Jag behöver pigga upp min stationära pc som idag har följande konfig:

Moderkort: Gigabyte 8I955X Royal
Processor: Intel P4 3,2 Ghz
RAM: 1Gb...
Grafik: HIS Radeon X700

Tänkte utöka till 4 Gb minne och en ny processor Intel Dual Core E5200 2,5 Ghz (samt en ny HD på 1 Tb). Då hamnar jag på c:a 2500 kr. Gör jag rätt prio?

Använder datorn mest till Office-applikationer, Adobes CS3-program, bild- och videoredigering och en del webbutveckling. Spel undantagsvis. Ibland går det väl trögt.

Andra förslag? Vad innebär FSB? Jag har förstått att det har med någon slags överföringshastighet/busshatsighet att göra men... I Moderkortets spec står exempelvis att det minne jag planerar skaffa (DDR II 6400) kräver en "FSB-processor på 800/1066Mhz". Likadant tror jag gäller för CPU:n? Hur vet jag om jag har det?

Försöker googla men förklaringarna ligger på "fel" nivå för mig :p
 
Lägg på några spänn på CPUn och köp en Core 2 Duo E7300. Svalare, bättre prestanda och 1066 FSB (= bättre fart). Ditt kort ska klara en sådan enligt specen.

4GB minne har du bara glädje av om du kör 64-bits OS tex Vista64. 3GB är max för 32-bits osen. Sitter det 1x1GB eller 2x512MB i burken idag? Är det 2x512MB köp till två st 1GB-moduler och installera enligt manualen. Går med 3x1GB också men parvis blir mer optimalt.
 
Tack för svar, utmärkt. FSB styrs alltså bara av CPU:n?

Blir kanske att lägga till ett par hundra för den snabbare CPU:n du rekommenderar. Har inte öppnat burken än men jag antar att där sitter 2x512 Mb. Eftersom det förr eller senare antagligen blir en uppgradering till Visat och man kan få 4 Gb till knappt 500 kr tänkte jag att det känns som en vettig investering, särskilt som jag ofta arbetar med flera program parallellt?

Vad tror du om grafikkortet? Håller det ett tag till? Iofs är jag rejält trött på att det är högljuutt och skulle gärna byta till något med passiv kylning (om det finns med vettigt pris/prestanda).
 
Köp du 4 GB :)

32Bit os stödjer 4GB då 2^32 råkar bli just 4 Gbyte.
Sen är det som så att detta är det totala adressutrymmet och även annan hårdvara kräver sina addresser så det man får ut effektivt blir lägre men detta är då beroende av den specifika hårdvaran i just den datorn så någon generell gräsn finns inte.

Sen kan man röra till det hela lite med PAE extensions som de flesta moderna moderkort och processorer hanterar. Då sträcker man ut den fysiska minnesbussen till 36 bitar för att kunna adressera rejält mycket mer minne. Ska jag sen ställa till med ännu mera oreda så kan 64 bitars intel CPU er inte addressera 64 bitar utan bara 48 ;)
 
mats_o skrev:
Köp du 4 GB :)

32Bit os stödjer 4GB då 2^32 råkar bli just 4 Gbyte.
Windows som det var i detta fall stödjer max 3GB i 32bitsversionerna. Ska du köra mer så får du köra Vista64, någon av serverversionerna eller Linux.

Normalt ställer BIOS upp minnet som 3GB fast det finns mer så om inte oset ställer om adressmappen (vilket är en ganska omständig procedur) då det startar upp så är 3GB max. Har hackat en hel del kod i AMI-bios. :p

Nu är minne väldigt billigt men är budgeten tight så lägger jag hellre pengarna på nånting som används. ;)
 
Eftersom du redigerar bilder och video tycker jag du skall se till till att den nya disken är snabb, dvs minst 7200 RPM och med mycket cacheminne 16 eller 32 MByte.

Montera disken som D: och lägg dina användarfiler där. Med 3 GB minne och swapfilen på C: (den finns redan där) kommer din dator att andas lätt.

EDIT: Om D: är upptagen så använd E: eller F:, ja du fattar..
 
Redigerat:
pefo skrev:
Windows som det var i detta fall stödjer max 3GB i 32bitsversionerna. Ska du köra mer så får du köra Vista64, någon av serverversionerna eller Linux.

Normalt ställer BIOS upp minnet som 3GB fast det finns mer så om inte oset ställer om adressmappen (vilket är en ganska omständig procedur) då det startar upp så är 3GB max. Har hackat en hel del kod i AMI-bios. :p

Nu är minne väldigt billigt men är budgeten tight så lägger jag hellre pengarna på nånting som används. ;)
Nej, Det finns ingen 3Gb gräns i windows för hur mycket minne systemet kan addressera. Den gränsen är som sagt 32 bit. vilket är 4 GB.

