger. Är det lätt att flytta in elementen? Hur gör man det? Går elementrören i bjälkladet eller i ytterväggarna? Behövs fuktspärr? Isåfall var lägger jag den?
Har kollat lite hur väggen är uppbyggd i en ventilationskanal och det verkar vara reglar bakom teglet och sedan spåntat trä och sedan träfiberskiva. Svårt att se mer exakt hur den är uppbyggd.
Hejsan.. Du har troligen ingen "fuktspärr" eller plastfilm för det kom inte förräns på 70 talet..
Du vill alltså isolera ytterväggen innefrån?
Elementet är ditt stora problem som jag förstår det..
Du kan inte se underifrån vart element rören går? Om du inte kan se det så går dom med 80% changs i golvet/bjälkladet.
Trä fiber skivan är säkert TräTex, du kan lika gjärna låta allt det där vara som det är. Skruva bort elementet.. försök att kolla hur rören går.. Du får tyvvär inte "gömma" några kopplingar utan alla kopplingar måste kunna inspekteras (pga din villa försäkning).. Så om du inte kan lösa det hela på något smidigt sätt genom att tex dra nya rör utan skarvar, Så kan du ta dit en rörmockare som använder Presskopplingar (som får byggas in).
Du blir nog tvungen hur som helst att bryta upp en del av golvet... tyvvär.. MEN Om du nu ändå tänker ta dit en rör pulare så kolla med han först ev så går det att gömma kopplingarna i väggen så slipper du riva golvet..
Du vill alltså isolera ytterväggen innefrån?
Elementet är ditt stora problem som jag förstår det..
Du kan inte se underifrån vart element rören går? Om du inte kan se det så går dom med 80% changs i golvet/bjälkladet.
Trä fiber skivan är säkert TräTex, du kan lika gjärna låta allt det där vara som det är. Skruva bort elementet.. försök att kolla hur rören går.. Du får tyvvär inte "gömma" några kopplingar utan alla kopplingar måste kunna inspekteras (pga din villa försäkning).. Så om du inte kan lösa det hela på något smidigt sätt genom att tex dra nya rör utan skarvar, Så kan du ta dit en rörmockare som använder Presskopplingar (som får byggas in).
Du blir nog tvungen hur som helst att bryta upp en del av golvet... tyvvär.. MEN Om du nu ändå tänker ta dit en rör pulare så kolla med han först ev så går det att gömma kopplingarna i väggen så slipper du riva golvet..
Hej och tack för bra svar! Ja elementen är mitt stora problem. Att regla upp på gamla väggen inifrån och sedan isolera + gips är enkelt. Viktigaste där är att lägga fuktspärren på rätt ställe och det råder det olika meningar om verkar det som. Folk rekommenderar att isolera inifrån om man har en tegelvägg, men hittills har jag aldrig läst om hur man löser elementproblemet.
Jag kan inte se hur rören går (de sticker bara rakt ner i golvet) men det låter väl rimligt att de går i bjälklaget för att sedan samlas ihop för nerdragning till källaren. Detta att bygga in kopplingarna i väggen så får de sticka fram ur väggen för att sedan kopplas till elementen verkar smart. Det jobbiga med att ändra på elementen är att för varje element så måste man tömma ur allt vatten i systemet. Detta medför att jag måste göra operationen under sommarhalvåret för att kunna ta ett rum i taget som jag helst vill göra. Fast jag vill ju ej släpa hit en rörmokare en gång för varje rum. Det kommer att kosta skjortan. Kan jag ej fixa presskopplingar själv som jag bygger in i väggen, om man är lite händig? Mitt furugolv kan jag kanske behöva riva ändå och då är ju saken biff.
Totalt känns det som ganska mycket jobb bara för att få lite mer isolering i väggarna. Jag börjar tvivla på att det är värt det hela. Någon som har synpunkter på det?
Jag kan inte se hur rören går (de sticker bara rakt ner i golvet) men det låter väl rimligt att de går i bjälklaget för att sedan samlas ihop för nerdragning till källaren. Detta att bygga in kopplingarna i väggen så får de sticka fram ur väggen för att sedan kopplas till elementen verkar smart. Det jobbiga med att ändra på elementen är att för varje element så måste man tömma ur allt vatten i systemet. Detta medför att jag måste göra operationen under sommarhalvåret för att kunna ta ett rum i taget som jag helst vill göra. Fast jag vill ju ej släpa hit en rörmokare en gång för varje rum. Det kommer att kosta skjortan. Kan jag ej fixa presskopplingar själv som jag bygger in i väggen, om man är lite händig? Mitt furugolv kan jag kanske behöva riva ändå och då är ju saken biff.
Totalt känns det som ganska mycket jobb bara för att få lite mer isolering i väggarna. Jag börjar tvivla på att det är värt det hela. Någon som har synpunkter på det?
Jag skulle också tvivla . Hur tjock är väggen totalt just nu? Är det bara en enkel tegelvägg som yttre vägg eller en dubbel tegelvägg med luftspalt emellan + reglar+fiberskiva? Är det dubbel tegel så skulle jag faktiskt strunta i tilläggsisoleringen.patrikz skrev:
Du har kanske chans att isolera mer på vinden? Det brukar vara lättare och blir billigare att isolera vinden och få varmare hus .
gaia
patrikz skrev:
Intressant det där med Presskopplingar.. En sån grej vill jag ha. synd att dom kostar "bara" 7.300,00 kr/st.. :-X Pressverktyget alltså..
Dessutom på Rinkabyrör (artikel nummer 7425) som brukar vara billiga på det mästa .
Själva hanförfarandet är nog inga problem överhuvudtaget.. Att jobba med rör är igentligen inte så svårt.. Det som kan vara svårt är att bocka rör (då föredrar jag PAX rör = plast rör enkla att bocka)
Som sagt var frågan är om det verkligen lönar sig.. blir ju en hel del extra jobb..
Och om du ska ha dit en rör mockare så får ju han fixa samtliga rum (på sommaren alltså) när han endå är där..
Så det är kanske svårt att försvara rent ekonomiskt.. nog skulle du kunna sälja pressverktyget du skulle nog bara förlora några tusen på det..
Kanske bättre o isolera vinden? upp till 400-500 mm.. är ekonomiskt försvarbart..