Hej,

Vi dränerade om källaren i vårt hus från 1946 och putsade om väggarna i samband med detta. Vi har ganska mycket markfukt och trodde att problemet skulle minska med dräneringen. Det har fungerat bra på ytterväggarna men inte på inneväggarna. Den siliktafärg (Hornbach) som vi målade med ( i mars) släpper och vi grundade med binder innan målningen.

Varför vill inte färgen härda med putsen (Serpo 135)? Den tas med av saltutfällningen.

Tusen tack för svar!

/Scandic
 
K
Nr. 1
Det går inte att måla på fuktigt underlag.
Nr.2
Putsen ska vara torr och färdighärdad innan du målar.
Nr. 3
Får du problem med färgen. Kolla med färghandlaren.
Fråga gärna hur mycket plast den innehåller då det är skillnad på silikat och silikat. Produkt med mer än 2 % innehåll av polymerer så förstår jag om den släpper. För tät. Räknas som organisk...
Varför gick du till en färghandlare för färg till puts? Bästa Leverantören är putstillverkaren. Färghandlare har en förmåga tt sälja lite för täta produkter :)
 
Hej KTM,

Hur långt under källargolvet är det ok att ha grundvattennivån?
 
K
Det är tyvärr en fråga som inte jag kan svara på. Finns ju de som har den väldigt nära.
 
Man gör ofta det fel som beskrivs av ktm250 i pkt 2. Man får räkna minst 1 veckas väntetid per 1 cm puts om den skall härdas med tillgång till luft. Räcker ej att väggytan ser torrt ut, man måste ha tålamod att vänta innan ytan kan målas. Målar man för tidigt så flagnar färgen.
Jag har saltutfällningar på ett ställe där jag inte tagit bort gammal reparation gjort med mörkgrå spakel och bara putsat över det med kalkputs. Visste inte bättre när jag började med renoveringen. Färgen sitter dock kvar och jag bara tvättar av utfällningen då och då när den blir synlig. Väntade i 2 månader innan jag målat källarväggar med något utlänsk illa luktande silikatfärg för utebruk. Får göra om på detta felaktigt renoverat ställe när jag sätter igång med putsjobb i garage :). Du har kanske gjort samma miss?
gaia
 
hej Gaia,

När jag sökte på forumet såg jag att du postat många artiklar om källare, tänkte att det vore bra om du såg min post:)

Vi väntade ca 6mån innan väggarna målades över, men tyvärr var tydligen väggarna fuktiga av markfukten.

Jag har slagit hål i sulan och huset står på lergrund utan makadamm. Grunvattnet syns ca 35 (med långsam tillströmning) cm nedan sulans underkant. Är detta ok eller ska vi slå upp ett större hål och skapa en brunn för grundvattnet?

I annat fall så får vil leva med färgbortfall.
 
gaia skrev:
Man gör ofta det fel som beskrivs av ktm250 i pkt 2. Man får räkna minst 1 veckas väntetid per 1 cm puts om den skall härdas med tillgång till luft. Räcker ej att väggytan ser torrt ut, man måste ha tålamod att vänta innan ytan kan målas. Målar man för tidigt så flagnar färgen.
Jag har saltutfällningar på ett ställe där jag inte tagit bort gammal reparation gjort med mörkgrå spakel och bara putsat över det med kalkputs. Visste inte bättre när jag började med renoveringen. Färgen sitter dock kvar och jag bara tvättar av utfällningen då och då när den blir synlig. Väntade i 2 månader innan jag målat källarväggar med något utlänsk illa luktande silikatfärg för utebruk. Får göra om på detta felaktigt renoverat ställe när jag sätter igång med putsjobb i garage :). Du har kanske gjort samma miss?
gaia
Att du får saltutfällning beror inte på att du gjort ngt fel.
Det beror enbart på att det är fukttransport genom/ut från väggen.
Saltet stoppas inte av ngn fuktgenomsläpplig färg - en tät färg skulle snarare följa med ut!
 
K
Scandic skrev:
Den siliktafärg (Hornbach) som vi målade med ( i mars) släpper och vi grundade med binder innan målningen.
Scandic skriver att färgen släpper.
Saltutfällning är ingen fara.
 
Scandic skrev:
Vi väntade ca 6mån innan väggarna målades över, men tyvärr var tydligen väggarna fuktiga av markfukten.
det verkar övergå mina amatörerfarenheter :) ...Vårt hus står på en naturlig grus- och sandbacke så jag aldrig haft så stora problem.
Du har väntat tillräckligt länge för att putsen skulle härda om den nu hade också chans att torka. Men du har också mycket fuktig och lerig grund och kanske för stor fuktvandring genom vägg? Undrar om din silikatfärg inte har för mycket plastiblandningar som försämrar "andningen"? ktm250 gav en bra riktlinje om tillsatser så du kan kolla på burken vad det var du målade med.

Om ditt golv ser torrt ut trots vatten under så bör ju fuktvandringen vara lagom stort för att kunna måla väggar, tycker jag. Kapilärkraften drar ju inte vatten många decimeter uppåt men det kan bli kanske stora mängder ändå ..... ?
Tråkigt när man har slitit för att få det snyggt och det blir inte bra ändå. Jag skulle misstänka färgen. Man målar ju betongbroar med vattenglas så det börde ju hålla, tycker jag.

Nu är det ju regnigt och grundvattenivå är hög ..... vänta till våren och kolla om väggen blir något torrare, skrappa allt som lössnat och måla på nytt. Kolla också färgen om det är faktiskt silikat eller något annat typ silikonfärg??? så du är säker att det blir rätt.

Jag läste om att folk har pumpbrunnar i sina källare om vatten orsakar översvämningar och konstant fuktig golv men jag har aldrig sett hur det fungerar och hur effektivt detta är. Hoppas någon annan svarar och berättar hur man gör. Ställ en ny fråga om pumpgroppar i källaren så får du säkert bra svar :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.