Sen ska vi ge oss in lite på windows virtuella minneshantering där varje applikation normalt tilldelas 2 Gb minne till applikationen och ytterligare 2 GB till data. Här kan man ställa om detta till att fördelas som 1+3. Möjligen kan uppfattningen om en 3 GB gräns komma därifran men det gäller då minne per applikation och inte vad systemet kan rå på.
 
mats_o skrev:
Nej, Det finns ingen 3Gb gräns i windows för hur mycket minne systemet kan addressera. Den gränsen är som sagt 32 bit. vilket är 4 GB.
Jag påstår att du har fel. Blanda inte ihop den virtuella adressen med den fysiska. Max adressbredd i 32-bitarsosen är normalt 32 bitar och därmed är max fysisk adressrymd 4GB. Av detta går det bort bios, legacy I/O, PCI (äter en hel del pga bryggor etc), grafik (om man inte har delat grafikminne) osv. Så i praktiken så kommer den sista GB av RAM minne att försvinna då den överlappas av ovanstående. Exakt var gränsen går kan variera något beroende på moderkortets konfiguration men normalt ser mappen ut som 3GB RAM, 1GB I/O etc. Vissa minnescontrollers kan återvinna detta minne och då utanför 32-bitarsmappen min vinsten med detta är tveksam då man då också går över till full fysisk adressering (36 eller 48) och då trycker i ännu mer minne. 48GB har jag kört som mest i vissa system.

PAE har du bara nytta av i specialskrivna tillämpningar som ska köras på 32-bitars os och är inte generellt användbart.

Edit: Jo, och 2-2 uppdelningen är 2GB till tillämpningsprogrammet och 2GB till OSet. Man kan starta kerneln med switchen /3GB för att ändra detta till 3-1. Virtuellt.
 
Redigerat:
Ja... :)

Det blir nog 4 Gb eftersom det finns till det facila priset av 310 SEK. I varukorgen ligger också f t Intels E7300 samt Western Digital Green Power 750 Gb (bra pris, energisnål och bra prestanda). Grafikkortet har varit svårast. Helst hade jag önskat ett relativ billigt och helt tyst med passiv kylning men det går, har jag förstått, antingen inte bra ihop med prestanda eller så blir det överhettningsproblem och man behöver kraftigare chassifläkt - och då faller ju hela grejen med passiv kylning.

Istället kikar jag nu på Power Color ATI HD4670 som ligger bra till i pris, har hyfsad prestanda med mina mått mätt och som, enligt de tester jag läst, är riktigt strömsnålt och tyst trots fläkt.

Hela uppgraderingen kommer i så fall hamna på drygt 3100 kr vilket väl verkar hyfsat prisvärt?

Några fler "does and don'ts"?
 
Redigerat:
pefo skrev:
Jag påstår att du har fel. Blanda inte ihop den virtuella adressen med den fysiska. Max adressbredd i 32-bitarsosen är normalt 32 bitar och därmed är max fysisk adressrymd 4GB. Av detta går det bort bios, legacy I/O, PCI (äter en hel del pga bryggor etc), grafik (om man inte har delat grafikminne) osv. Så i praktiken så kommer den sista GB av RAM minne att försvinna då den överlappas av ovanstående. Exakt var gränsen går kan variera något beroende på moderkortets konfiguration men normalt ser mappen ut som 3GB RAM, 1GB I/O etc. Vissa minnescontrollers kan återvinna detta minne och då utanför 32-bitarsmappen min vinsten med detta är tveksam då man då också går över till full fysisk adressering (36 eller 48) och då trycker i ännu mer minne. 48GB har jag kört som mest i vissa system.
Och därmed tror jag att vi kan slå fast att det fortfarande inte finns någon som helst 3GB gräns i windows utan att den precis som jag sa från början ligger på 4GB. Att hårdvara sen addresserar delar av detta minne har ingenting med operativet att göra överhuvudtaget utan är en ren hårdvarubegränsning i 32 bits os oavsett vem som tillverkar dem.
 
Kasch skrev:
Några fler "does and don'ts"?
Ja,.. vänta med Vista tills du köper en helt ny maskin så slipper du strul med drivers etc. När du vuxit ur din uppgradering om ett par år är det säkert dax för 8 GB minne och 64-bit Vista.
 
mats_o skrev:
Och därmed tror jag att vi kan slå fast att det fortfarande inte finns någon som helst 3GB gräns i windows utan att den precis som jag sa från början ligger på 4GB. Att hårdvara sen addresserar delar av detta minne har ingenting med operativet att göra överhuvudtaget utan är en ren hårdvarubegränsning i 32 bits os oavsett vem som tillverkar dem.
Fast det var ju inte det det handlade om eller hur? Utan att det du skrev:

Köp du 4 GB

32Bit os stödjer 4GB då 2^32 råkar bli just 4 Gbyte.


och vilket också var det jag opponerade mej mot. Det går inte att fullt ut utnyttja alla 4GB. I praktiken får man ca 3 ändå.
 
sandhall skrev:
[länk]

[länk]

Så kör du med 4 GB.
Eftersom adressområdet för I/O etc överlappar, dvs området mellan TOM och 4GB, så spelar PAE eller AWE ingen som helst roll. Minnet är förlorat. Saken blir annorlunda när man trycker i mer än 4GB.
 
Men det är ju inte så att det är meningslöst att sätta in den sista gigabyten?? Sätter du in 3GB "förlorar" du ju också minne och har i praktiken mindre än 3GB att spela med. Visst, du kanske förlorar mer proportionellt sett med 4 GB. Men minne är så billigt ändå idag så vem bryr sig? Vill du ha maximalt möjliga minne är det ju 4 GB som gäller. Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.