På vort torp har vi et tag af metalplader med en lav bølgeprofil, der er meget slidte. De har været malet grønne, men nu er farven slidt næsten af. Pladerne er sømmet i bunden af profilen, hvilket ikke giver et 100% tæt tag. Undertaget er af gammle stickspån.

Der skal et nyt undertag af råspont og måske også en opretning af de gamle spær.

Vi ønsker et nyt tag der passer til huset. (Se billede på vor hjemmeside)

Vi har set på shingels, som vi tror passer fint til huset. Er der nogen der har erfaring med shingles?

Vi har et tilbud fra Tegola Candese. De har en profil der hedder Master som vi tror passer fint.

Vil mørkegrå / sorte ikke være det bedste?

Taget skal laves til næste forår.

Med venlig hilsen

JCS
 
Jag har just monterat ett shingeltak och är väldigt nöjd med resultatet. Erat tak verkar vara ganska lättlagt när det inte finns några daglyktor. Det enda som kan tänkas vara svårt är runt skorstenen som efter vad det ser ut på bilderna sitter mitt i nocken. Jag tyckte att det var ganska svårt att lyckas vika filten runt min skorsten. Men jag har en nock från en daglyckta och 2 girar som går från skorsten att det blev ganska många vinklar.

Passformen på det fabrikat som jag hade valt var igt dålig. Bitarna skiljde sig mkt från varandra i storlek och form. Men det är sådant som man inte ser någonstans när det är klart. Var noga med att få raderna raka och mönstret att stämma så blir det bra.

Skriv till pappskallen annars han kan mkt om filttak.
 
Hemmakatten
Vi har lagt just Master-taket från Tegola Canadese på vårt förra hus. Det är ett mkt bra material. Vi la det inte själva, men takläggaren lovordade materialet. Taket är inte det billigaste, men vi är glada för valet. Vårt tak las i grönt, (och var då det enda i Sverige med den färgen :)).
Vad man kan tänka på är att färgerna är mer dämpade än de man ser på bilder. Det är mer grått och svart i färgerna än man tror. Vi tyckte det var bra.
Den gråsvarta är en av de mer kontrastrika, dvs. jag tror att risken finns att den kan upplevas som lite rörig.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.